کد خبر: ۴۷۹۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۶ 16 August 2017
سعید رادمنش در انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری مسئول ستاد روحانی در اسدآباد بود او صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول هفته‌نامه بیدارگر بود که این نشریه را نیز در اختیار ستاد روحانی قرارداد رادمنش این روزها به‌عنوان کارشناس در استانداری همدان مشغول به‌کار است اما از مسائل شهری زادگاهش اسدآباد غافل نیست. او در این گفتگو به‌عنوان یک فعال اجتماعی اسدآبادی به پرسش‌های ما پاسخ می‌دهد.

رویکرد شما و هفته‌نامه بیدار گربه اسدآباد چگونه است؟
هفته بیدارگر که درگذشته یک نشریه محلی بود به لطف خدا و کمک دوستان امروز یک هفته‌نامه سرا سری است و در سطح کشور حرفی برای گفتن دارد. علاوه بر رسانه در حوزه سیاسی هم فعالیت‌هایی داشتم که نیاز به توضیح نیست چراکه در شهرستان اسدآباد دوستان به‌طور کامل حقیر را می‌شناسند هفته‌نامه بیدارگر بااینکه امروز به‌صورت سرا سری منتشر می‌شود اما از مسائل شهرستان غافل نیست.

اسدآباد در مقایسه با گذشته چه وضعیتی دارد؟
تراکم جمعیتی شهرستان اسدآباد به نظرم بالاتر از متوسط کشور است روستاهای نسبتاً زیادی در اطراف این شهر پراکنده‌اند با توجه به این تراکم جمعیتی و وجود تعداد زیادی روستا  شرایط مناسبی ندارد برای روشن شدن صورت‌مسئله اگر ما شهر آجین را در نظر بگیریم که طی دو سه سال اخیر در تقسیمات کشوری از روستا به شهر تبدیل‌شده است می‌توان گفت اسدآباد همان آجین است که درگذشته روستا بود با این تفاوت که تعدادی خیابان و وجود ادارات دولتی و بیمارستان می‌توان گفت شهر اسدآباد اما واقعیت این است که عملاً هیچ کاری تابه‌حال صورت نگرفته است.

رویکرد مدیران شهری و مدیران ارشد این شهر به توسعه چگونه است؟
جدای از اعتقادات سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب بودن نظر من به بومی بودن مدیران در سطح شهرها است چراکه یک شهروند مشکلات شهر خودش را لمس می‌کند و همین شهروند وقتی مدیر شود طبعاً برای شهرش چاره‌ساز است اسدآباد چه درگذشته و چه حال همیشه بازیچه فضاهای سیاسی و مدیران غیربومی و کار نابلد بوده است. جالب‌تر اینکه مدیران ارشد استانی هم به توانایی مدیران محلی نگاه می‌کنند و بها می‌دهند که متأسفانه در شهر ما در این مورد اتفاق خاصی صورت نگرفته است.

 فکر می‌کنید جایگاه این شهرستان در مقایسه با شهرهای مشابه چگونه است؟
در بالا به این سؤال پاسخ‌داده‌شده و نباید تکرار مکرارت کرد فقط با این توضیح و حفظ صورت‌مسئله که اگر در مورد شهرستان‌های استان رتبه‌بندی به‌لحاظ امکانات رفاهی، تفریحی، ماشین‌آلات، سیمای شهر و حتی سنجش کارمندان شهری انجام شود از ده نمره رتبه ۷ می‌دهم و این لایق شهر استراتژیک اسدآباد نیست.

چه ملزومات و ضرورت‌هایی برای نیل به توسعه پایدار در این منطقه وجود دارد؟
منطقه اسدآباد با توجه به اینکه جزء مناطق حساس و استراتژیک لحاظ می‌شود و مسیر سوق‌الجیشی (شاهراه کربلا) به شمار می‌آید ظرفیت‌هایی به‌لحاظ گردشگری، وجود معادن غنی آهن مانند منگنز که به دلایل اقتصادی و داشتن خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاص به‌عنوان یکی از فلزات استراتژیک مورداستفاده در صنایع فولاد و ذوب‌آهن مطرح‌شده است با توجه به این فاکتورها و اهمیت به جذب سرمایه‌گذار خارجی و داخلی می‌تواند به رشد و توسعه منطقه کمک کند.

مهم‌ترین پتانسیل‌های اسدآباد برای توسعه پایداری شهری ازنظر شما چه مواردی است؟
یکی از چند مورد ظرفیت و پتانسیل شهر اسدآباد، وجود همین بزرگراه کربلا است که به کرم آبا عبدالله الحسین و زائرانش در ایام محرم مخصوصاً دهه دوم ماه صفر ظرفیت خوبی برای شهر ایجاد می‌کند. ما باید شرایط و برنامه‌ای ایجاد کنیم که بتوانیم حتماً و حداقل یک شب در خدمت زائران باشیم. درنتیجه ایجاد زائرسرا و در کنار آن مراکز رفاهی تفریحی در مسیر کمربندی جدید اسدآباد، ایجاد بازارچه محلی و دائمی با نما و فضای سنتی و نیز وجود پارک جنگلی اسدآباد که شبیه پارک مخروبه شده است، می‌تواند با طرح‌ها و ایده‌های فرهنگی شهر و با ایجاد سویت و اقامتگاه‌های مسافرتی به بام اسدآباد تغییر نام داد و این همان جذب گردشگر است.

 فکر می‌کنید توزیع عادلانه امکانات و خدمات در این شهر صورت گرفته است؟
خیر، در بحث خدمات‌دهی نمونه‌ای پیش‌پاافتاده و درعین‌حال حساس وجود مراکز آتش‌نشانی و ماشین‌آلات مکانیزه شایسته این شهرستان به این وسعت نیست که ما فقط یک مرکز آتش‌نشانی داشته باشیم. جمع‌آوری و دپو پسماندها به‌صورت مکانیزه از ضرورت-های مدیریت شهری است. در بحث امکانات رفاهی نبود ایستگاه‌های شهری ناوگان کهنه حمل نقل شهری و مخصوصاً رفاه دهی به بانوان و سالخوردگان باید ایجاد شود.

ازنظر مبلمان شهری، فضای سبز و منظر عمومی چه وضعیتی حاکم است؟
شهر موجودی است زنده و فعال که با نبض زندگی و نیازهای روزمره مردم در تپش است و این موجود زنده و فعال باید متناسب با شرایط عصر خود برای پاسخ‌گویی به نیازهای جدید به اسباب و تجهیزات خاص مجهز شود به نظر من ما باید با تأسی به آداب، فرهنگ و هویت شهروندان فضاهای شهری خود را طراحی و زیباسازی کنیم سؤال این است که آیا در شهرستانی مانند اسدآباد با بیش از۱۱۰ هزار نفر جمعیت مجموعه وسیعی از وسایل، اشیا، دستگاه‌ها،نمادها، خرده بناها در کل خیابان‌ها و در کل فضای باز شهر نصب شده‌اند و استفاده عمومی دارند آیا دراین فضای شهری ویژگی‌های مختلفی همچون رنگ، شکل، فراوانی،نوع مکان گیری مناسب در ارتقاء کیفیت وکمیت محیط و  ویژگی‌های بصری 

خدمت‌رسانی و رفع نیازهای مختلف دیده می‌شود؟  
نقش مبلمان شهری در سطح خیابان‌ها و فضای شهری، زبان ناطق هویت شهر است یکی از ویژگی‌های مهم اجزای مبلمان شهری، وابستگی آنها به فرهنگ است یعنی از فرهنگ و هویت شهر که متأثر از فرهنگ و هویت شهروندان است نشأت می‌گیرید 

شما برای بهبود وضعیت این شهر چه پیشنهادهایی دارید؟
از فعالان مدنی، احزاب تشکل¬ها خواهش می کنم، بیایند و دستگیر باشند و اسدآباد را از روستا بودن نجات دهند، زنده اش کنند که زبانزد خاص و عام شود. 

حسین زندی










منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار