فرماندار رزن بیان کرد: اصلاح الگوی کشت برای مدیریت منابع آبی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در این راستا با برنامه های انجام شده سطح زیر کشت گیاهان با نیاز آبی زیاد در این شهرستان کاهش یافت.
کد خبر: ۴۹۱۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲ 09 September 2017
فرماندار رزن گفت: به منظور بهینه سازی و مدیریت مصرف آب، سطح زیر کشت محصولات کم آب بر در این شهرستان افزایش داشته است.

به گزارش ایرنا؛ فتحعلی حسینی اظهار کرد: افت شدید آب در دشت های رزن و قهاوند موجب کاهش سالانه 90 سانتیمتر از منابع آب زیرزمینی شد.

وی اضافه کرد: بنابراین حفاظت از منابع آب های زیرزمینی رزن با سه رویکرد اصلاح الگوی کشت، استفاده از روش های نوین آبیاری و جلوگیری از اضافه برداشت چاه های مجاز و مسدود کردن چاه های غیر مجاز در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه رزن در صرفه جویی آب رتبه نخست را دارد گفت: با تدابیر صورت گرفته با انسداد چاه های غیر مجاز 90 میلیون مترمکعب صرفه جویی در برداشت از منابع آبی رزن صورت گرفت که معادل 50 درصد کل صرفه جویی در استان همدان است.

فرماندار رزن بیان کرد: اصلاح الگوی کشت برای مدیریت منابع آبی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در این راستا با برنامه های انجام شده سطح زیر کشت گیاهان با نیاز آبی زیاد در این شهرستان کاهش یافت.

حسینی مثال زد: میزان سطح زیر کشت سیب زمینی به عنوان یک محصول پر آب بر از 9 هزار هکتار در سال 91 به پنج هزار و 500 هکتار در سال 96 رسیده است.
به گزارش ایرنا وی ادامه داد: همچنین کشت هندوانه از یک هزار و 200 هکتار در سال به 600 هکتار در سال 96 کاهش یافته است.

فرماندار رزن افزایش سطح زیر کشت محصولات کم آب بر نظیر زعفران از هشت هکتار به 12.5 هکتار در سال، کشت 580 هکتار کلزا و کسب رتبه نخست کشت رازیانه در کشور را از دیگر اقدام های صورت گرفته برای مدیریت آب برشمرد.

شهرستان رزن با سه بخش مرکزی، قروه و سردرود، 126 روستای دارای سکنه و در مجموع با 119 هزار نفر جمعیت در 81 کیلومتری مرکز استان همدان قرار دارد.

اخبار مهم خبرگزاری ایرنا کشور و استان همدان را به طور شبانه روزی از کانال خبری تلگرام 'اخبار ایرنا همدان' به نشانی @irnahamadan دریافت کنید.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار