با این وجود بارزانی تا کنون از درخواست استقلال اقلیم کوتاه نیامده است. این در حالی است که قرار است در مناطق اختلافی بین کردها و دولت مرکزی یعنی در استان نفت خیز کرکوک نیز همه پرسی برگزار  شود. در این راستا دیروز اعلام شد بارزانی در یک ماجراجویی خطرناک از اربیل به کرکوک لشکرکشی کرده است.

به گزارش خبرگزاری ها، دولت مرکزی عراق برگزاری همه پرسی را غیرقانونی و بر خلاف قانون اساسی توصیف کرده است . با توجه به اینکه قانون اساسی عراق با صراحت اعلام کرده همه استان‌ها و مناطق عراق جزیی از سیطره و وحدت اقلیمی عراق هستند بنابراین برگزاری این همه‌پرسی برخلاف قانون اساسی عراق است ضمن اینکه مجلس هم آن را هم منع کرده و مردود دانسته است.

 این در حالی است که از مدت‌ها قبل رهبران اقلیم کردستان پیش‌زمینه برگزاری این همه‌پرسی را فراهم کرده‌اند و حتی گفته می‌شود صدها هزار شناسنامه به افرادی خارج از اقلیم کردستان (تابعیت به افراد) داده شده تا در این همه‌پرسی شرکت کنند. گفته می شود اگر این همه‌پرسی برگزار شود، اولا یک جنگ داخلی در خود اقلیم کردستان و ثانیا جنگی بین اقلیم کردستان با دولت مرکزی عراق و کشورهای همجوار آن به وجود خواهد آمد. در داخل اقلیم کردستان بسیاری از احزاب اسلامی مخالف برگزاری این همه‌پرسی هستند، حتی کردهای فعلی که جمعیت بالایی را در کردستان عراق تشکیل می‌دهند به کلی مخالف آن هستند. ضمن اینکه وضعیت کرکوک همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

تا کنون تنها رژیم صهیونیستی اعلام کرده که دولت کردستان را به رسمیت می شناسد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر اسرائیل با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از تلاش های مشروع مردم کرد برای تشکیل دولتی متعلق به خود و برگزاری همه پرسی در اداره اقلیم کردستان عراق حمایت می کند. نتانیاهو در این بیانیه با اشاره به همکاری نزدیک اسرائیل با کردها اعلام کرد که مهمترین تحول مثبت در ارتباط با سرنوشت خاورمیانه ظهور یک نوع تشکیلات کُرد مستقل خواهد بود.

نتانیاهو بعد از پایان عمر داعش امیدوار است از طریق حمایت از استقلال کردستان، تنش ها در منطقه ادامه یابد تا توجه کشورهای منطقه کمتر به موجودیت و سیاست های توسعه طلبانه اسرائیل باشد. همچنین به زعم خود این حمایت موجب خواهد شد تا نزدیک مرزهای ایران جا پایی داشته باشد.

در همین حال روزنامه ینی شفق ترکیه ادعا کرد: مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق به اسرائیل قول بازگرداندن و اسکان 200 هزار یهودی کُردتبار در شمال عراق و سوریه را داده و اعلام کرده است که منتظر بازگشت آنهاست. این رسانه ترکیه در شماره روز چهارشنبه خود نوشت: مسعود بازرانی که تنها حمایت جدی خارجی را از رژیم اشغالگر اسرائیل دریافت کرده، هم اکنون تلاش دارد که گروه های کردی را قدرتمند کند و همچنین می کوشد تا مثل اسرائیل با اشغالگری، سرزمین های بیشتری را به عنوان مناطق کردنشین معرفی و تصاحب کند.

گفتنی است ترکیه و ایران از نقض تمامیت ارضی عراق ابراز نگرانی کرده اند. اکثر جمعیت کرد در ترکیه زندگی می کنند و حزب شبه نظامی کارگران کردستان پ ک ک در این کشور هوادار دارد. در سوریه نیز کردها با کمک آمریکا در پی گسترش مناطق خود هستند.

دیروز خبرگزاری اسکای پرس به نقل از رسانه های کردی از سفر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران به اقلیم کردستان عراق خبر داد. در این گزارش آمده که  سلیمانی پس از دیدار با برخی مقامات عراقی در سلیمانیه راهی اربیل مرکز دولت خودمختار کردستان عراق شده تا در مورد همه‌پرسی استقلال کردستان با رهبران کرد عراق گفتگو کند.

احتمال می رود که هدف فرمانده سپاه قدس از این گفتگوها، ترغیب مقامات کردستان عراق به عدم برگزاری همه‌ پرسی باشد، هرچند مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق و دیگر مقامات این دولت تاکید کرده اند که همه‌پرسی استقلال را نه منتفی خواهند کرد و نه به تعویق خواهند انداخت.

قرار است امروز پارلمان اقلیم کردستان که از اکتبر ۲۰۱۵ تا کنون جلسه ای نداشته، نشست خود را برگزار و جوانب مختلف برگزاری همه‌پرسی استقلال را بررسی کند.

بنا به اعلام مقامات اقلیم کردستان عراق این همه‌پرسی قرار است روز ۲۵ سپتامبر (سوم مهرماه) برگزار شود. این مقامات گفته اند که در صورت رای مردم به استقلال، دولت اقلیم تصمیم ندارد که نتیجه همه‌پرسی را بلافاصله به اجرا بگذارد و از عراق جدا شود.

گفتنی است جان بولتون، سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد که به افکار تند و افراطی مشهور است در مصاحبه ای با «کردستان ۲۴» مدعی شد: به شدت معتقدم که همه پرسی استقلال (در اقلیم کردستان عراق) موضوع خوبی است!

سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل در راستای اجرائی کردن طرح شوم خاورمیانه جدید که توسط کاندولیزا رایس وزیر خارجه وقت آمریکا در اثنای جنگ ۳۳ روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان در سال 2006 میلادی در سرزمین های اشغالی درخصوص تجزیه کشورهای منطقه رسماً اعلام شده بود؛ ادامه داد: فکر می کنم کُردها مدت طولانی است که نادیده انگاشته شده اند. لذا اگر آن ها برای رسیدن به استقلال در کردستانِ عراق تصمیمی دارند، به نظر من آمریکا باید آن را به رسمیت بشناسد.

جان بولتون ادامه داد: فکر می کنم این موضوع مقوله ای تضمین شده است. به نظر من عراق قدیم که ما آن را می شناختیم، دیگر برنمی گردد؛ پس هرچه زودتر آن را درک کنیم بهتر است.