حجت الاسلام مرتضی موحدی توجه به توسعه این مکان یک ضرورت دانست و خواستار همراهی و همدلی بیشتر مسئولان شهرستان و استان برای توسعه حرم مطهر حیقوق نبی(ع) شد و گفت: در پاسخگویی به استعلامات هم کوتاه‌ترین زمان ممکن را رعایت کنید تا با مشکل مواجه نشوید تا زمینه توسعه فراهم شود.
کد خبر: ۵۰۱۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶ 02 October 2017
با وجود اینکه از سال 92 موضوع طرح توسعه بقعه حیقوق نبی در تویسرکان مطرح شده است، اما همچنان این پروژه در مرحله طرح است و فرآيندي طولانی را می‌گذراند.

به گزارش فارس، حیقوق نبی(ع) از انبیای دوازده‌گانه قوم بنی‌اسرائیل و از نسل حضرت موسی(ع) است که آرامگاه این پیامبر الهی در تویسرکان واقع شده و در طول سال پذیرای مهمانان و زائران زیادی از سراسر کشور و حتی از کشورهای دیگر است.

نام این حضرت در کتاب تورات عهد عتیق ذکر شده و دارای شأن و مقام مذهبی خاصی نزد پیروان دین یهود است، این پیامبر الهی در بین مسلمانان نیز بسیار قابل احترام است.

حضرت حیقوق نبی‌(ع) در حدود 700 سال قبل از میلاد مسیح و در زمان دانیال نبی زندگی می‌کرده و ساختمان کنونی آرامگاه حیقوق نبی(ع) نیز متعلق به دوره سلجوقیان در قرن هفتم است.

این آرامگاه که اکنون مقبره کوچکی دارد، طی سال‌های گذشته و طبق گفته مسوولان مرتبط باید طرح توسعه‌ای برای آن در نظر گرفته می‌شد که اکنون پس از گذشت بیش از چهار سال هنوز این وعده‌ها محقق نشده است.

علیرضا ایزدی مدیرکل اسبق میراث فرهنگی همدان در سال 92 طی سخنانی در تویسرکان اجرای طرح توسعه حیقوق نبی(ع) را مهم دانست و اظهار کرد: برای توسعه طرح باید ضوابط میراث فرهنگی در این طرح لحاظ شود.

وی با اشاره به اینکه حریم و عرصه آرامگاه حیقوق نبی(ع) مشکلی ندارد، گفت: استعلام‌های لازم در این زمینه انجام شده و در صورت تصویب طرح توسط شورای میراث فرهنگی با همکاری اوقاف و امور خیریه انجام می‌شود.

امام جمعه شهرستان تویسرکان نیز خواستار توجه ویژه به توسعه آستان مقدس این پیامبر الهی شد و افزود: مدیران کل ادارات اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی و گردشگری باید با حساسیت بیشتری به این موضوع بپردازند.

حجت الاسلام مرتضی موحدی توجه به توسعه این مکان یک ضرورت دانست و خواستار همراهی و همدلی بیشتر مسئولان شهرستان و استان برای توسعه حرم مطهر حیقوق نبی(ع) شد و گفت: در پاسخگویی به استعلامات هم کوتاه‌ترین زمان ممکن را رعایت کنید تا با مشکل مواجه نشوید تا زمینه توسعه فراهم شود.

فرماندار تویسرکان نیز بنای آرامگاه حیقوق نبی را واجد ارزش دانست و گفت: توسعه حرم مطهر این پیامبر الهی به صورت کارشناسی با نظر شرکت‌های مشاور برای شهرستان ضروری است.

حبیب مومیوند تأکید کرد: ادارات باید همه با هم همسو تلاش کنند تا با طرحی کارشناسی شده زمینه توسعه حرم مطهر حبقوق نبی را فراهم کنند.

اما خبرگزاری فارس اجرایی شدن این طرح را از دو اداره‌کل اوقاف و میراث فرهنگی دنبال کرد تا برنامه این دو اداره‌کل برای به نتیجه رسیدن این پروژه مشخص شود.

*طرح توسعه بقعه حیقوق نبی با ضوابط میراث فرهنگی همخوانی داشته باشد

بر همین اساس مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان، باید بیان اینکه میراث فرهنگی نیز از طرح توسعه‌ای آرامگاه حیقوق نبی استقبال می‌کند، اظهار کرد: اوقاف و امور خیریه برای توسعه بقعه حیقوق نبی طرحی داشت که قرار بر این شد پس از بررسی طرح در میراث فرهنگی استان، برای تأیید نهایی به سازمان میراث فرهنگی تهران ارجاع شود.

علی مالمیر با اشاره به اینکه جزئیات طرحی که اوقاف داده مشخص نیست، افزود: میراث فرهنگی به اوقاف اعلام کرده است طرح با جزئیات تکمیل و سپس برای بررسی ارائه شود.

وی با تأکید بر اینکه بقعه حیقوق نبی بنایی ثبتی و دارای حریم است، بیان کرد:  باید اقداماتی که در قالب این طرح انجام می‌شود، با آن متناسب باشد که قرار شد طرح اوقاف طبق ضوابط میراث فرهنگی مناسب‌سازی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان زمان تأیید طرح را با توجه به بررسی طرح دانست و گفت: زمان‌بر بودن طرح به این خاطر است که باید در سازمان میراث فرهنگی شورای فنی تشکیل و طرح در آن ارائه و سپس بررسی شود.

وی یادآور شد: انجام سریع بررسی طرح منوط به این است که طرح ارائه شده از سوی اوقاف با ضوابط میراث فرهنگی خوانش داشته باشد تا مخالفتی نباشد.

*اوقاف در طرح توسعه آرامگاه حیقوق نبی تکروی نمی‌کند

حمیدرضا نوروزی نیز در گفت‌وگو با فارس در خصوص طرح توسعه‌ای بقعه متبرکه حیقوق نبی (ع) اظهار کرد: طرح توسعه آرامگاه حیقوق به صورت مشارکتی با میراث فرهنگی انجام می شود، بدین صورت که میراث فرهنگی باید مجوزهای لازم را در اختیار اوقاف بگذرد.

وی با بیان اینکه تهیه طرح و اعتبار آن از سوی اوقاف انجام می‌شود، تصریح کرد: معمولا بر روی اماکن با سابقه تاریخی حساسیت‌های خاصی وجود دارد و طبق آن نقشه‌ها و طرح‌هایی که مهندسان و دفتر فنی بر روی آن نظر دارد، باید باشد.

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان تویسرکان در خصوص اینکه چرا از چهار سال قبل کاری در این زمینه صورت نگرفته است، افزود: از اواخر سال قبل که استارت این کار به صورت جدی با حضور مسئولان شهرستان زده شد، مقرر شد طرح را اوقاف داده و تأیید طرح نیز از سوی دستگاه‌های مختلف انجام شود.

وی با بیان اینکه همه مسوولان بر روی این طرح نظر دارند و اوقاف تک‌روی در این خصوص ندارد، بیان کرد: امام جمعه و فرماندار تویسرکان به علاوه همه مسئولان شهرستان و حتی هیأت امنای آرامگاه، نظر بر طرح توسعه آرامگاه حیقوق دارند.

نوروزی ادامه داد: طبق مکاتباتی که انجام شده، نقشه ابتدایی این طرح تهیه و یک تأیید ابتدایی مبنی براینکه ما پذیرفتیم نقشه در کمیسیون طرح شود و با شرایطی که مشاور قوی به شما می‌دهد، طرح جدی‌تری به اوقاف ارائه شود.

وی با تأکید بر اینکه باید مشاور ملی برای این طرح انتخاب شود، گفت: پس از تأیید مشاور، طرح به میراث فرهنگی ارائه خواهد شد و میراث فرهنگی نیز تعامل خوبی با اوقاف برای اجرای این طرح دارد.

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان تویسرکان با بیان اینکه در حال حاضر منع و مانعی برای اجرای این طرح وجود ندارد، گفت: تنها بروکراسی اداری است که دست و پاگیر و زمان‌بر است.

وی با بیان اینکه این طرح امسال نیز شروع نخواهد شد، افزود: همین که بتوان با مشاور قوی و ملی قرارداد منعقد کرده و طرح را به تأیید میراث فرهنگی برسانیم، خود یکسال زمان خواهد برد، زیرا این کار بزرگی است که از دذست شهرستان خارج است و کمیسیون دفتر فنی و سازمان میراث فرهنگی باید بر آن نظر دهد.

طرح توسعه بقعه متبرکه حیقوق نبی در تویسرکان که از سال 92 مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، همچنان اندرخم ارائه طرح و تصویب و... است که امیدواریم هرچه سریع‌تر شاهد تأیید طرح و اجرایی شدن آن باشیم زیرا این پروژه مطالبه اکثر مردم و اهالی تویسرکان و حتی گردشگران است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار