مسئول تحقیقات جرم شناسی اداره کل زندان های استان همدان بیان کرد: میانگین جمعیتی خانواده زندانیان سه تا هفت نفر است یعنی با زندانی شدن سرپرست خانواده این تعداد فرزند از تحصیل، معیشت و دیگر مولفه ها محروم می شوند.
کد خبر: ۴۹۱۹۴۳
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰ 13 September 2017
مسئول تحقیقات جرم شناسی اداره کل زندانهای استان همدان گفت: یکی از بهترین راهکارها برای کاهش جمعیت زندان استفاده از مجازات جایگزین حبس است.

به گزارش ایرنا؛ شهرام عبدالملکی روز سه شنبه در کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان همدان افزود: پذیرش بیش از ظرفیت زندان موجب بروز معضلات فرهنگی، آموزشی و بهداشتی برای زندانیان شده است.

به گزارش ایرنا وی اظهار کرد: زندان های این استان به علت افزایش میزان ورودی زندانیان 40 درصد بیش از فضای موجود پذیرش دارند.

مسئول تحقیقات جرم شناسی اداره کل زندانهای استان همدان بیان کرد: میانگین جمعیتی خانواده زندانیان سه تا هفت نفر است یعنی با زندانی شدن سرپرست خانواده این تعداد فرزند از تحصیل، معیشت و دیگر مولفه ها محروم می شوند.

عبدالملکی با ذکر اینکه میانگین سنی زندانیان استان همدان 37 سال است اضافه کرد: این آمار گویای جوان بودن جمعیت زندان است یعنی باید امکان و ظرفیت استفاده از این قشر در دیگر بخش ها با استفاده از مجازات جایگزین حبس فراهم کرد.

وی گفت: مدرک تحصیلی 22 درصد از زندانیان بالای دیپلم است و 2 درصد از زندانیان دارای مدرک دکترا هستند و می توان از این افراد که دارای تحصیلات عالی هستند در دیگر نهادها استفاده کرد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان نیز گفت: با زندانی شدن سرپرست خانواده، اهالی خانه با 2 چالش خلاء حضور سرپرست خانواده و از دست دادن منبع درآمدی مواجه می شوند.

سعید گلستانی افزود: انجمن حمایت از زندانیان، بودجه، مددکار و نیرو کافی ندارد که بتواند همه خواسته ها و مطالبات خانواده زندانیان را عملی کند.

معاون دادگستری استان همدان با بیان اینکه با زندانی شدن سرپرست خانواده در اصل دیگر اعضای خانواده نیز زندانی می شوند اظهارکرد: اشخاصی که به خانواده زندانیان کمک می کنند در بیشتر مواقع مشکلات دیگری برای آنها ایجاد می کنند.

گلستانی گفت: برای رفع این مشکل در ماده 79 اصلاحیه قانون مجازات اسلامی مجازات های جایگزین زندان پیش بینی شده است.

وی توضیح داد: برخی از افرادی که محکوم به زندان می شوند دارای تخصص هایی نظیر معلم، راننده، پزشک و دیگر مشاغل هستند و می توان به جای زندانی کردن آنها از توانشان در دیگر نهادها بهره گرفت.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان تصریح کرد: هر زندانی روزانه یک میلیون ریال برای دولت هزینه در بر دارد و دولت توان تامین این بودجه را ندارد.

گلستانی افزود: تلاش می کنیم سالانه 10 درصد زندانیان در واحدهای دولتی مشغول به کار شوند که تاکنون این عدد عملی و محقق نشده است.

وی گفت: دستگاه های دولتی که با کمبود نیروی انسانی مواجه هستند می توانند درخواست خود را برای تامین نیرو به فرماندارهای محل سکونت ارائه دهند.

وی اضافه کرد: برای عملی شدن مجازات جایگزین حبس ابتدا باید قاضی، وکلا و پذیرندگان (فرد محکوم به حبس) توجیه شوند و عملی شدن این کار منوط به موافقت زندانی است.

مجازات های جایگزین حبس عبارت از دوره مراقبت، خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی، جزای نقدی روزانه و محرومیت از حقوق اجتماعی است که در صورت گذشت شاکی و وجود جهات تخفیف با ملاحظه نوع جرم و کیفیت ارتکاب آن، آثار ناشی از جرم، سن، مهارت، وضعیت، شخصیت و سابقه مجرم، وضعیت بزه دیده و سایر اوضاع و احوال، تعیین و اجرا می شود.

طبق ماده 77 این قانون، قاضی اجرای احکام می تواند با توجه به وضعیت محکوم و شرایط و آثار اجرای حکم، تشدید، تخفیف، تبدیل یا توقف موقت مجازات مورد حکم را به دادگاه صادرکننده رای پیشنهاد کند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار