کد خبر: ۴۹۲۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵ 11 September 2017

در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

 
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون گرانی ادامه دار یورو در بانک مرکزی و بازار آزاد ارز، انتقاد از ابلاغ مصوبه کاهش نرخ سود بانکی در تابستان، قرمزپوشی حافظ در بازاری کم‌عمق، حمایت ژاپن از طرح آمریکا برای تحریم‌ نفتی کره شمالی، نشست کمیته نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت، چراغ قرمز چین به خودروهای بنزینی، شرایط جدید برای واردات خودرو، لوبیا قرمز رکود دار ثبت سفارش و افزایش قیمت مرغ در صورت حذف ارز مبادله‌ای  را در بر دارد.
 
 
 
گرانی ادامه دار یورو در بانک مرکزی و بازار آزاد ارز
 
در پایان معاملات بازار آزاد روز یکشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 51 ریال نسبت به پایان هفته گذشته، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 985 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 104 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 47 هزار و 62 ریال رسید. همچنین یورو در بانک مرکزی با رشد 359 ریالی مواجه شد و از 40 هزار ریال عبور کرد. این در حالی است که روز پنج شنبه نیز یورو در بازار آزاد و بانک مرکزی روندی صعودی داشت. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 662 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز پنج شنبه، به طور میانگین، 17 ریال گران تر فروخته شد.
 
 
 
 
توقف فروش ارز مسافرتی
 
با اصلاح مقررات ارزی ناظر بر ارز مسافرتی، بانک‌ها می توانند ضمن تسهیل فرآیندهای مرتبط با فروش ارز مسافرتی اعم از سیاحتی و زیارتی، از امروز بیستم شهریور به فروش این ارز به نرخ بازار (آزاد) در مقابل ارائه گذرنامه، بلیط و ویزای کشور مقصد (در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) اقدام کنند. به نقل از مهر، تاکنون مسافران ایرانی که بیش از دوازده سال سن داشتند و از راه های هوایی، زمینی، ریلی و دریایی از کشور خارج می شدند، می‌توانستند برای یک بار در طول سال حداکثر ۳۰۰ دلار آمریکا یا معادل آن را، با ارائه گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران، بلیط مسافرت، ویزای کشور مقصد (در خصوص کشورهایی که نیاز به اخذ ویزا دارند) و تعهد کتبی مسافر مبنی بر خرید ارز مسافرتی فقط از یک منبع، با نرخ مبادله‌ای تهیه کنند. تاکید می شود با اجرای بخشنامه جدید (بخشنامه شماره ۹۶.۱۸۱۲۸۹ مورخ ۱۳۹۶.۰۶.۱۲) از تاریخ بیستم شهریور، فروش ارز مسافرتی با نرخ مبادله ای از ذیل قسمت "ب" بخش سوم مجموعه مقررات ارزی، حذف و فروش ارز مسافرتی با نرخ بازار (آزاد) انجام خواهد پذیرفت. بانک مرکزی امسال با هدف رفاه حال شرکت کنندگان در گردهمایی بزرگ اربعین حسینی، همانند سال های گذشته، ارز مسافرتی به میزان حداکثر ۲۰۰ دلار آمریکا به نرخ مبادله‌ای با ارائه گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران و بلیط مسافرت برای زائران این موسم را از طریق بانک‌های ملی ایران، ملت و سامان تامین می‌کند.
 
انتقاد از ابلاغ مصوبه کاهش نرخ سود بانکی در تابستان
 
سخنگوی کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در خصوص تاثیرات کاهش نرخ سود بانکی گفت: رفع مسائل اقتصادی با توجه به یک متغیر قابل حل نیست، بنابراین کاهش نرخ سود سپرده های بانکی روی افزایش نرخ اجاره بها تاثیرگذار است. محمد مهدی مفتح ادامه داد: به دلیل اینکه مالکان خانه های استیجاری تمایل ندارد از مستاجر ودیعه اخذ کنند تا در بانک سپرده گذاری کنند، اگر محلی برای سرمایه گذاری معرفی نشود و نرخ سود سپرده بانکی کاهش یابد بطور طبیعی بازار اجاره بها با مسئله روبرو می شود. مفتح در ادامه گفت و گوی خود با خبرنگار خانه ملت با بیان اینکه در اقتصاد عوامل مختلف تاثیرات متقابل دارند، گفت: سیاست گذاران اقتصادی باید کل اقتصاد کشور را مدنظر قرار دهندو به دلیل اینکه عنوان می شود تعداد واحدهای مسکونی خالی وجود دارد اما همزمان با وجود این موضوع، میزان اجاره بها روند صعودی داشته است، در حال حاضر نیز تناقض در بازار مسکن وجود دارد. وی افزود:اینکه با وجود بالا بودن میزان عرضه مسکن، میزان اجاره بها نیز بالا باشد،موضوع غیرقابل توجیه است که بیانگر جود اشکال در سیاست های پولی کشور است. سخنگوی کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود:معمولا در فصل تابستان، بازار اجاره بها رونق دارد بنابراین ابلاغ مصوبه کاهش نرخ سود بانکی در این مقطع زمانی به صلاح نبود و اگر اجرای کاهش نرخ سود بانکی در مهر یا آبان ماه اجرایی می شد تاثیرات سوء کمتری را متوجه بازار اجاره بها می کرد.
 
قرمزپوشی حافظ در بازاری کم‌عمق و به شدت بی‌رونق
 
شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه 19 شهریورماه 96 با کاهش 419 واحدی به رقم 83 هزار و 255 واحد رسید. تالار شیشه ای در اولین روز کاری هفته جاری پس از افت 58 واحدی در پایان هفته گذشته، بازهم شاهد روند نزولی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 135 واحدی به رقم 26 هزار و 970 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 61 واحدی، عدد 17 هزار و 573 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) با کاهش 46 واحد به رقم 13 هزار و 309 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.70 درصدی کاهش 640 واحدی را رقم زد و به سطح 91 هزار و 73 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 438 واحد کاهش به رقم 58 هزار و 105 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با افت 129 واحد معادل 0.07 درصد همراه بود و عدد 182 هزار و 727 واحد را به نمایش گذاشت. بازار سهام، بازاری کم‌عمق و به شدت بی‌رونق بود که در آستانه موعد تسویه معاملات اعتباری شرکت‌های گارگزاری و بستن حساب‌ها در پایان عملیات یک ساله منتهی به 31 شهریور ماه اغلب این شرکت‌ها با افت شدید حجم معاملات سهام و در عین حال اقبال به گروه قندی‌ها و تک‌سهم‌های کوچک نوسانی بود، بازاری که با توقف افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی این روزها چشم به سیاست‌های بانک مرکزی در بازار ارز دوخته است.
 
 
 
کاهش شدید شاخص سهام موجب رشد تقاضای طلا خواهد شد
 
خوان کارلوس آرتیگاس مدیر تحقیقات سرمایه گذاری شورای جهانی طلا گفت: عملکرد طلا امسال از بسیاری از سهام های آمریکا بهتر بوده و این مساله سرمایه گذاران بین المللی را متعجب کرده است. وی در ادامه تصریح کرد: قیمت جهانی طلا امسال 16 درصد رشد داشته که این یک عملکرد خوب و قوی است. قیمت طلا از عملکرد سهام نیز بهتر بوده است، شاخص هایی مثل اس اند پی و داوجونز. تشدید تنش های سیاسی تاثیر زیادی بر افت شاخص سهام در بازارهای مالی و رشد تقاضا و قیمت جهانی طلا داشته است. با عقب نشینی شاخص سهام، تقاضا برای طلا با افزایش چشمگیری روبرو شده است. تحول مهمی که بازارهای جهانی با آن روبرو شده ، کاهش دور از انتظار ارزش سهام بوده است. وی در ادامه گفت: نااطمینانی های ژئوپلیتیک رو به افزایش است. این مساله فشار زیادی را بر ارزش سهام در بازارهای بین المللی وارد کرده است. این مساله برای سرمایه گذاران بازار طلا به معنای رشد تقاضای این فلز گرانبها بوده است. این تحلیلگر ارشد شورای جهانی طلا افزود: بهبود اوضاع اقتصادی آسیا نیز تاثیر زیادی بر افزایش تقاضا و قیمت طلا داشته است. از سوی دیگر تقاضای سرمایه گذاری برای طلا نیز با رشد چشمگیری روبرو شده است. میزان ورود طلا به صندوق های سرمایه گذاری اروپا و آمریکا طی ماه های اخیر با رشد فزاینده ای روبرو شده است. وی اظهار داشت: سرمایه گذاران اروپایی نسبت به آمریکایی ها حساسیت بیشتری نسبت به تحولات سیاسی در عرصه بین المللی نشان می دهند. به نقل از سایت طلا، برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که سطح مقاومتی قیمت طلا در روزهای آینده 1360 دلار است و اگر این سطح شکسته شود زمینه لازم برای دستیابی به سطح 1400 دلاری فراهم خواهد شد.
 
حمایت ژاپن از طرح آمریکا برای تحریم‌ نفتی کره شمالی
 
ژاپن از اقدام آمریکا برای فشار به شورای امنیت سازمان ملل و تصویب تحریم‌های تازه علیه کره شمالی استقبال کرد. به نوشته روزنامه بلومبرگ، ایتسونومی اونودرا وزیر دفاع ژاپن روز یکشنبه، خواستار تحریم‌های سرسختانه‌تر شامل ممنوعیت صادرات نفت به این کشور است. کره شمالی اخیرا ششمین آزمایش اتمی خود را انجام داد که با واکنش تند آمریکا و متحدانش مواجه شد. پیش از آن هم کره شمالی آزمایش‌های موشک قاره‌پیما انجام داده بود.  آمریکا رسما به شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که قصد برگزاری نشستی برای رأی‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه تحریمی علیه کره شمالی را دارد.  آمریکا به دنبال وضع تحریم‌های نفتی علیه کره شمالی و ممنوع کردن صادرات منسوجات این کشور است.
 
نشست کمیته نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت
 
اعضای کمیته نظارت بر توافق جهانی عرضه نفت خام متشکل از کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای گفت‌وگو درباره بررسی تمدید برنامه جهانی کاهش عرضه نفت ۲۱ سپتامبر در وین اتریش گردهم می‌آیند. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در مصاحبه‌ای با شبکه RBC گفت: کمیته نظارت بر توافق  جهانی کاهش عرضه نفت، متشکل از برخی وزیران کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هر دو ماه یک بار برای بررسی نتایج توافق و نتایج آن بر بازار نفت و این‌که چقدر توانسته در بازار توازن اینجا کند گردهم می‌آیند.
 
چراغ قرمز چین به خودروهای بنزینی
 
در جستجوی روشی برای کاهش آلودگی یکی از آلوده‌ترین آب‌وهواهای شهری جهان، چین به جنبش چند کشور دیگر خواهد پیوست تا فقط خودروی‌های الکتریکی را در خیابان‌های شهری خود راه دهد و در نهایت خرید و فروش موتورهای با احتراق داخلی که سوخت‌های فسیلی را مصرف می‌کنند را ممنوع اعلام کند. در این برنامه که درحال حاضر در مراحل برنامه‌ریزی خود، شامل تعیین جزئیات زمان تکمیل برنامه، قرار دارد، چین موتورسازان و خودروسازان را مجبور خواهد کرد که از سوخت فسیلی فاصله بگیرند تا به کارگیری خودروهای الکتریکی به صورتی تسریع شود که با استانداردهای آب‌وهوایی جهانی، که در پیمان ۲۰۱۶ پاریس توافق شده است، مطابقت داشته باشد.  
 
شرایط جدید برای واردات خودرو
 
هیات وزیران در جلسه عصر یکشنبه خود مصوبات مربوط به نحوه اسقاط خودروهای فرسوده در ازای واردات خودرو و همچنین تولید داخلی آن و گواهی معادل آنها را اصلاح کرد. دولت این تصمیم را به منظور افزایش مشارکت در از رده خارج کردن خودروهای فرسوده براساس مصرف سوخت در چرخه ترکیبی و وارد کردن خودروهایی با مصرف سوخت کمتر و هدفمند کردن عوارض شماره گذاری برای نوسازی ناوگان حمل و نقل بار و مسافر و همچنین با هدف افزایش میزان معادل سازی تعداد گواهی اسقاط با هدف ارایه تسهیلات غیرمستقیم اتخاذ کرد. به موجب این اصلاحیه، خودروهای سواری و وانت وارداتی از لحاظ مصرف سوخت به پنج گروه تقسیم می شوند که شامل خودروهای با مصرف کمتر از 5 لیتر در صد کیلومتر، 5 تا 6 لیتر در صد کیلومتر، 6 تا 7 لیتر در صد کیلومتر، 7 تا 8 لیتر در صد کیلومتر و بیش از 8 لیتر در صد کیلومتر می باشند و شرایط شماره گذاری آنها براساس مصرف سوخت در چرخه ترکیبی، از اسقاط حداقل 2 دستگاه تا حداکثر 8 دستگاه خودروی فرسوده، متفاوت خواهد بود. همچنین 10 درصد ارزش گمرکی مربوط به خودروهای یاد شده، توسط وارد کنندگان در چارچوب قانون بودجه سالیانه در اجرای قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت به منظور توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل بار و مسافر کشور هزینه می شود. برای سواری تولید داخلی با مصرف سوخت 8 لیتر، بین 8 تا 5 /8 لیتر، 5 /8 لیتر و بیشتر در صد کیلومتر نیز یک دستگاه خودروی فرسوده اسقاط می شود که از ابتدای سال آینده به اجرا درخواهد آمد. به نقل از خانه ملت، خودروهای وارداتی به مناطق آزاد نیز مشمول شرایط شماره‌گذاری (تعداد اسقاط خودروی فرسوده) می شوند.
 
افزایش قیمت مرغ در صورت حذف ارز مبادله‌ای
 
رئیس انجمن تولید کنندگان مرغ گوشتی با اشاره به تصمیم لحظه آخری نعمت زاده وزیر سابق صنعت،  معدن و تجارت برای حذف ارز مبادله ای ۲۵۵ قلم کالای  وارداتی گفت: از  این تعداد کالا ۱۹ قلم مربوط به کنجاله‌های مصرفی در مرغداری‌ها و دامداری‌ها است که این اتفاق سبب افزایش قیمت مرغ در بازار خواهد شد. محمد یوسفی با اشاره به اینکه روز گذشته قیمت مرغ در میدان بهمن ۳۰۰ تومان و در واحدهای صنفی ۱۰۰ تومان در هر کیلو گرم کاهش داشته است گفت: با حذف ارز مبادله‌ای و جایگزینی ارز آزاد علاوه بر گرانی حدود ۴۰۰ تومان در هر کیلو گرم گوشت مرغ ، صادارت این کالا نیز  بطور کامل حذف خواهد شد. 
 
لوبیا قرمز رکود دار ثبت سفارش شد
 
مطابق جدیدترین آمار وزارت صنعت از میزان ثبت سفارش کالاهای اساسی در خردادماه امسال لوبیا قرمز با رشد ارزشی  1089.5 درصد رکود دار ثبت سفارش بوده است. علاوه بر این ثبت سفارش گوشت منجمد گاو و گوساله 22.0 درصد، کره 182.7 درصد، نخود 80.4درصد،  لپه 333.4 درصد، روغن ساخته شده 329.0 درصد و دانه های روغنی 203.9 درصد رشد را در خردادماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.
 
آمار تامل برانگیز تعداد پژو 2008 در جاده مخصوص
 
طبق آمار تولید خودرو طی 5 ماهه ابتدایی امسال، تنها 4 دستگاه پژو 2008 در جدول تولیدات ایران خودرو ذکر شده که ظاهراً نشان‌دهنده تعداد خودروهای مونتاژی در زمان افتتاح خط تولید این محصول بوده است، خط تولید پژو 2008 به عنوان نخستین خودروی خارجی پسابرجام اوایل اردیبهشت امسال با حضور روحانی رئیس‌جمهور در ایران‌ خودرو افتتاح شد و در آن زمان اعلام شد که این محصول به زودی به صورت انبوه به بازار عرضه خواهد شد. بر این اساس، شرکت ایران‌ خودرو خرداد امسال پیش‌فروش پژو 2008 را انجام داد که این اقدام بدون اعلام قیمت نهایی خودرو صورت گرفت، هر چند پس از اعلام برخی نارضایتی‌ها، یکه‌زارع مدیر عامل ایران‌خودرو اعلام کرد که خودروهای تحویلی در مرحله اول با قیمت 98 میلیون و 900 هزار تومان به مشتریان ارائه خواهد شد. به نقل از فارس، عدم تولید پژو 2008 در حالی ادامه دارد که موعد تحویل بخشی از خودروهای پیش‌فروش شده، شهریور امسال اعلام شده است و این موعد تحویل برای تمام ماه‌های حدفاصل شهریور 96 تا مرداد 97 نیز تعریف شده است. به این ترتیب مشخص نیست خریدارانی که موعد تحویل خودروی آنها ماه جاری اعلام شده به چه صورت و در چه زمانی خودروی خود را تحویل خواهند گرفت.
 
از «توقف فروش ارز مسافرتی» تا «آمار تامل برانگیز تعداد پژو 2008 در جاده مخصوص»
غرامت مرغداران پرداخت نشد
 
دبیرکل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار با انتقاد از عملکرد صندوق بیمه در پرداخت خسارت مرغداران گفت: در پی شیوع آنفولانزا حاد پرندگان، صندوق بیمه حدود 40 درصد خسارت مرغداران را پرداخت نکرده است، که این امر با افزایش تقاضا در فصل پاییز  برای مرغداران مشکلاتی نظیر کمبود نقدینگی را به همراه دارد. وی با تأکید براینکه عملاً صادرات تخم مرغ  متوقف شده است، بیان کرد: از ابتدای سال تا کنون تنها 3 هزارتن تخم مرغ به بازارهای هدف صادر شده و به سبب نبود مزیت قیمتی، امکان رقابت در بازارهای صادراتی وجود ندارد. وی یادآور شد: سال گذشته در پی شیوع آنفولانزا، مازاد تولید چندانی نداشتیم که همین امر موجب بالا رفتن پایه قیمت تخم مرغ شد و در صورت نبود حمایت های دولت از صادرکنندگان، بعید است که بتوانیم تا پایان سال، صادراتی داشته باشیم. /باشگاه خبرنگاران
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار