دبیر کنفرانس ریاضی ایران با اشاره به اینکه علم ریاضیات در قرن 17 به طور مستقیم وارد زندگی اجتماعی افراد نشد و در حد یک حساب و کتاب ساده باقی ماند خاطرنشان کرد: اما از قرن 17 به بعد ریاضیات زبان علمی برای یافته‌های همه دانشمندان بدل شد.
کد خبر: ۴۷۹۴۲۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱ 16 August 2017
دبیر کنفرانس ریاضی ایران از برگزاری چهل و هشتمين کنفرانس ریاضی ایران در همدان خبر داد و گفت: در این کنفرانس از تندیس مریم میرزا خانی رونمایی می‌شود.

به گزارش فارس، اسماعیل فیضی در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی محققین و مراکز تحقیقاتی برگزاری کنفرانس‌های علمی در کشور است‏ اظهار کرد: برگزاری کنفرانس‌ها می‌تواند در انتقال مفاهیم برای نسل‌های آینده اثرگذار باشد چراکه یکی از توسعه‌های کمی و کیفی هر کشور به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه ریاضیات یکی از شاخه‌های قدیمی و علمی دنیاست‏ افزود: در از نظر تاریخی ریاضیات را می‌توان از قرن 17 به بعد و از قرن17 تا 21 و از قرن 21 به بعد تقسیم‌بندی کرد.

دبیر کنفرانس ریاضی ایران با اشاره به اینکه علم ریاضیات در قرن 17 به طور مستقیم وارد زندگی اجتماعی افراد نشد و در حد یک حساب و کتاب ساده باقی ماند خاطرنشان کرد: اما از قرن 17 به بعد ریاضیات زبان علمی برای یافته‌های همه دانشمندان بدل شد.

وی با اشاره به اینکه طی چند قرن اخیر بسیاری از علوم رشد چشمگیری پیدا کرد یادآور شد: در اواخر قرن 20 با اختراع کامپیوتر محاسبات شتاب بیشتری گرفت و قدرت محاسبات بشری رشد چشمگیری یافت به طوری که مطالعات شگرفی در این زمینه آغاز شد.

فیضی با بیان اینکه در دهه 50 اولین کنفرانس ریاضی در ایران پایه‌ریزی شد و روند فرهنگ‌سازی و هدایت ریاضیات در کشور ادامه پیدا کرد گفت: این کنفرانس برای 48 سال به صورت پی در پی و حتی در جنگ ادامه داشت و هیچ چیز نتوانست در روند کار خللی وارد کند.

وی با بیان اینکه در رشته ریاضیات 94 تخصص می‌توان گنجاند که تنها 16 محور در این کنفرانس‌ها پیگیری می‌شود تصریح کرد: در کشور سالانه سمینارهای زیادی برگزار می‌شود اما برگزاری این کنفرانس‌ها به عنوان یکی از برندهای ایران محسوب می‌شود.

دبیر کنفرانس ریاضی ایران با اشاره به اینکه ریاضیات ایران در رتبه چهارم قرار دارد و کشورهای آمریکا‏ روسیه و فرانسه در رتبه‌های بعد از ایران قرار دارند افزود: کنفرانس ریاضی سال گذشته در دانشگاه خوارزمی برگزار شد و امسال این مسوولیت بر دوش همدان و دانشگاه بوعلی سینا نهاده شده است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری این کنفرانس در همدان می‌تواند معرف استان به عنوان یک شهر تاریخی توریستی و گردشگری باشد تصریح کرد: باید همدان در بخش علمی و فرهنگی سرمایه‌گذاری داشته باشد تا بتواند استان را به عنوان یک برند معرفی کند.

فیضی با اشاره به اینکه دانشگاه بوعلی به عنوان یکی از 10 دانشگاه برتر بوده و به عنوان پایلوت در غرب کشور شناخته شده است گفت: برای برگزاری کنفرانس در همدان از دو سال قبل برنامه‌ریزی صورت گرفت و کارها از نظر علمی و اجرایی بررسی شد و در جمع‌بندی این مهم بر دوش همدان گذاشته شد.

وی با بیان اینکه سایت کنفرانس از آبان ماه سال گذشته فعال است که افراد می‌توانستند در آن اطلاعات لازم را دریافت کنند افزود: این کنفرانس در دو سطح تخصصی و عمومی برگزار می‌شود.

دبیر کنفرانس ریاضی ایران با اشاره به اینکه ریاضیات می‌تواند چرایی در ذهن افراد ایجاد کند و برای رسیدن به پاسخ آنها را به کاوش وا دارد تصریح کرد: در تمدن امروزی علم ریاضیات حرف اول را می‌زند ولی متاسفانه یکی از ضعف‌های کشور این است که ریاضیات در کشور به خوبی جا نیافتاده است.‌

وی با اشاره به اینکه یک‌هزار مقاله به دبیرخانه ارسال شده که تنها 700 مقاله به صورت شفاهی و پوستر پذیرفته شدند افزود: یک پنل برای معلمان در نظر گرفته شده که در آن 400 نفر از فرهنگیان حضور دارند که برنامه‌ریزی این برنامه با مجموعه آموزش و پرورش است.

فیضی با بیان اینکه یک پنل ویژه دانش‌آموزان در نظر گرفته شده که 200 نفر از دانش‌آموزان در آن شرکت دارند گفت: دو کارگاه اوریگامی در این بخش فعال خواهد بود که فعالیت آن در تاریخ دوم شهریور ماه آغاز می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کنفرانس ریاضی از تاریخ 31 مرداد ماه آغاز و تا سوم شهریورماه ادامه دارد خاطرنشان کرد: برای بالارفتن سطح سخنرانی کنفرانس از 80 نفر از اساتید برتر دنیا و کشور دعوت شده تا در این مراسم حضور دارند.

دبیر کنفرانس ریاضی ایران با اشاره به اینکه برای میهمانان خارجی که از دانشگاه‌های برتر اروپا و آلمان حضور دارند ویزا صادر شده است افزود: از ابتدای هفته آینده میهمانان به استان ورود خواهند داشت.

وی در خصوص هزینه‌های برگزاری کنفرانس گفت: هزینه‌های زیادی برای برگزاری شده ولی من معتقدم هر مقدار در بخش علمی سرمایه‌گذاری شود سود آن در آینده نصیب همگان خواهد شد.

فیضی با بیان اینکه در این کنفرانس تندیس مریم میرزاخانی طراحی شده و از آن رونمایی می‌شود‏ افزود: با ارتباطی که با اساتید مجرب سفال لالجین صورت گرفت مقرر شد این تندیس از جنس سفال باشد تا ضمن گرامیداشت نام و یاد میرزاخانی برند سفال همدان به میهمانان معرفی و شناخته شود.

وی با بیان اینکه مریم میرزاخانی یکی از 10 مغز برتر جهان بود تصریح کرد: در این کنفرانس‌ها افراد نخبه‌ای همچون میرزاخانی و سایر دانشمندان شناسایی و بر روی آنها سرمایه‌گذاری می‌شود.

دبیر کنفرانس ریاضی ایران با اشاره به اینکه رئیس جمهور آمریکا نمی‌تواند دنیای علمی ما را تحریم کند‏ افزود: ما علم را به دنیا صادر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در این کنفرانس اولین نشست بانوان ریاضیدان برگزار می‌شود گفت: نشست کارآفرینی و نشست کنفرانس ریاضی از جمله بخش‌های مختلف در برنامه‌ خواهد بود.

فیضی با اشاره به اینکه در بخش مالی همکاری سازنده‌ای بین دانشگاه بوعلی و سازمان‌های مختلف صورت گرفت خاطرنشان کرد: متاسفانه بانک‌ها نخواستند تبلیغات خود را در راستای علمی داشته باشند در حالی که جای همکاری وجود داشت و می‌توانست در کنار کار فرهنگی کار علمی و اقتصادی انجام شود.

وی با بیان اینکه یکی از بخش‌های اصلی و تامین‌کننده کنفرانس گرفتن حق ثبت‌نام از شرکت‌کنندگان است‏ گفت: امسال به دلایل آنکه بیشتر به بخش علمی توجه شود 10 درصد از هزینه‌های سال‌های گذشته هزینه ها پایین‌تر است که می‌تواند مروج نگاه علمی به کنفرانس باشد.

دبیر کنفرانس ریاضی ایران با اشاره به اینکه حق ثبت‌نام برای دانشجویان عضو انجمن ریاضی 250 هزار و برای غیر عضوها 300 هزارتومان است افزود: این مبلغ برای اساتید عضو انجمن 300 هزار و اساتید غیر عضو 400 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه برای معلمان همدانی شرکت‌کننده 100 هزار تومان و برای معلمین سایر استان‌ها 200 هزار تومان در نظر گرفته شده است یادآور شد: با همکاری و تعامل آموزش و پرورش این هزینه برای معلمان استان برداشته شد و حتی مقرر شد افرادی که در این چند روز موفقیت‌هایی به دست آوردند برای آنها تشویقی در نظر گرفته شود.

فیضی با اشاره به اینکه در بخش هزینه‌های دانشجویی با تعاملی که با دانشگاه بوعلی سینا انجام شد قرار بر آن شد تا از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا هزینه دریافت نشود خاطرنشان کرد: این برای نخستین بار است که کنفرانس ریاضی ایران در همدان برگزار می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار