دانشگاه بوعلی در حوزه برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی رشد خوب و قابل توجهی نسبت به سال‌های گذشته داشته اما در عین حال چیزی نیست که به آن قانع شویم. طبیعتا راه طی شده در برابر راهی که باید طی شود تا به اهداف خود دست یابیم، بسیار اندک و راه پیش‌رو بسیار گسترده است به همین علت سعی ما در همه حوزه‌ها بر این بوده که حرکت رو به رشد قابل‌قبولی داشته باشیم.
کد خبر: ۴۹۱۹۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰ 11 September 2017
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی‌سینا از رشد 20 برابری برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی خبر داد و وضعیت این دانشگاه را نسبت به دانشگاه‌های دیگر قابل‌قبول ارزیابی کرد.

به گزارش ایسنا، طبق آمار منتشر شده از دانشگاه بوعلی‌سینا، این دانشگاه دارای 4 تشکل دانشجویی، 62 انجمن علمی، 22 کانون فرهنگی اجتماعی و 32 نشریه علمی است که این تعداد تشکل‌ها، انجمن‌های علمی و کانون‌ها زمینه مناسبی را برای گفت‌وگو، تضارب‌آراء و در نتیجه برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی فراهم می‌کند.  

هر چند این دانشگاه ظرفیت بالایی برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی دارد اما برخی معتقدند چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی کرسی‌های آزاداندیشی سطح قابل‌قبولی ندارد و برخی دیگر با توجه به تلاش‌های انجام شده آن را قابل‌قبول می‌دانند.

با توجه به اهمیت کرسی‌های آزاداندیشی و آغاز سالتحصیلی جدید، خبرنگار ایسنا یک مصاحبه تفصیلی با دکتر اکبر عروتی‌موفق، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی‌سینا تدارک دیده است.  

وضعیت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه بوعلی‌سینا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دانشگاه بوعلی در حوزه برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی رشد خوب و قابل توجهی  نسبت به سال‌های گذشته داشته اما در عین حال چیزی نیست که به آن قانع شویم. طبیعتا راه طی شده در برابر راهی که باید طی شود تا به اهداف خود دست یابیم، بسیار اندک و راه پیش‌رو بسیار گسترده است به همین علت سعی ما در همه حوزه‌ها بر این بوده که حرکت رو به رشد قابل‌قبولی داشته باشیم.

به صورت آماری وضعیت چگونه است؟ به ویژه این مسأله از سال 92 چگونه بوده است؟

طبق آمار سال 92 در مجموع 5 یا 6 کرسی آزاداندیشی در دانشگاه برگزار شده در حالیکه این آمار در سال 96 به 45 کرسی رسیده و نزدیک به 20 برابر رشد داشته است اما این آمار ما را قانع نمی‌کند.

علت رشد 20 برابری برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه بوعلی از سال 92 تا 96 چیست؟

از یک سو فضایی که شاید در سال‌های گذشته ایجاد شده بود و از طرف دیگر بحث کرسی‌ها در دانشگاه‌ها هنوز گام‌های نخست را برمی‌داشت و خیلی بدنه دانشجویی با کرسی‌ها و ساختار آن آشنا نبودند اما به میزانی که جلوتر می‌رویم دانشجویان با ساختار بیشتر آشنا می‌شوند و ورود مجموعه‌های مختلف به بحث کرسی‌ها خود باعث می‌شود اقبال به کرسی‌ها بیشتر شود.

یکی از آسیب‌های عمده‌ای که در کرسی‌ها وجود داشته، سیاست‌زدگی بیش از حد و افراطی در دانشگاه بوده است.

علت عدم استقبال دانشجویان در سال‌های گذشته بیشتر بر روی کدام مسأله است؟

عناوین کرسی‌های برگزار شده را در 6-5 سال گذشته را بررسی کنید، چند عنوان نخ‌نما شده مثل حجاب، ولایت‌فقیه و آزادی بود که در سایر دانشگاه‌ها هم تکرار می‌شد و با توجه به اینکه به مسائل سیاسی هم آغشته می‌شد، میل و رغبت دانشجویان نیز سال به سال کاهش می‌یافت و از سویی با توجه به اینکه تمامی ابعاد و زوایای این موضوعات در سال‌های گذشته مورد بررسی قرار گرفته بود طبیعتا انگیزه زیادی برای دانشجویان باقی نمی‌ماند.

تنوع موضوعات چقدر به رونق کرسی‌های آزاداندیشی کمک کرده است؟

در سال‌های گذشته موضوعات ما متنوع‌تر شده و همین تنوع موضوعات کمک کرده که رشد خوبی پیدا کنیم، در عین حال فضاهایی هم که در سال گذشته وجود داشت بهتر شده و دانشجویان احساس کردند با آزادی بیشتری می‌توانند وارد بحث کرسی‌های آزاداندیشی شوند هر چند این موانع در جایگاه خودش باقی هست.

بیشترین کرسی‌های آزاداندیشی برگزار شده در دانشگاه بوعلی بیشتر بر روی کدام موضوعات بوده؟ آیا صرفا سیاسی بوده است؟

موضوعات متنوع است و از سیاسی و فرهنگی گرفته تا اقتصادی و اجتماعی را شامل می‌شود. کار خوبی که ما شروعش را از سال 94 داشته‌ایم و سال 95 حرکت آن یک مقداری شتاب پیدا کرد و سال 96 خیلی بهتر شده بود، برگزاری جلساتی با انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی بوده تا این مجموعه‌ها نیز به کرسی‌های آزاداندیشی ورود داشته باشند و خیلی سعی کردیم این فکر را جا بیندازیم که کرسی‌ها و تریبون‌آزادها منحصرا متعلق به تشکل‌های اسلامی نیست و آنچه رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان فرموده‌اند نمی‌شود صرفا در حوزه سیاسی محدود کرد.

خروجی درگیر کردن انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی به برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی چه بوده است؟

خروجی این شد که بتوانیم برای نخستین‌بار هفته کرسی‌های آزاداندیشی را در دانشگاه بوعلی‌سینا طرح کنیم و در همه رشته‌ها هم سعی کردیم ثبت‌نام کنیم اما چون سال اولی بود که این طرح اجرایی می‌شد و در عین حال با انتخابات ریاست جمهوری تقارن پیدا کرد، مقداری تحت‌الشعاع قرار گرفت و انتظار ما برآورده نشد اما مسابقه برگزار شد و تقدیر از گروه‌های برتر نیز در سالتحصیلی پیش‌رو خواهد بود به طوریکه به دنبال برگزاری جشنواره کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه بوعلی هستیم که جلسات کارشناسی آن در حال برگزاری است و در آینده اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وضعیت دانشگاه بوعلی نسبت به سایر دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های سطح 2 چگونه است؟ آیا رصدی از این موضوع داشته‌اید؟

طبق رصد انجام گرفته تقریبا در هیچ دانشگاهی هفته کرسی‌های آزاداندیشی برگزار نشده یا زمانی‌که در جلسه معاونان فرهنگی دانشگاه‌های سراسر کشور کشیده شدن این بحث به انجمن‌های علمی را مطرح کردم، برای همه تازگی داشت اما به طور کلی می‌توان گفت در بین دانشگاه‌های همرده خود بالاتر از بقیه هستیم.

انجمن‌های عملی در حوزه تخصصی می‌توانند کرسی‌های آزاداندیشی داشته باشند. چه اشکالی دارد دانشجویان کشاورزی بیایند و درباره محصولات تراریخته به بحث و تبادل‌نظر بپردازند یا در زیست‌شناسی و زمین‌شناسی هنوز فرضیه داروین مطرح است و مخالفان و موافقان خاص خودشان را دارد و می‌تواند مورد بحث قرار گیرد.

در سالتحصیلی گذشته چند درصد رویکرد کرسی‌های برگزار شده در موضوعات تخصصی و علمی بوده است؟

حدود 20 درصد کرسی‌های آزااندیشی علمی و تخصصی بوده به عنوان مثال آسیب‌های اجتماعی مربوط به رشته‌های علوم اجتماعی و روانشناسی بوده یا نقد کتاب تخصصی ادبیات مربوط به رشته ادبیات می‌شود.

سیاسیت‌های جدید دانشگاه بوعلی در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی بیشتر به موضوعات سیاسی معطوف خواهد شد یا موضوعات علمی و تخصصی؟

هر دو را می‌توان با هم جمع کرد. سیاست دانشگاه تقویت برگزاری کرسی‌هاست و در عین حال به عنوان یک اصل بسیار مهم این مورد توجه هست که ما کرسی‌ها را از حوزه تشکل‌ها به طرف انجمن‌ها و کانون‌ها سوق دهیم و آنها را هم درگیر این موضوع کنیم.

سال گذشته در مصاحبه‌ای از مشکلات مربوط به نگاه‌های فرهنگی و امنیتی دانشجویان سخن گفته بودید. از سال گذشته تا به امروز چقدر برای رفع این مشکلات تلاش شده است؟

در 45 کرسی آزاداندیشی برگزار شده حتی یک مورد نداشتیم که کسی به واسطه صحبت‌هایی که در کرسی‌ها می‌کند به کمیته انضباطی معرفی شود یا نهادهای امنیتی دانشگاه موردی را گزارش کرده باشند و خود این اقدام، یک حرکت بسیار خوبی هست. از سویی هم همین رشد خوب کرسی‌ها نشان می‌دهد دانشجویان احساس آزادی بیشتری می‌کنند.

با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که در حال انجام است و رصدی که از فضای دانشگا دارید، پیش‌بینی شما برای سالتحصیلی پیش‌رو چگونه خواهد بود؟

در برنامه‌‌ریزی‌هایی که در حال تهیه آن هستیم، هم توجه بیشتری به کرسی‌ها خواهد شد و هم انتظار می‌رود رشد قابل توجهی را شاهد باشیم.

نگاه رئیس دانشگاه بوعلی به موضوع کرسی‌های آزاداندیشی چگونه است؟

نظر دکتر غلامی، رئیس دانشگاه نسبت به برگزاری کرسی‌ها کاملا مثبت است. او رئیس شورای فرهنگی و هیئت نظارت دانشگاه نیز هست و مجوز برگزاری کرسی‌ها به طور قطع با موافقت و همراهی وی صادر می‌شود و مشوق خوبی برای ما در این مسأله بوده و باید بگویم خود دکتر غلامی هم صحبت‌هایی با مجموعه کمیته انضباطی و حراست دانشگاه داشت تا آنها هم کمک کنند که فضای منطقی‌تر و بهتری برای کرسی‌ها در دانشگاه فراهم آید.

سخن پایانی

امیدوارم در سالتحصیلی جدید فضای بهتری را شاهد باشیم و این خبر را هم بدهم که در تلاش هستیم از اساتید هم در کرسی‌های آزاداندیشی به ویژه در موضوعات تخصصی و علمی استفاده بیشتری را داشته باشیم هر چند از سال‌های گذشته گام‌هایی را برای این مسأله برداشته‌ایم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار