نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: قانون واگذاری انشعاب دائم و موقت به بافت حاشیه‌شهر در 10 خرداد 95 در مجلس تصویب و 31 خرداد در شورای نگهبان تأیید شد به طوریکه برای ایجاد این قانون فشارها و تجمع‌های زیادی صورت گرفت.
کد خبر: ۴۹۳۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰ 14 September 2017
رئیس شورای اسلامی شهر همدان گفت: حدود 30 درصد جمعیت همدان با معضل سکونتگاه‌های غیررسمی و نداشتن انشعاب مواجه هستند.

به گزارش ایسنا، ابراهیم مولوی شهریور در کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان با موضوع واگذاری انشعاب به بافت حاشیه‌شهر، درباره قانون واگذاری انشعاب اظهار کرد: چیزی که در این قانون آورده شده و ما مکلف به انجام آن هستیم، مربوط به محدوده‌های داخل شهر و ساخت‌وسازهایی که قبلا انجام شده، است و ساخت‌وسازهای بعدی را شامل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در پشت حوزه علمیه خواهران همدان زاغه‌نشینی رواج پیدا کرده است، عنوان کرد: حدود 30 درصد جمعیت همدان با معضل سکونتگاه‌های غیررسمی و نداشتن انشعاب مواجه هستند.

مولوی خواستار حل فوری این موضوع شد و تصریح کرد: کارگروه‌هایی که قرار است در این زمینه ایجاد شوند، مصوبات آنها را شورای شهر پیگیری می‌کند تا هر چه سریع‌تر به نتیجه برسند.

وی از شهرداری خواست تا بحر و کف کوچه‌ها را مشخص کند و خاطر نشان کرد: 32 روستا در حاشیه شهر همدان قرار دارد که مهاجرت معکوس آنها را به شهر شهر شاهد هستیم و باید این مشکل هم پیگیری شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: قانون واگذاری انشعاب دائم و موقت به بافت حاشیه‌شهر در 10 خرداد 95 در مجلس تصویب و 31 خرداد در شورای نگهبان تأیید شد به طوریکه برای ایجاد این قانون فشارها و تجمع‌های زیادی صورت گرفت.

علی فتحی با اشاره به اینکه به 30 کشور دنیا خدمات ارائه می‌دهیم، خواستار شد: مردم در اجرا و ارائه خدمات در اولویت قرار گیرند و با توجه به اینکه هدف شورای شهر و مدیران استان اجرای قانون و رضایتمندی مردم است، تقاضامندیم سریع‌تر به این موضوع رسیدگی شود.

یکی از اعضای شورای شهر همدان نیز سخنانش را با طرح این سوال که آیا مسئولان در شکل‌گیری سکونتگاه‌های غیررسمی یا مناطق کم‌برخوردار موثر بوده‌اند یا خیر؟ آغاز کرد و گفت: این مناطق بر اثر حاکم شدن سرمایه‌گذاری اتفاق افتاده است؛ به طور مثال در تهران سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شده و به تبع سکونتگاه‌های غیررسمی بیشتری وجود دارد.

اکبر کاووسی‌امید افزود: باید نوع نگاه و ادبیات ما تغییر کند چرا که مردمانی که در بافت حاشیه‌شهر زندگی می‌کنند، حق دارند در چهارچوب قانون از خدمات بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه شیوه‌نامه‌ای برای اجرای قانون واگذاری انشعاب نوشته نشده است، پیشنهاد کرد: می‌توانیم کارگروهی در این زمینه تشکیل دهیم تا بهترین شیوه‌نامه تنظیم شود و دیگر شاهد ساخت‌وسازهای غیرمجاز در همدان نباشیم و واگذاری خدمات انشعاب به صورت منطقه‌ای انجام گیرد به طوریکه با اجرای هدفمند این قانون مردم راضی شده و انسجامی بین خادمان مردم ایجاد می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار همدان نیز درباره بررسی این قانون گفت: اجرای این قانون نیازمند شیوه‌نامه و دستورالعمل است به طوریکه در بررسی‌های انجام شده 34 پهنه وجود دارد که نمی‌توان به آنها خدمات ارائه داد.

مجید یوسفی‌نوید با اشاره به اینکه هدف اجرای قانون است، بیان کرد: برای رسیدن به هدف باید تفسیرها و راه‌حل‌های درستی داشته باشیم و مقدمات کار را انجام دهیم پس باید انشعاب‌های مورد نیاز مورد بررسی قرار گیرد سپس به صورت پهنه‌ای واگذاری انشعاب انجام شود.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس استان مردم را در جریان این قانون قرار دادند، تأکید کرد: این قانون اگر خوب انجام شود، یک فرصت است البته باید توجه داشت این قانون برای سازه‌هایی است که تا کنون ساخته شده است.

یوسفی‌نوید با اشاره به 3000 درخواست واگذاری در حوزه آب و فاضلاب پیشنهاد کرد: نقاطی که از مشکلات کمتری برخودار هستند و نیاز به برنامه‌ریزی نیست، در مرحله اول قرار گیرند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همدان نیز در ادامه جلسه خاطرنشان کرد: موظف شده‌ایم این قانون را اجرا کنیم اما باید سه سال بعد را هم درنظر داشت و مشکلات را در آن موقع دید چرا که این قانون به مدت سه سال اعتبار دارد.

نرگس نوراله‌زاده درباره مشکل احتمالی بیان کرد: ممکن است مردم نتوانند برای سکونتگاه خود بعد از سه سال پروانه ساخت بگیرند در این صورت دستگاه‌های خدمات‌رسان باید پاسخگو باشند.

وی با اشاره به آماده شدن نقشه‌های هوایی همدان در سال 95 اعلام کرد: در این نقشه‌های هوایی همه چیز مشخص شده است بنابراین باید این نقشه ملاک عمل قرار گیرد.

نوراله‌زاده ادامه داد: رعایت حریم شهر هم در این قانون مدنظر بوده و باید به این نکته توجه کرد که محدوده همدان در حال گسترش است.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان نیز اظهار کرد: مشکلات عمده موجود در حوزه آب و فاضلاب است که بسیاری از مردم به علت زندگی در سکونتگاه‌های غیررسمی، هنگام بارش باران در بخش فاضلاب دچار مشکل می‌شوند.

حمید بادامی‌نجات با اشاره به اینکه مشکلات زیادی در محله‌های خضر، کوچه کبابی و کوچه موزائیک‌سازی وجود دارد، عنوان کرد: محله‌هایی که نیاز به مراحل قانونی زیادی ندارند، در اولویت واگذاری انشعاب قرار گیرند.

مدیر شرکت گاز همدان نیز گفت: دستگاه‌های مسئول از ساخت‌وسازهای غیرمجاز جلوگیری به عمل آورند و در این 3 سال انشعاب موقت به ساختمان‌های موجود دهیم و اگر مجوز گرفتند انشعابشان دائم شود در غیر این‌صورت لغو می‌شود.

رضا زهره‌وند افزود: می‌توانیم از این قانون به ویژه در مناطقی که تأسیسات نداریم همچون دیزج و حصار استفاده کنیم.

وی مشکلات واگذاری انشعاب گاز را شامل نبود شبکه، نبود علمک، نداشتن اشتراک و احداث طبقات عنوان کرد و یادآور شد: در برخی موارد نیاز به احداث شبکه داریم، گاهی شبکه وجود دارد اما علمک گاز نیست که در این در این دو مورد باید شهرداری اجازه دهد، بعضا شبکه و علمک موجود است اما همسایه ساخت‌وساز انجام داده و اشتراک ندارد و بزرگترین معضل احداث طبقات است.

زهره‌وند از مسئولان شهرداری خواست به اداره گاز مجوز دهند در مناطقی که علمک وجود دارد، سازوکار واگذاری انشعاب انجام گیرد.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان نیز با اشاره به اینکه حدود یک سوم مناطق شهر کم‌برخوردار است، عنوان کرد: چالش اساسی مدیریت مناطق کم‌برخورددار است که 180 هزار نفر در این مناطق زندگی می‌کنند.

مجید درویشی بیان کرد: دستگاه حکومتی به این نتیجه رسیده که باید این مشکل حل شود پس باید برنامه‌ای تدوین شود تا هم مشکلات حل شود و هم شهرداری نظارت کند.

رضا ابرارخرم، مدیر منطقه 2 شهرداری همدان نیز در جلسه بررسی قانون واگذاری انشعاب گفت: کارگروهی که قرار است در این زمینه تشکیل شود، به ما کمک می‌کند تا قبل از شروع فصل سرما به تعدادی ازخانوارهای ساکن در این مناطق امتیازات لازم واگذار شود.

معاون امور مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز گفت: باید در مناطق حاشیه‌شهر شبکه آب و فاضلاب ایجاد کنیم اما به علت مناسب نبودن وضع بحر و کف کوچه‌ها دچار مشکل می‌شویم.

سعید عبدالله‌زاده با بیان اینکه برای ایجاد شبکه آب و فاضلاب نیاز به وجود مجوز است، افزود: برای انجام این کار نیاز به کمک شهر داری داریم چرا که بسیاری از منازل سندهای آنها مشکل دارند و برای دریافت مجوز دچار مشکل می‌شویم البته مشترکین دارای تأسیسات، فقط علمک نیاز دارند و می‌توان با هزینه کمی آن را واگذار کرد.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان همدان نیز بیان کرد: بیشترین انشعاب غیرمجاز در مناطق کم‌برخوردار مثل شهرک ولیعصر و مزدقینه است.

حسین آذرتکین با اشاره به مجوز ندادن شهرداری گفت: بیشترین مشکل اداره آب و فاضلاب همدان این است که شهرداری مجوز نمی‌دهد و در این‌صورت هیچ پیمانکاری حاضر به همکاری با اداره آب و فاضلاب نیست.

وی تأکید کرد: در اسلامشهر 4 کیلومتر شبکه آب و فاضلاب نیاز است و در زمین شهری و شهرک مدنی 70 خانوار انشعاب غیرمجاز دارند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شهرداری همدان نیز گفت: این موضوع در شورای شهر دارای حساسیت است و می‌خواهیم این حساسیت را به دستگاه خدمات‌رسان ارائه کنیم.

کامران گردان با اشاره به اینکه می‌خواهیم این قانون در همدان آغاز شود، خاطرنشان کرد: باید کارگروهای فعالی در این زمینه تشکیل شود هر چند هم‌اکنون در استان با توجه به ماده 100 ساخت‌وسازهای غیرمجاز مهار شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار