رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان گفت: تکیه بر نفت کشور را با مشکل مواجه کرده و به جای تکیه بر نفت باید به ظرفیت بخش خصوصی تکیه کنیم چرا که اگر قرار باشد جنبش و حرکتی در بخش خصوصی انجام شود باید دولت و مجلس نظرات کارشناسی اتاق بازرگانی را دریافت کنند.
کد خبر: ۴۷۹۴۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱ 16 August 2017
رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با بیان اینکه جایگاه ارباب رجوع و دولتمردان در کشور جابجا شده است گفت: نیمی از عمر فعالان اقتصادی در بروکراسی طولانی مدت اداری می‌گذرد.

به گزارش تسنیم، علی اصغر زبردست ظهر در نشست تشکل‌ها و فعالان اقتصای بخش کشاورزی با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اظهار داشت: لقب ارباب‌رجوع از این جهت برای مراجعه‌کنندگان به دولت ایجاد شده که ارباب اقتصادی بخش دولتی هستند اما متأسفانه در ایران جایگاه این افراد تغییر پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه نیمی از عمر فعالان اقتصادی در بروکراسی طولانی مدت اداری و برای دریافت مجوزها می‌گذرد بیان کرد: برخی از فعالان نیز به دنبال حل برخی مشکلاتی که برای آنها ایجاد کرده‌اند هستند.

اگر به دولت برگردم 50 درصد مدیران را از بخش خصوصی انتخاب می‌کنم

زبردست عنوان کرد: بنا ندارم به دولت برگردم ولی اگر برگردم 50 درصد مدیران را از بخش خصوصی انتخاب می‌کنم چرا که در صورتی‌که بخش خصوصی فعال باشد بخش دولتی هم وضعیت مطلوبی پیدا می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان گفت: تکیه بر نفت کشور را با مشکل مواجه کرده و به جای تکیه بر نفت باید به ظرفیت بخش خصوصی تکیه کنیم چرا که اگر قرار باشد جنبش و حرکتی در بخش خصوصی انجام شود باید دولت و مجلس نظرات کارشناسی اتاق بازرگانی را دریافت کنند.

زبردست بخش خصوصی را بازوی قوی اقتصادی کشور عنوان کرد و افزود: کشورهایی که نفت ندارند، بر بخش خصوصی تکیه کرده و موفق شده‌اند در هیچ‌کجای دنیا تمامی کارها به بخش دولتی واگذار نمی‌شد اما متأسفانه در ایران اقبال برای استفاده از بخش خصوصی کم بود و نگرش نسبت به سرمایه گذار در دهه 60 بد بود و آنها را با عناوین بدی لقب می دادیم ولی اکنون خوشبختانه این نگرش تغییر کرده است.

وی تصریح کرد: به پشتوانه 30 سال خدمت در دولت و 12 سال خدمت در بخش خصوصی، ابراز می‌کنم که همه قوا مصرف‌کننده هستند و تنها بخش خصوصی درآمد ایجاد می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان گفت: با شرایطی که برای فعالان اقتصادی در کشور وجود دارد این افراد یا دیوانه هستند و یا عاشق که هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

زبردست اظهار داشت:  با وجود تمامی هزینه‌هایی که کشور ایران برای عراق صرف کرده، در حال حاضر فقط 1.5 درصد بخش اقتصادی این کشور در دست ایران است و 85 الی 90 درصد در دست کشور ترکیه قرار دارد و به شما قول می دهم بعد از شروع سازندگی در سوریه نیز همین اتفاق می‌افتد.

وی بیان کرد: وقتی ارتباط قطر با عربستان قطع شد، ترکیه بلافاصله فضای اقتصادی این کشور را در اختیار خود گرفت و در آسیای میانه نیز ترکیه بازار را در اختیار دارد بر این اساس باید اتاق های بازرگانی کشور قدرتمند باشند و با کمک دولت و مجلس بتوانند به بازارهای دنیا وارد شوند.

زبردست با بیان اینکه امروزه شرایط اقتصادی دنیا به گونه‌ای رقم می‌خورد که عضویت در اتاق بازرگانی از واجبات امر است، تصریح کرد: در همدان 117 هزار بهره بردار بخش کشاورزی داریم ضمن اینکه 1800 کارخانجات در شهرک های صنعتی همدان وجود دارد که اگر تعدادی از فعالان این بخش ها به عضویت اتاق درآیند تعاملات زیادی را با سایر استانها در سطح کشور خواهند داشت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان با بیان اینکه همدان می تواند در پارلمان بخش خصوصی تهران 15 عضو داشته باشد ولی به دلیل تعداد کم اعضا 4 عضو دارد اظهار داشت: در حال حاضر بیشترین تولید سیب‌زمینی کشور در دست استان همدان است اما در انجمن سیب‌زمینی‌کاران نقش کمی داریم.

وی با اشاره به اینکه بیش از 5 هزار فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی در همدان وجود دارد، افزود: باید فعالان اقتصادی را به بیرون از کشور و استان هدایت کنیم.

زبردست با بیان اینکه اتاق بازرگانی همدان شهریور ماه جشن 90 سالگی خود را جشن می گیرد گفت: سالها پیش استانهای هم جوار همدان برای اخذ کارت بازرگانی به همدان مراجعه می کردند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان اعلام کرد: درآمد محصول کاکائوی کشور غنا با درآمد نفت کشور ایران برابری می‌کند و معاملات کاکائوی غنا در بازار بورس لندن انجام می‌گیرد و کشور ایران نیز سالانه 700 تن از این محصول را وارد کشور می‌کند.

زبردست عنوان کرد: نمی‌توان در چهاردیواری استان مشکلات را در خود حل کرد و به تعاملات بیشتر با سایر نقاط کشور و فرا ملی نیاز است و ورود به این عرصه پنجره‌های زیادی را به روی ما می‌گشاید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار