کد خبر: ۴۸۰۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰ 20 August 2017
‌ جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی (29 مرداد 96) دقایقی قبل به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

جلسه امروز مجلس در حالی آغاز شد که 205 نفر از نمایندگان در صحن حضور داشتند و 85 صندلی خالی در صحن به چشم می‌خورد.

نمایندگان در جلسه امروز خود ادامه رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم را دستور کار دارند.

وکلای ملت تاکنون صلاحیت 15 وزیر پیشنهادی را در جلسات قبل مورد رسیدگی قرار دادند و در جلسه امروز صلاحیت وزرای نیرو و ورزش و جوانان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
 
قاضی‌پور: ستاد احیای دریاچه ارومیه، ستاد مرگ آذربایجان شده 

نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه به ستاد مرگ آذربایجان تبدیل شده است. آقای بیطرف با زدن سدها، به جای اینکه ایران را گلستان کنید، گورستان درست کردید.

نادر قاضی‌پور در جلسه علنی امروز بعدازظهر (شنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو، گفت: شرایط زیست محیطی کشور هم از نظر مطالعاتی و هم از نظر عملیاتی محصول دوره مدیریتی آقای بیطرف است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: ایشان در کمبود آب شرب سالم سهیم است. 14 استان کشور درگیر ریزگردهاست. جیره‌بندی آب در شهرها و روستاها و حمل آن با تانکر خجالت‌آور است. آیا مشکلات آبی کشور به دلیل کمبود بارندگی است یا مدیریت ناکارآمد است؟ آقای بیطرف با وضعیت بیماری و مدیریت شرکت‌های مولد نیروگاهی، تجارت و توسعه مولد نیروگاه جهرم، مدیریت راهبردی مهندسی مرام، زرین‌کالای مبین و ده‌ها شرکت دیگر می‌توانید در وزارت عریض و طویل نیرو موفق باشید؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس فزود: با تخلفات نیروگاه‌ها که حضرتعالی رییس هیات مدیره آن بودید، می‌توانید برخورد کنید. اگر کارفرما و پیمانکار یکی باشد دزدی و رانت به وجود می‌آید. آقای بیطرف در بستن حقابه هیرمند توسط افغانستان شما آن دوران هیچ کاری نکردید و سیستان و بلوچستان را به این روز انداختید. برای مهار آب‌های مرزی چه برنامه‌ای دارید. آیا مثل سابق، مدیریت شما به نفع خارجی‌ها خواهد بود یا به نفع داخل؟ اعتقادی به جمع‌اوری آب‌های سطحی دارید؟

وی اظهار داشت: نمایندگان استان‌های گلستان، گیلان و مازندران با همت خودشان انتقال آب از خزر را در برنامه ششم منتفی کردند، آقای بیطرف شما می‌خواهید با آنان درگیر شوید؟ یقینا زورتان به این شیرمردان شمالی نمی‌رسد. احیای جریان دائمی زاینده‌رود اصفهان خواست عمومی ایران است، آیا توان مدیریت آن را دارید؟ البته که ندارید. استان خوزستان که هم اکنون با مشکلات عدیده آب و هوایی دست و پنجه نرم می‌کند، این وضعیت شایسته مردم جنوب کشور نیست. نیامده، برق اهواز قطع شده است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: آیا سزاوار است تهرانی‌ها با دمای کمتر از 20 درجه برق داشته باشند و جنوبی‌ها برق نداشته باشند؟

قاضی‌پور مدعی شد: آقای بیطرف در زمان مدیریت شما در وزارت نیرو چندین دریاچه و تالاب خشک شد یا در حال خشک شدن است و دومین دریاچه نمکی جهان، ‌دریاچه ارومیه که با جان میلیون‌ها ارتباط مستقیم دارد، در زمان مدیریت شما ارتفاع آب این دریاچه چهار متر کاهش یافت. در زمان احمدی‌نژاد سه متر کاهش یافت. به جای احیا و نجات دریاچه ارومیه فاضلاب و پساب شهرک‌های صنعتی، نیروگاه ها و پتروشیمی‌ها بدون تسویه داخل دریاچه ارومیه می‌ریزند.
 
 بررسی صلاحیت "بی طرف" وزیر پیشنهادی نیرو در مجلس با ۸۵ صندلی خالی!

 موسوی بیوکی؛ مخالف: آنچه در برنامه بی طرف دیدم، راهی برای حل مشکلات آب و برق کشور دیده نشده است

 هادی قوامی؛ مخالف :بی طرف در دولت اصلاحات وزیر نیرو بود و دچار خطای تشخیص در بحش سرمایه گذاری ها شد/ نتیجه ساخت سد گتوند در دوران بی طرف تبدیل آب شیرین به آب شور بود

 محسن علیجانی؛ موافق: در کشور بحران آب داریم اما بحران بزرگتر، بحران مدیریت آب است بی طرف می تواند بحران آب را به خوبی مدیریت کند

 امیری موافق: در دوران وزارت بی طرف در دولت اصلاحات، تحولات زیادی در زمینه آب و برق ایران به وجود آمد 
 
برای هیچ پست و مقامی به اقدام خلاف قانون متوسل نشده‌ام

 حبیب الله بیطرف در دفاع از برنامه خود برای تصدی وزارت نیرو در دولت دوازدهم تعهد نسبت به مطالبات مردم، بکارگیری استعدادها و توانمندی در ایفای مسئولیت، داشتن روحیه انقلابی با انتقاد پذیری و بهره گیری از نظرات کارشناسان و پاسخگو کردن واحدهای زیر مجموعه در برابر مردم را از جمله تاکیدات خود در وزارت نیرو عنوان کرد  و گفت: رعایت شایسته سالاری در انتخاب و ارتقا مدیریت‌ها از گذشته برای من حائز اهمیت بوده و ان‌شاءالله تلاش موثری برای ارتقاء شفافیت و مقابله با فساد اداری و ایجاد فرصت برابر برای بخش خصوصی و دولتی در صنعت آب و برق خواهم داشت.

وی با اشاره به سابقه هشت ساله خود در وزارت نیرو و اجرای طرح‌های کارون ۳ و ۴ خاطر نشان کرد: من طی ۱۲ سال اخیر هیچ سمتی در مدیریت وزارت نیرو و آب کشور نداشتیم؛ لذا انتصاب تمام عملکرد گذشته به من درست نیست؛ چرا که تنها پاسخگوی مسئولیت خود به تناسب اختیاراتم هستم.
 

 

بیطرف در ادامه با اشاره به شرایط اقلیمی کشور، کمبود و پراکندگی بارش و توزیع نامناسب آن و قرار گرفتن ایران در بین کشورهای کم آب و در محدوده خشک و نیمه خشک جهانی اظهار کرد: مهار آب‌های سطحی جزو برنامه‌های مهم و ملی نظام جمهوری اسلامی حتی قبل از پیروزی انقلاب در کشور بود و براساس سیاست‌های کلی نظام ابلاغی رهبری در سال ۷۷ مهار آب‌هایی که از کشور خارج می‌شود افزایش میزان استحصال آب و به حداقل رساندن ضایعات طبیعی آب جزو سیاست‌های کلی نظام بوده و هست. در همین راستا به همت متخصصین و مدیران فعالیت مهار آب‌ها در سطح کشور آغاز شد و مطالعات گسترده‌ای درباره آن صورت گرفت.

وی با اشاره به وجود سدهای مخزنی متعدد در کشور با هجم ذخیره سازی ۵۲ میلیارد متر مکعب یادآور شد: یکی از مخالفین نام هفت فرد را بردند که مشکلات فنی دارند. من تعداد بیشتری را می‌توانم نام ببرم از جمله سد لار که قبل از انقلاب ساخته شده و پیمانکارانش از قدرترین پیمانکاران جهانی هستند. علاوه بر این تاکنون ۸۷ سد بزرگ در دنیا شکسته که یک مورد آن هم در کشور ما نبوده، بلکه ۳۰ مورد در آمریکا، ۵ مورد در ژاپن، ۷ مورد در برزیل و ۴ مورد در هند بوده است.

بیطرف خاطر نشان کرد: گفته شده که من به گفتار خلاف قانون متوسل شده‌ام در حالی که در طول عمرم برای هیچ پست و مقامی به اقدام خلاف قانون متوسل نشده‌ام زیرا برای آبروی خودم ارزش بیشتری قائلم، هرگز خلاف قانون کاری نکردم و قانونگرایی،‌ اخلاق مداری،‌ برنامه محوری و شایسته سالاری را سرلوحه کار خود قرار دادم. من نه یک سهم، نه پست مدیریتی بعد از انصراف آخر در هیچ شرکتی نداشته و نخواهم داشت.

وزیر پیشنهادی نیرو تضعیف نهاد مدیریت و کارشناسی در وزارت نیرو را از چالش‌های این وزارتخانه دانست و بر ضرورت کاهش تصدی گری و نهادینه کردن رویکرد برنامه‌ای در فعالیت‌های وزارت نیرو تاکید کرد.

بیطرف همچنین به نقش صنعت برق در توسعه اقتصادی و رفاه خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به سرمایه گذاری‌ها در صنعت برق و توسعه توانمندی‌های داخلی ایران از جایگاه چهاردهم در سطح جهان و جایگاه اول در منطقه برخوردار است. ما همچنین جزو کشورهای دارای فناوری ساخت نیروگاه ها و صد در صد تجهیزات تولید برق هستیم و در آینده نیز باید به سمت تامین انرژی مورد نیاز براساس برنامه‌های وزارت نیرو،‌ تک رقمی کردن تلفات شبکه توزیع برق، توسعه زیرساخت‌های هوشمندسازی شبکه برق، ساماندهی اقتصاد برق،‌ حمایت از سازندگان تجهیزات و پیمانکاران داخلی و توسعه تحقیق و فناوری برای گسترش توانمندی صنعت برق برویم.

وزیر پیشنهادی نیرو در بخش دیگری از سخنرانی خود مساله آب را از چالش‌های ملی و در آستانه بحران عنوان و خاطر نشان کرد: با توجه به تداوم خشکسالی و تغییرات اقلیمی و کاهش منابع تجدیدپذیر سرانه آبی ما به ۱۴۵۰ متر مکعب در سال رسیده است. همچنین بخش‌هایی از سرزمین ایران وارد شرایط کمبود آب شده، ۶۲ درصد از کل مساحت کشور از مرز تنش آبی عبور کرده و ۵۴ درصد که ۵۰ درصد جمعیت را در خود جای می‌دهد وارد مرحله کمبود آب شده است.

وی با اشاره به کم آبی یا خشکسالی تعدادی از رودخانه‌های کشور، تالاب‌ها، چاه‌ها، نشست زمین و بروز فرو چاله‌ها و همچنین شکست یا اعوجاج برخی تاسیسات نفت و گاز گفت: این موضوع زنگ خطر را به صدا در آورده و متاسفانه مصرف بی رویه آب ادامه دارد. میزان مصرف آب ۱۰۰ میلیارد مکعب در سال‌های اخیر بوده که ۴۰ درصد از منابع سطحی و ۶۰ درصد از منابع زیرزمینی تامین شده است. همچنین ۱۲۰ میلیارد متر مکعب از ذخایر استراتژیک آب زیرزمینی کاسته شده است.

بیطرف اضافه کرد: با توجه به مطالعات گسترده و شنیدن نظرات متخصصین بر این باورم که راهکار اساسی برای خروج از بحران و حرکت به سمت توسعه پایدار اصلاح و ارتقای مدیریت در بخش آب است. ما در سال ۸۲ به این نتیجه رسیدیم که صرفا مدیریت یک جانبه پاسخگو نیست، بلکه باید مدیریت یکپارچه باشد یعنی هم تولید و هم عرضه دیده شود و هم هماهنگی وجود داشته باشد.

وزیر پیشنهادی نیرو در پایان با اشاره به پیش بینی ساختار سه سطحی برای مدیریت منابع آب در برنامه اعلامی خود گفت: طرح‌های انتقال آب بین حوزه‌ای صرفا برای مصارف شرب در قالب برنامه توسعه و با نظر مجلس اجرا خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار