مدیر حوزه اسلامی‌ دانشگاهیان‌‌ اضافه کرد: انبیاء الهی دنبال تربیت عددی افراد نبوده‌اند بلکه به فرموده رهبر معظم‌ انقلاب «پیامبران به دنبال ایجاد کارخانه آدم سازی بودند» این کارخانه، جامعه اسلامی است و انسان عبد تولید می‌کند.
کد خبر: ۴۹۰۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹ 06 September 2017
استاد حوزه اسلامی دانشگاهیان همدان بیان کرد: طبق خطبه ۳۱ نهج‌البلاغه یکی از اصول تربیتی اسلام، مدیریت لذت است، خداوند برای انسان حدی قرار داده که باید آن را در مسائل زندگی مدیریت کرد.

نهج‌البلاغه امام بزرگ و مولای متقیان، حضرت علی‌(ع) دنیایی از معارف، نکته و سبک زندگی است که می‌توانیم با شناخت، مطالعه و به کارگیری فرامین آن، راه و روش درست زندگی کردن و درست بندگی کردن را بیاموزیم.
در این گفت‌وگو به بررسی قسمت اول نامه ۳۱ نهج‌البلاغه پرداخته شده است.
حجت الاسلام و‌المسلمین شورا قصری‌فر، استاد حوزه اسلامی دانشگاهیان همدان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)  از همدان عنوان کرد: خداوند انسان را در بهترین شرایط خلق کرد، او را به دنیا و عالم ماده فرستاد تا بتواند زندگی خود را انجام دهد و سیر الی الله را طی کند.
وی ادامه داد: انسان به دلیل اینکه توانایی اختیار و انتخاب دارد باید مسیر خود را انتخاب کند.
مدیر حوزه اسلامی دانشگاهیان همدان بیان کرد: دنیا محل‌ مقدسی است که می تواند انسان را از اسفل سافلین به بالاترین مسیر الی الله سوق دهد این مدت زندگی‌‌ در دنیا، جایگاه آخرت را تعیین می‌کند.
قصری‌فر ادامه داد: انسان برای اینکه از‌‌ دنیا سعادتمند بیرون بیاید و تکامل واقعی را پیدا کند‌ باید عملکرد صحیحی در این جهان داشته باشد‌.
وی با بیان‌‌ اینکه‌‌ دین‌ مسیر عبودیت و بندگی را برای انسان مشخص می‌کند، اظهار کرد: تمام‌ انبیاء و اولیاء‌‌ برای معرفی این‌ مسیر آمده‌اند،برای تبیین رابطه انسان با خداوند و اینکه چگونه باید رفتار کرد.
مدیر حوزه اسلامی دانشگاهیان همدان بیان کرد: دین اسلام‌ رابطه انسان باخودش، با انسان‌های دیگر و عالم‌ طبیعت را تبیین می‌کند و مسیر عبور انسان را به سمت تکامل جایگاه انسانی هدایت می‌کند.
 قصری‌فر با بیان اینکه عرفان‌های کاذب به انسان‌‌ انزوا تزریق و او را به سمت تارک دنیا شدن گرایش می‌دهند، اضافه کرد: امیرالمومنین(ع) در این نامه خودسازی را به فرزند خود توصیه می‌کند و راه درست زندگی، انسان‌ کامل و نگاه دین را به او معرفی می‌کند‌.
وی گفت: گروهی بر عدم‌ ارتباط انسان‌‌ با اجتماع و مردم‌ تاکید دارند و تنها بر رابطه خدا با انسان اهمیت می‌دهند ولی وقتی در آموزه‌های ائمه دقیق می‌شویم درست‌ برعکس همین‌ موضوع است‌.

انبیا به دنبال تربیت عددی افراد نبودند

مدیر حوزه اسلامی‌ دانشگاهیان‌‌ اضافه کرد: انبیاء الهی دنبال تربیت عددی افراد نبوده‌اند بلکه به فرموده رهبر معظم‌ انقلاب «پیامبران به دنبال ایجاد کارخانه آدم سازی بودند» این کارخانه، جامعه اسلامی است و انسان عبد تولید می‌کند.

قصری‌فر ابراز کرد: در جامعه‌ای که تمام اعضاء آن بد هستند اگر کسی کاری خوب انجام دهد، انجام آن بسیار سخت است و متقابلا اگر بتوانیم جامعه‌ای دینی ایجاد کنیم و محور اصلی آن آموزه‌های دینی و اسلامی باشد انجام کارهای حرام و بد در آن در خلاف جهت رودخانه شنا کردن است.

وی با اشاره به اینکه روح جمعی به رشد انسان‌ها کمک می‌کند، اضافه کرد: کار خیر انجام دادن شنا کردن در جهت رود است، برعکس تصور ما بسیار راحت و با سرعت بسیار صورت می‌گیرد زیرا وقتی ما در این دنیا کار خیری انجام می‌دهیم توفیقات زیادی برای ما به ارمغان می‌آورد.

استاد حوزه اسلامی‌ دانشگاهیان‌‌ عنوان کرد: خداوند در دنیا نظام تربیتی ایجاد کرده که حاکم آن خودش و مربی اصلی آن است و برای همه برنامه‌ای دارد که در بین آن سختی و آسانی وجود دارد همانطور که وعده داده همراه با سختی، آسانی را فراهم می‌کند.

قصری‌فر ادامه داد: انسان دارای روح و جسم است که دچار استهلاک می‌شود اما اگر انسان بیشتر به بعد جسم توجه کند قوای بدن قوی ولی روح ضعیف‌تر می‌شود ولی در صورتی که به جسم توجه کمتری کنیم روح رشد بهتری می کند.

وی یکی از اصول تربیتی را مدیریت لذت دانست و خاطر نشان کرد: خداوند برای انسان حدی قرار داده و که باید آن را در مسائل زندگی مدیریت کند. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار