در حالی دولت دیگر توانایی ایجاد شغل گسترده را ندارد که این روزها به فکر مشاغل خانگی افتاده و سعی دارد از این روش میزان نرخ بیکاری را کاهش دهد که البته این راه نیز برای دولت هزینه‌بر خواهد بود.
کد خبر: ۴۹۶۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶ 19 September 2017
به گزارش تابناک : این روزها که بیکاری درجامعه بیداد می‌کند و دولت نتوانسته برای رفع این معضل قدم  جدی و گسترده بردارد، صحبت از مشاغل خانگی به عنوان یکی از راه‌های اشتغالزایی و کاهش بیکاری به میان آمده است.

در حال حاضر به گفته مسئولان تعداد بیکاران کشور به سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسیده‌اند، اما اگر کسانی که وارد بازار کار می‌شوند ساماندهی نشوند به جمعیت بیکاران کشور افزوده خواهند شد. طی روزهای اخیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر زیرمجموعه‌های مربوطه معضل بیکاری را زیر‌ذره‌بین برده‌اند و سعی دارند که راهکارهایی را برای آن ارائه دهند که تا حدودی موجب اشتغالزایی شود و روند سریع افزایش بیکاری را کند سازد.

حالا یکی از راهکارهای پیش‌روی دولت مشاغل خانگی به شمار می‌آید. در راستای کارآفرینی و ایجاد مشاغل خانگی فعالیت‌هایی نیز صورت گرفته و سامانه‌ای برای ثبت اطلاعات افراد و ارائه تسهیلات نیز طراحی شده است.  همچنین اکنون در ایران با اعطای ۲۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه، بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار مجوز فعالیت در مشاغل خانگی صادر شده است.

مشاغل خانگی بیکاری را کاهش می‌دهد؟

چالش‌های پیش رو

البته چالش‌های نیز پیش روی مشاغل خانگی وجود دارد که از جمله آن‌ها شامل؛ عدم توجه کافی به مزیت‌ها و ظرفیت‌های مناطق در پیشبرد برنامه مشاغل خانگی، فقدان برنامه ریزی آموزشی مناسب برای توانمند سازی متقاضیان، کمرنگ بودن فعالیت های پشتیبانی به نسبت فعالیت های مستقل، عدم توجه کافی به بازار و آمادگی نداشتن اغلب متقاضیان برای حضور در بازار می‌شود.

از طرفی، فراهم نبودن بستر فرهنگی کار برای شکل گیری و توسعه فعالیت های پشتیبانی مشاغل خانگی، عدم شناسایی رشته‌های جدید مشاغل خانگی در حوزه های صنایع و تولید بدون کارخانه و فناوری اطلاعات را از دیگر چالش های پیش روی مشاغل خانگی در شرایط کنونی به حساب می‌آید.

مراحل اجرای الگوی توسعه مشاغل خانگی

البته موضوع مهم تر، حمایت‌های مالی و پرداخت تسهیلات به این بخش‌ها است. یکی از کارشناسان اشتغال وزارت کار هم گفته است: موضوعاتی همچون تأمین مواد اولیه مناسب، کیفیت، مهارت و... محورهایی است که از این پس، تسهیلات و وام ها در چارچوب آن و در قالب اتصال به بازار بزرگتر و با ارزش تر ارائه خواهد شد تا بتوان به نحوه هزینه کرد آن نظارت داشت. هزاردستان در خصوص اجرای الگوی توسعه مشاغل خانگی می‌گوید: بررسی اولویت و پتانسیل منطقه، بررسی و تأیید طرح‌ها، توانمندسازی متقاضیان و اتصال به بازار از مراحل اجرای این الگو است. البته حمایت مالی و غیرمالی، فروش و بازاریابی و نظارت را از دیگر مراحل اجرایی این الگو خواند.

حمایت دولت 

چند سالی است که پرداخت تسهیلات تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای حمایت از مشاغل خانگی راه افتاده و سایتی نیز برای ثبت‌نام وجود دارد. شاغلان خانگی هم می‌توانند به صورت مستقل و هم در قالب تعاونی‌ها در سایتی با نشانیwww.mashaghelkhanegi.irثبت‌نام کنند و البته میزان تسهیلات برای هر دسته متفاوت و منوط به تشخیص مراجع مربوط است.

مشاغل خانگی در قالب تعاونی‌ها

از سوی دیگر کسب و کارهای خانگی می‌توانند در قالب شرکت‌های تعاونی تامین نیاز مشاغل خانگی فعالیت کنند که نوعی تعاونی متعارف یا سهامی عام است که طبق قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و به منظور استفاده از ظرفیت‌های کسب و کار خانگی، صرفه جویی در هزینه‌های اشتغال، تامین نهاده‌های مورد نیاز، تامین منابع مالی مورد نیاز با نرخ مناسب، ارتقای سطح مهارتی شاغلان تشکیل می‌شود.

این شرکت‌ها متشکل از افرادی که دارای مشاغل خانگی در یک یا چند گرایش همسو و نزدیک به هم باشند تشکیل می‌شوند. در حال حاضر بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده ۸۸ شرکت تعاونی تامین نیاز مشاغل خانگی با عضویت ۴۱۷۰ نفر با ایجاد ۱۸۰۰ فرصت شغلی در سراسر کشور فعال هستند.

مشاغل خانگی یکی از ظرفیت‌های مهم در اقتصاد هستند که اگر حتی بخشی از خانواده‌ها به آن توجه کنند تاثیر مهمی بر کاهش نرخ بیکاری و اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خواهد گذاشت البته این در حالی اتفاق می‌افتد که دولت این بخش را همچون واحدهای تولیدی تنها نگذارد و این طرح صرفا در حد حرف و بر روی کاغذ باقی نماند!





منبع : پارسینه 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار