هم اکنون تعادلی در روند عرضه و تقاضای پولی وجود ندارد در صورتی که تقاضا بیشتر از عرضه باشد کاهش نرخ سود سپرده های بانکی جذب بازارهایی نظیر ارز و طلا و سکه می شود.
کد خبر: ۴۹۸۳۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹ 23 September 2017
به گزارش تابناک : سید بهاء الدین حسینی هاشمی مدیرعامل اسبق بانک‌های صادرات و سرمایه در یادداشتی می گوید: کاهش نرخ سود سپرده های بانکی می تواند تاثیر مثبتی در اقتصاد ایران داشته باشد و منجر به کاهش هزینه های تولید در کشور شود، اجرای این سیاست نشانه سیاست انبساطی پولی و تشویق سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی برای جنب و جوش بیشتر جهت فعالیت های اقتصادی مولد است.

 اما باید منابع کافی، تخصیص پول بیشتر و با سهولت در اختیار تولید قرار گیرد. به هر حال سپرده گذاران با نرخ های سود جدید سودی بیش از تورم کسب می کنند و نرخ سود آنها مثبت است، اما در این شرایط بیم آن می رود که به دلیل بازار سیاه پول و بازار غیرمتشکل پولی که در حال حاضر در کشور فعال است وسوسه و ترغیب آنها را به دنبال داشته باشد و آنها با عدم رعایت این نرخ و پرداخت نرخ های سود بیشتر از نرخ تعیین شده بازار را بر هم بریزند و بر اساس آن پول ها به سمت این بازارها حرکت کند و فعالیت بازارهای غیررسمی بیشتر شود که البته بانک مرکزی باید کنترل و نظارت بیشتری بر این موضوع داشته باشد.

 باید بانک مرکزی این موضوع را مد نظر داشته باشد که هم اکنون عملکرد بازار غیرمتشکل پولی می تواند جابجایی سپرده ها از بازارهای رسمی به بازارهای غیررسمی را به دنبال داشته باشد.

اگر در تعیین نرخ سود به شاخص نرخ تورم اکتفا کنیم، نرخ سود تعیین شده مناسب است اما با توجه به شرایطی که برای تقاضای پول وجود دارد و تقاضا برای پول بیشتر از عرضه است، کفاف تقاضای وام ها را نمی کند. نرخ های سود تعیین شده، تعدیل کننده تخصیص بهینه منابع واعتبارات نیست و ممکن است به بازارهای دلالی، واسطه گری و سوداگری دامن بزند. 

این در حالیست که هم اکنون تعادلی در روند عرضه و تقاضای پولی وجود ندارد در صورتی که تقاضا بیشتر از عرضه باشد کاهش نرخ سود سپرده های بانکی جذب بازارهایی نظیر ارز و طلا و سکه می شود.

در این میان لازم به ذکر است به محض تغییر تورم دست بردن در سود بانکی منطقی نیست. این در حالیست که هم اکنون درخواست برای کسب اعتبار به دلیل عرضه کم پول در شبکه بانکی با توجه به عدم وصول مطالبات و خروج منابع خارجی از بخش اعتبارات خارجی حدود دو تا سه برابرمنابع قابل وام دهی بانکهاست. 

چگونه در شرایطی که تقاضای اعتبار بالاست و سود تسهیلات را تحت تاثیر قرار داده و افزایش می دهد از کاهش نرخ سود سپرده سخن می گوییم چرا که مردم، با درایت می دانند که وقتی تقاضا برای پولی که آنها در بانکها سپرده گذاری کرده اند بالاست حاضر نیستند که سود سپرده پایینی دریافت کنند در حالی که اگر خارج از بانکها پول خود را تسهیلات دهند سود بیشتری هم دریافت می کنند. در این میان متذکر می شوم با توجه به اهمیت رفتار بازار برای تصمیم گیری در مورد نرخ ها کاهش مجدد نرخ سود بانکی نه تنها هیچ تاثیری در بازار ندارد بلکه مشکل بانک مرکزی در کنترل و نظارت را افزایش می دهد.

تاکید میکنم نرخ سود در بانکهای بزرگ و معتبر باید به گونه ای تعیین شود که سپرده های نزد این بانکها فرار نکرده و با مشکل مواجه نشوند چراکه در حال حاضر این قبیل بانکها با معضل کمبود نقدینگی مواجهند در حالی که بخش مهمی از این منابع در موسسات مالی و یا بازار غیر متشکل پولی سرمایه گذاری شده است.





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار