ایجاد فرهنگ مبارزه مردمی با سوداگران زباله در شهرها تا مانع از ایجاد شکاف در فرایند مدیریت زباله شود، البته وجود الزامات قانونی و همکاری سایر ارگان ها، مثل نیروی انتظامی و بسیج در این زمینه ضروری می باشد.
کد خبر: ۴۹۸۹۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱ 24 September 2017
به گزارش تابناک : آلودگی شدید محیط زیست جنوب تهران و پذیرایی ازمیهمانان خارجی با بوی تعفن زباله نتیجه مدیریت نادرست زباله های پایتخت در طول سال های متمادی بوده  است.

در مناظرات انتخاباتی سال 1396 یکی از مباحث مطرح شده توسط اسحاق جهانگیری موضوع عدم مدیریت صحیح زباله های پایتخت بود که محمدباقر قالیباف با فرار به جلو و سعی در بی اطلاع جلوه دادن معاون رئیس جمهور در خصوص اقدامات انجام شده برای بازیافت زباله، چنین عنوان کرد که از زباله های پایتخت برق تولید می شود و در حقیقت بحران زباله های پایتخت را حل شده می دانست!

اما واقعیت چیست؟
عدم مدیریت کارآمد شهرداری های تهران و سایر شهرهای کشور در طول دهه ها، باعث شده تا زباله که در ادبیات جدید مدیریت شهری به عنوان طلای کثیف از آن یاد می شود تبدیل به بحران اجتماعی و محیط زیستی و محل منازعات سیاسی گردد، به طوری که این مساله سبب پیدایش رانت و مافیای زباله، عدم تبدیل صنعت بازیافت زباله به یکی از صنایع شناسنامه دار و مهم کشور، ایجاد بحران های زیست محیطی در حوزه های آب، خاک و هوا و نهایتا تاثیر آن بر جان و مال شهروندان و سایر موجودات زنده باشد.

داستان حقیقت تلخ
ساعت 3 صبح برای استقبال از یک میهمان خارجی به منظور مذاکرات تجاری و سرمایه گذاری به فرودگاه رفته ام،  پس از پارک خودرو در پارکینگی که بسیار دورتر از فرودگاه است به سمت ترمینال پروازهای ورودی می روم و به ناگاه بوی مشمئز کننده ای تمام وجود مرا متاثر می کند، طوری که دچار حالت تهوع می شوم. بوی متعفن زباله ها با آمیخته ای از بوی دود ناشی از سوزاندن آنها و بدتر از آن بودی فضولات دامداری های اطراف،  حس شرمساری تمام وجودم را در بر میگیرد، استقبال از میهمان با دود و دم! خوشامدگویی با گازهای بدبو و سرطانزا و در مسیر برگشت مه دود غلیظ آن در اتوبان، او نیز متعجب است از این موضوع، آیا  ورودی پایتخت جمهوری اسلامی ایران جنگل آلودگی و نابسامانی را در ذهن او تداعی می کند؟

این شرح حال بسیاری از نیمه شب های اتوبان تهران- قم، حد فاصل فرودگاه امام خمینی (ره) تا نزدیکی های شهر تهران است! منطقه ای که بسیاری از شهرک های اقماری و صنعتی تهران در آن قرار گرفته و مراکز فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی زیادی را در خود جای داده است.
دریاچه ای از شیرابه نیز به وسعت چند میلیون متر مکعب در کنار سایت دفن زباله آراد کوه بوجود آمده است که آبهای زیر زمینی و هوای منطقه را به شدت تحت تاثیر قرارداده است.

ریشه یابی حقیقت زباله
شهروندان تهرانی پر مصرف ترین مردم کشور هستند که بالتبع زباله های تولیدی نیز به مراتب بیشتر از سایر نقاط کشور می باشد، تغییر شیوه ی زندگی، افزایش سطح رفاه در برخی مناطق و نیز استفاده ی بیش از پیش از مواد غذایی و سایر محصولات مصرفی در بسته بندی های گوناگون سبب شده تا میزان زباله نیز روز به روز افزایش یابد. عدم فرهنگسازی مناسب در خصوص کاهش از مبداء زباله نقطه ی شروع بحران زباله در تهران می باشد. 

پس از آن قسمت اعظمی از زباله های قابل بازیافت توسط دوره گردهای مافیای زباله جمع آوری وعایدات آن از مسیر اقتصاد و  درآمدهای شهر تهران خارج می گردد، از عواقب آن حیف و میل شدن بیت المال و تحمیل هزینه های گزاف تراکم فروشی و عوارض شهری به شهروندان و نیز  نشر زباله در اقصی نقاط جنوب تهران به جهت بازیافت غیراصولی و آلودگی غیرقابل کنترل محیط زیست می گردد.

قسمت دیگری نیز فرایند تفکیک توسط ایستگاه های بازیافت مستقر در مناطق شهرداری های تهران می باشد که توسط پیمانکاران و تحت نظر شهرداری ها فعالیت می نمایند.

زباله ها پس از جمع آوری و تفکیک قسمتی از زباله های قابل بازیافت در ایستگاه های مناطق به محل های پردازش و دفن خارج از شهر منتقل می شوند، اصلی ترین ایستگاه در آرادکوه واقع در کهریزک واقع شده است، فاجعه ی محیط زیستی پایتخت...

سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران دارای زیر مجموعه ای در غرب تهران می باشد که وظیفه اطلاع رسانی و آموزش در خصوص مدیریت صحیح زباله ها را بر عهده دارد اما با توجه به وضعیت موجود ناکارآمدی این مجموعه کاملا مشهود می باشد.

بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال 1390 کلانشهرها نباید ریالی به منظور مدیریت پسماند ها بودجه دریافت نمایند و فقط بایستی از درآمد های ناشی از بازیافت پسماندها هزینه های خود را تامین نمایند اما بر اساس گزارش های دریافتی از شورای شهر تهران، شهرداری جهت تامین این هزینه ها تراکم فروشی می کند.

چه کار باید کرد:
1-    اصلاح قوانین و افزایش نظارت
اصلاح قوانین موجود بر اساس شرایط فعلی اصلی ترین نیاز صنعت بازیافت زباله های شهری می باشد، نحوه ی تامین بودجه برای سرمایه گذاری در این صنعت و نیز افزایش بار نظارتی و ضمانت اجرایی این قوانین سبب خواهد شد تا پیشرفت چشمگیری را در این راستا شاهد باشیم.

2-    آموزش:
به رغم توسعه ی روز افزون شبکه های اجتماعی و سهولت دسترسی به شهروندان و مخاطبین، متاسفانه اقدام شایسته و فراگیری در خصوص آموزش کاهش تولید زباله و تفکیک از مبداء زباله ها صورت نگرفته است، لازم است شهرداری ها با توجه به بودجه کلانی که در موضوع مدیریت پسماند های شهری دریافت و هزینه می نمایند موضوع آموزش را بعنوان کلیدی ترین موضوع پسماند در اولویت کارها قرار دهند. تدوین آیین نامه های آموزشی با اقتباس از تجربیات کشورهای موفق در این زمینه بسیار موثر خواهد بود؛ در این راستا تربیت مربی های آموزشی پسماند و ایجاد ویدئو ها و انیمیشن های مفید برای گروه های سنی مختلف ضروری است. 

ایجاد فرهنگ مبارزه مردمی با سوداگران زباله در شهرها تا مانع از ایجاد شکاف در فرایند مدیریت زباله شود، البته وجود الزامات قانونی و  همکاری سایر ارگان ها، مثل نیروی انتظامی و بسیج در این زمینه ضروری می باشد.

جلب مشارکت همگانی با روش های انگیزشی با ایجاد مسابقه های جذاب بین مناطق، تعیین مشوق ها و جوایز گوناگون و ایجاد برنامه های مشابه دیگر میتواند بسیار به این مهم کمک نماید. 

3-    امکانات شهری
ایجاد زیر ساخت ها و تجهیزات در معابر و مکان های عمومی نظیر پارک ها، ایستگاه های مترو و اتوبوس و گذرها و نیز هماهنگی با واحد های تولیدی بخش خصوصی به جهت ایجاد شبکه ی پایدار و گسترده ی امکانات از قبیل تولید کنندگان استندها، سطل ها و کیسه های زباله چشم نواز و خلاقانه، اختصاص بیلبورد های دائمی برای موضوع مدیریت پسماند و بسیاری موارد دیگر

4-    امکانات صنعتی و ماشین آلات تفکیک و پردازش، بازیافت و تولید کمپوست
در حال حاضر مراکز پردازش دفع زباله تهران دارای تعدادی سالن تفکیک با ماشین آلات مبتدی در مناطق و سایت های نهایی دفع می باشد که با توجه به حجم عظیم زباله های پایتخت لازم است از تکنولوژی های جدید این صنعت از قبیل سیستم های تفکیک هوشمند با کمترین نیاز به نیروی انسانی، ماشین آلات تولید و غنی سازی کمپوست، ماشین آلات و تجهیزات بازیافت پلاستیک ها و فلزات، کاغذ و شیشه و تبدیل آن به محصولات با ارزش افزوده بالا استفاده نمود.

تصفیه شیرابه و پساب نیز بایستی با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا صورت گرفته تا بیش از این شاهد نابودی محیط زیست و گسترش روز افزون بوی زباله در شعاع وسیعی از جنوب تهران نباشیم.






منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار