دبیر اتاق تعاون استان همدان با بیان اینکه 11 هزار و 700 نفر در تعاونی‌های همدان مشغول به کار هستند، گفت: اتاق‌های تعاون در کشور از نظر درآمدی در وضعیت خوبی نیستند.
کد خبر: ۴۹۱۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳ 10 September 2017
دبیر اتاق تعاون استان همدان با بیان اینکه 11 هزار و 700 نفر در تعاونی‌های همدان مشغول به کار هستند، گفت: اتاق‌های تعاون در کشور از نظر درآمدی در وضعیت خوبی نیستند.

به گزارش فارس، فعالیت‌های اقتصادی در کشور به صورت سازماندهی از 125 سال گذشته تحت عنوان «شرکت‌ها» قانونمند شده و فعالیت خود را آغاز کردند.

6 نوع شرکت در بخش خصوصی پیش‌بینی شده بود که این شرکت‌ها تحت عنوان وزارت بازرگانی در گذشته و اکنون در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌کنند، برای این شرکت‌های همسو اتحادیه‌هایی تعریف شده بود که از سرجمع اتحادیه‌ها و اعضا، اتاق‌های بازرگانی ایجاد شد.

با گذشت زمان برای اتاق بازرگانی مسئولیت‌هایی تعریف شد و در قانون اساسی جمهوری اسلامی سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی برای آن در نظر گرفته شد.

در قرآن کریم به موضوع تعاون اشاراتی شده است از این رو این بخش اهمیت پیدا کرده و از تاریخ 13 تا 19 شهریورماه به نام هفته تعاون نامگذاری شده است.

به مناسبت هفته تعاون با رحمان نادی دبیر اتاق تعاون استان همدان گفت‌و‌گویی انجام دادیم که در زیر می‌خوانید.

فارس: در رابطه با رویکرد اتاق تعاون و اهداف آن توضیحاتی بفرمایید.

نادی: در حوزه بخش خصوصی 6 نوع شرکت از جمله شرکت‌های سهامی خاص، سهامی عام، مختلط سهامی، با مسئولیت محدود، نسبی و تضامنی و اصناف، پیشه‌وران، کسبه و تجار در قالب بخش خصوصی تعریف شد.

در حوزه تعاون شرکت‌های تعاونی در زمینه‌ تولیدی و توزیعی و در رشته‌های مختلف مانند مسکن، صنعت، خدمات، دامپروری، طیور، آبزیان، معدن و... فعالیت می‌کنند.

در استان همدان 23 رشته در زمینه تعاون فعال است که در هر یک از این رشته‌ها یک اتحادیه تشکیل شده و 19 مورد آن فعال است.

اتاق تعاون استان از سال 72 تاسیس شده و فعالیت‌های آن همان فعالیت‌های تعریف شده برای اتاق بازرگانی است با این تفاوت که در زمینه تامین منابع مالی برای اتاق بازرگانی قانون تعریف شده و درصدی از درآمد بخش خصوصی به عنوان مالیات اخذ و به اتاق بازرگانی کشور واریز می‌شود.

اتاق بازرگانی کشور به تعداد کرسی‌های اتاق بازرگانی استان‌ها این بودجه را تقسیم می‌کنند اما برای بخش تعاون این موضوع پیش‌بینی نشده است.

فارس: اتاق تعاون در چه زمینه‌هایی فعالیت دارد و چه اقداماتی انجام داده است؟

نادی: فعالیت‌های اتاق تعاون در حوزه آموزش در رسته‌های مختلف با توجه به نوع فعالیت‌های شرکت تعاونی برگزار می‌شود؛ در این راستا در سال 94 حدود 15 هزار نفرساعت دوره آموزشی برگزار کردیم و سال گذشته نیز با توجه به مشکلات مالی 6 هزار نفرساعت دوره آموزشی برگزار شد، امسال نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی اقدامی نشده و برنامه‌ها در نیمه دوم سال برگزار می‌شود.

اتاق تعاون با ارائه مشاوره حقوقی؛ شرکت‌های تعاونی را در این بخش راهنمایی می‌کند، در زمینه امور مالیاتی نیز در کمیته حل اختلاف مالیاتی اتاق تعاون نیز یک نماینده فعال است و به شرکت‌ها کمک می‌کند.

یک نماینده نیز در حوزه تامین اجتماعی داریم تا مشکلات شرکت‌ها را پیگیری کند؛ با همکاری مدیرکل تامین اجتماعی استان همدان در دو سه سال گذشته مشکلات تعاونی‌ها در حوزه بیمه حل شده و شرکت تعاونی دارای مشکل در این زمینه نداریم.

ایجاد یک مرکز داوری برای حل اختلافات احتمالی بین اعضا و یا مدیران از دیگر موضوعاتی است که مورد توجه بوده به طوری که سال گذشته 57 فقره رأی در مرکز داوری اتاق تعاون صادر شده و 50 مورد به صورت کدخدامنشی حل و فصل شد، آراء صادره در اتاق تعاون برای مراجع قضایی سندیت دارد و در دادگاه عمومی حقوقی و مرکز نیز اجرای احکام قابل پیگیری و رسیدگی است.

فارس: اتحادیه‌های فعال در چه رسته‌هایی هستند با چه تعداد شرکت تعاونی و چند نفر شاغل؟

نادی: 19 اتحادیه فعال در استان همدان وجود دارد که چهار مورد در حوزه مسکن است و دیگر اتحادیه‌ها در بخش صنعت، دامپروری، کشاورزی، مرغداری، اتحادیه مصرف فرهنگیان، اتحادیه مصرف کارمندی، اتحادیه گاوداران صنعتی، اتحادیه مبل و منبت، اتحادیه آب‌بران کشاورزی، اتحادیه صنایع دستی، سهام عدالت فعالند.

در استان یک‌هزار و 111 شرکت تعاونی فعال وجود دارد که بیش از 11 هزار و 700 نفر در این تعاونی‌ها مشغول به کار بوده و بیش از یک‌میلیون و 400 هزار نفر عضو شرکت‌های تعاونی هستند.

فارس: در خصوص محل تأمین منابع مالی اتاق تعاون و شرایط مالی آن هم بفرمایید. 

نادی: برای بخش تعاون در قانون اخذ حق عضویت و یا دریافت هدایایی پیش‌بینی شده است، هرچند معمولا هم این کار انجام نمی‌شود و اعضا حق عضویت پرداخت نمی‌کنند!

اتاق‌های تعاون از نظر درآمدی وضعیت خوبی ندارند، وزارت تعاون گاهی کمک مالی می‌کند اما این کمک در حد اداره یک یا دو ماه اتاق تعاون است و اتاق‌ها برای ادامه سال باید خودکفا باشند، بنابراین از نظر مالی با مشکلات بسیاری مواجهیم.

فارس: اتاق تعاون در زمینه تجارت و بازرگانی چه عملکردی داشته است؟

نادی: در حوزه بازرگانی در زمینه بازاریابی و برگزاری دوره‌های آموزشی آشنایی با قوانین مقررات گمرکی، آشنایی با قوانین و مقررات صادرات و واردات، تجارت خارجی، فنون مذاکره، بازرایابی اقدام شده است.

طی سال‌های گذشته هرساله شرکت‌های تعاونی در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور دارند و یا هیات‌های بازرگانی به خارج از کشور اعزام می‌شوند که دستاورد‌های خوبی را در این بخش شاهد بودیم.

در سال 94، 18 میلیون دلار و سال گذشته 38 میلیون دلار از طریق اتاق تعاون استان همدان صادرات داشتیم، در تیرماه امسال نیز یک هیات بازرگانی به اقلیم کردستان عراق اعزام شد و در این راستا با تنظیم 6 قرارداد زمینه صادرات 56 میلیون دلار مهیا شد.

در حوزه بازرگانی نیز در سال 89 نمایشگاهی با حضور 162 نفر در عراق برگزار شد که حاصل آن انعقاد 43 قرارداد در همان سال بود، خوشبختانه تاکنون نیز شاهد استمرار این روند بودیم.

فارس: اتاق تعاون در حوزه مسکن و به خصوص مسکن مهر چه اقداماتی داشته است؟

نادی: 109 شرکت تعاونی مسکن مهر در استان همدان ثبت شده که احداث 8 هزار و 414 واحد مسکونی در 427 بلوک حاصل این کار بود، در حال حاضر واحد‌های مسکن مهر 97 یا 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، ضمن اینکه 82 واحد مسکن مهر در حال ساخت داریم اما بقیه واحد‌ها واگذار شده و متقاضیان در آنها ساکن هستند.

دلیل عدم تحویل دو یا سه درصد باقیمانده مساکن مهر به خاطر نواقصی مانند نصب آسانسور و صدور سند است که در صورت همکاری دستگاه‌های اجرایی نسبت به تحویل صد درصد مسکن‌ها اقدام خواهد شد.

فارس: لطفا در مورد برنامه‌های اتاق تعاون در حوزه تعاون توضیحاتی بفرمایید..

نادی: در حوزه تعاون یکی دیگر از خدمات برای جوانان جویای شغل برگزاری دوره‌های آموزشی، ارائه مشاوره اقتصادی و آشنایی با فعالیت‌های اقتصادی است.

در اتاق تعاون استان 157 طرح دارای مزیت نسبی دارای توجیه فنی و اقتصادی پیش‌بینی شده که از 3 میلیون تومان تا 800 میلیارد تومان سرمایه نیاز دارند.

شیوه کار این طور است که در ابتدا میزان علاقمندی، تخصص و دانش متقاضیان مشاوره مورد بررسی قرار می‌گیرد، در گام بعدی میزان سرمایه فرد بررسی می‌شود، در صورت نبود مشکل فعالیت مورد نظر پیشنهاد می‌شود و فرد در حوزه عضو گیری راهنمایی خواهد شد.

 فارس: اولویت‌های 157 طرح مزیت‌دار اتاق تعاون چگونه است؟

نادی: در 157 طرح مزیت‌دار اولویت با حوزه کشاورزی است چراکه تعاونی‌های این حوزه موفقیت بیشتری دارند، اولویت‌های بعدی نیز در حوزه خدمات، بازرگانی و صنعت بوده و معدن جزو آخرین اولویت‌هاست.

فارس: و میزان ارتباط اقتصادی اتاق تعاون با اتاق بازرگانی؟

نادی: تعداد زیادی از اعضای اتاق تعاون در اتاق بازرگانی فعال هستند، در اتاق تعاون هشت کمیسیون فعال وجود دارد یک کمیسیون جدید IT و ICT نیز تشکیل شده که اعضای اتاق تعاون در آنها شرکت می‌کنند.

فارس: آیا این وضعیت باعث موازی‌کاری نمی‌شود؟

نادی: خیر، حوزه کاری اتاق تعاون با اتاق بازرگانی متفاوت است، در حوزه تعاون علاوه بر شرکت‌های تعاونی به شرکت‌های غیر تعاونی‌ها هم در زمینه صادرات و واردات بدون دریافت یک ریال خدمات ارائه می‌شود؛ تنها مبلغ دریافتی در بخش صدور کارت بازرگانی و حق داوری است.

فارس: آیا فارغ‌التحصیلان از خدمات اتاق تعاون آگاه هستند؟

نادی: بله، با وجودی که اطلاع‌رسانی از سوی ما انجام نمی‌شود اما خود فارغ‌التحصیلان با پیگیری از خدمات ارائه شده آگاه هستند.

واقعیت امر آن است که خود دانشجویان معمولاً به اتاق تعاون مراجعه می‌کنند چراکه می‌دانند خدمات این مجموعه رایگان است.

فارس: در خصوص میزان عملیاتی شدن پیوند صنعت و دانشگاه نیز بفرمایید:

نادی: تأکید مقام معظم رهبری در رابطه با ارتباط دانشگاه با صنعت موضوعیت است که چندان جدی گرفته نشد در صورتی که با توجه به این مهم شاهد اتفاقات خوبی در حوزه تجاری‌سازی بودیم.

یک صنعتگر باید در حین فعالیت واحد تولیدی خود با دانشگاه قرارداد منعقد کند و با استفاده از توان فکری دانشجویان و اساتید نسبت به پیشبرد امور و حل مشکلات احتمالی اقدام کند در صورتی که متأسفانه چنین نیست.

در این جا لازم دیدم نامی از شرکت دانش‌بنیان تعاونی پایابسپار آریا در همدان ببرم، محصولات این شرکت در حوزه آبیاری قطره‌ای و بارانی است، تولیدات این شرکت باعث شده تولید این محصول از انحصار رژیم اشغالگر قدس خارج شود.

شیوه کار آنها هم این طور بود که یکی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف، افراد نخبه را عضو شرکت تعاونی کرد، اتفاقی بزرگ که دستاوردی عظیم برای کشور داشت، خوشبختانه این شرکت در حال حاضر 360 کارگر دارد، معتقدم با این کارها می‌توان زمینه اشتغال جوانان و پیشرفت کشور را مهیا کرد.

فارس: اتاق تعاون برای تحقق شعار سال چه برنامه‌ای دارد؟

نادی: شیوه کاری بنده این طور است که اسفندماه هر سال برای سال آینده چهار هدف مشخص می‌کنم؛ با این تدبیر تاکنون با اهداف و برنامه‌ها پیش رفته‌ایم و حتی گاهی جلوتر هم بودیم، تنها موضوعی که ما را با مشکل مواجه کرده، مسائل مالی است، متاسفانه اراده‌ای هم برای حل مشکل مالی اتاق تعاون وجود ندارد.

فارس: از توضیحات شما متشکرم، اگر صحبت پایانی دارید بفرمایید..

نادی: من هم از مجموعه خبرگزاری فارس متشکرم؛ معتقدم مسیر علم برای تولید ثروت باز است و باید از این ظرفیت بهره گرفت؛

اما یکی از مشکلات پیش رو موضوع مدیریت و مالکیت است، یعنی یک مالک کارخانه مسئولیت مدیر، فروشنده، تولیدکننده، مدیر فنی و ... را هم عهده‌دار می‌شود در صورتی که این شیوه درست نیست.

اتاق تعاون با ورود به این حوزه و ارائه مشاوره، دنبال اجرای اصل تقسیم کار است تا مالک کارخانه فقط نقش نظارتی خود را ایفا کند، خوشبختانه در این راستا موفقیت‌های خوبی هم حاصل شده است.

امیدوارم هر روز بیشتر از گذشته شاهد اتفاقات خوبی در حوزه تعاون و اصل همکاری و مشارکت در کشور باشیم و بتوانیم زمینه کاهش بیکاری و اعتلای اقتصادی کشور را مهیا کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار