استاندار گلستان؛
استاندار گلستان با تاکید بر جایگاه مردمی در فعالیت های حمایتی، اظهار کرد:ایجاد نقشه راه برای جلب مشارکت های مردمی در حوزه بهزیستی ضروری است و همه باید تلاش کنیم با هدف گذاری دقیق در مسیری مشخص و مدون حرکت کنیم.
کد خبر: ۴۹۸۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۰ 23 September 2017
استاندار گلستان با تاکید بر جایگاه مردمی در فعالیت های حمایتی، اظهار کرد:ایجاد نقشه راه برای جلب مشارکت های مردمی در حوزه بهزیستی ضروری است و همه باید تلاش کنیم با هدف گذاری دقیق در مسیری مشخص و مدون حرکت کنیم.

 دکتر حسن صادقلو، استاندار گلستان در جلسه شورای مشارکت های مردمی بهزیستی استان گفت: هدف این جلسه بسیار مهم  در راستای ظرفیت سازی برای افزایش مشارکت مردمی در استان است.

وی با بیان اینکه در شورای مشارکت های مردمی سه هدف باید مورد ملاحظه قرار گیرد، افزود: تلاش ما در این شورا این است که بتوانیم به این اهداف دست پیدا کنیم. 

استاندار اظهار کرد: هدف نخست این شورا زمینه سازی برای جلب مشارکت و حمایت مردم است که مسئله ای سهل و ممتنع به نظر می رسد.

وی ادامه داد: باید مسیر این کار را پیدا کنیم، افکاری که می تواند این جاذبه ها را ایجاد کند را بکار گیریم. در همین راستا شورا باید برنامه های جلب مشارکت را پیش نویس کند تا در این جلسات بررسی، مصوب و ابلاغ شود. 

دکتر صادقلو به بعد نظارتی هم تأکید کرد و گفت: وظیفه ما نظارت است، هم نسبت به عملکرد که باید به نوعی باشد که جاذبه، ایمان و مشوق ایجاد کند و هم اینکه به گونه ای باشد که احساس بلبشو نشود.

وی با تأکید بر شکل گیری شبکه عیون مردمی اظهار کرد: در خصوص این مسئله باید شبکه عیون را راه اندازی و ایجاد حساسیت کنیم.علاوه بر بهزیستی و اداره کل امور اجتماعی شبکه های نظارت مردمی هم باید شکل بگیرند تا بتوان در راستای تحقق اهداف گام برداشت.

استاندار گلستان هدف یا سومین عملکرد این شورا را بحث سیاستگذاری دانست و افزود: به نظر می رسد یکسری موانع و عوامل قانونی در روند کار وجود دارد، یا اینکه قانون نسبت به آنها نپرداخته است؛ در برخی از بایدها و نبایدها نیز خلا وجود دارد. 

وی تأکید کرد: سیاستگذاری مسئله مهمی است برای همین باید نقشه راه داشته باشیم، باید بدانیم که اهم مسئله در رابطه با مشارکت مردمی چیست و توجه به مراکز خیریه باید چگونه باشد. این مسائل سیاستگذاری شورای مشارکت های مردمی است که باید دقیق به آن پرداخته شود.

دکتر صادقلو گفت: باید در جلب و افزایش زمینه های مشارکت کار کنیم. باید این کار خداپسندانه را تبلیغ کنیم گرچه ادبیات تبلیغ مسئله مهمی است که باید به آن توجه کرد. 

وی بیان کرد: شفافیت اقدام در مراکزو موسسات خیریه  نیز یکی از موضوعات مهم است.  شورای مشارکت های مردمی بهزیستی باید مشکلات قانونی را احصاء، منابع درآمدی پایدار را ایجاد، منابع را شناسایی  و آنها را یکپارچه کند.

همچنین در این جلسه مدیرکل بهزیستی گلستان با اشاره به اینکه قریب به 105 هزار خانوار در استان تحت پوشش بهزیستی قرار دارند، گفت: قریب به 200 هزار نفر از مردم استان در قالب معلولین، زنان سرپرست خانوار، ایتام، افراد نیازمند و در معرض آسیب های مختلف تحت پوشش بهزیستی قرار دارد.  

وی با بیان اینکه کمک های دولتی پاسخگوی نیازها نیست، افزود: براساس قانون سازمان بهزیستی از جمله دستگاه هایی است که توانسته مشارکت مردم را داشته باشد.

غفاری با اشاره به رایزنی هایی که با دستگاه ها و ادارات مختلف انجام شده است، اظهار کرد:  از 6 ماهه نخست امسال سه هزار و 513 سبد مواد غذایی بین مددجویان توزیع شده است. همچنین در ماه مبارک رمضان امسال 118 مراسم افطار برپا شد.

وی اعلام کرد: 76 میلیون تومان فطریه و همچنین 81 میلیون تومان نذورات در عید قربان از مردم جمع آوری و بین مددجویان توزیع شده است.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان، از ابتدای امسال  18 دستگاه بخاری، 14 دستگاه یخچال، دو تخته فرش، 150 البسه، تلویزیون 5 دستگاه و ... از سوی مردم به مددجویان کمک شده است.

وی با اشاره به مشارکت نقدی خیرین هم گفت: از ابتدای امسال تا پایان 6 ماهه بیش از 90 میلیون تومان کمک نقدی از سوی خیرین انجام شده است.

غفاری اظهار کرد: عمده مجموعه خدماتی که از مردم دریافت می کنیم، غیرنقدی و در قالب جهیزیه و وسایل زندگی است. کمک های نقدی که از سوی مردم انجام می شود برای توانمندسازی، تأمین مسکن و درمان مددجویان هزینه می شود.

لازم به ذکر است در جلسه شورای مشارکت های مردمی بهزیستی استان مدیرکل امور اجتماعی استانداری گلستان، با بیان اینکه آمار آسیب های اجتماعی نگران کننده است، اظهار کرد:  به زودی موج بزرگی از نیازهای شهروندان از زنان سرپرست خانوار گرفته تا کودکان خیابانی و تکدی گری در راه است.  

وی افزود: جلب مشارکت های مردمی حرکتی استراتژیک بوده که برای رسیدن به آن باید برنامه ریزی شود و پشتیبانی های لازم از آن صورت گیرد.

عبدالرضا چراغعلی با بیان اینکه برخی از موسسات خیریه در استان مجوز فعالیت ندارند، اظهار کرد: با افراد و موسساتی که مجوز ندارند برخورد سختی خواهیم کرد و موضوعات را بدون تعارف بررسی می کنیم.

وی گفت: به دنبال این هستیم تا سازمان های مردم نهادی که با جدیت کار می کنند را برجسته تر کنیم و آنهایی که فقط اسمی دارند و فعالیتی نمی کنند، درصدد حذف آنها هستیم.
 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار