منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد از موضوعاتی بود که قرار بود رویای توسعه اقتصادی و اشتغالزایی برای این منطقه را عملیاتی کند، اما همچنان این خواب تعبیر نشده است و نتوانسته امیدهای صنعتی شدن را چه برای فامنین و چه برای استان ایجاد کند.
کد خبر: ۴۷۷۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳ 14 August 2017
صنعت یکی از عوامل اصلی توسعه هر منطقه‌اي است، اما فامنین با بهره‌مندی از کمترین درصد از صنعت استان همدان و با وجود برنامه‌ريزي براي برخورداري ازح و ناحيه صنعي همچنان محروم باقی مانده و رشد قابل توجهی را در این زمینه شاهد نبودیم.

به گزارش فارس، شهرستان فامنین به عنوان آخرین شهرستان استان همدان، کم برخوردارترین شهرستان استان هم لقب گرفته است، متأسفانه فامنین با گذشت چندین سال از شهرستان شدنش، آنطور که باید رشد و توسعه نیافته است.

با توجه به اینکه صنعت یکی از عوامل اصلی توسعه هر شهر و دیاری است، این شهرستان با بهره‌مندی از کمترین درصد از صنعت استان، همچنان محروم باقی مانده و رشد قابل توجهی را در این زمینه شاهد نبودیم.

در همین راستا با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد و ناحیه صنعتی این شهر، می‌رفت که فامنین روز به روز رشد و توسعه پیدا کند اما این منطقه صنعتی نیز نه تنها نتوانستند فامنین را در این زمینه یاری کنند زیرا این دو پروژه نیز در عملیاتی شدن لنگ می‌زنند.

منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد از موضوعاتی بود که قرار بود رویای توسعه اقتصادی و اشتغالزایی برای این منطقه را عملیاتی کند، اما همچنان این خواب تعبیر نشده است و نتوانسته امیدهای صنعتی شدن را چه برای فامنین و چه برای استان ایجاد کند.

ناحیه صنعتی فامنین نیز در سال 90 کلنگ‌زنی شد، ناحیه صنعتی فامنین به دنبال ایجاد اشتغال در استان و به ویژه شهرستان مطرح شده بود، اما تاکنون رغبتی برای حضور سرمایه‌گذاران در این ناحیه صنعتی ایجاد نشده است.

این شهرک به لحاظ نزدیکی به راه‌آهن و سایر مزیت‌ها ظرفیت ویژه‌ای دارد و می‌توانست در تحرک اقتصادی شهرستان و کاهش نرخ بیکاری تأثیر بسیاری داشته باشد اما با سکوتی که همچنان در این نواحی صنعتی حکمفرماست، این مسائل نیز محقق نشده است.

*قیمت زمین عامل عدم جذب سرمایه‌گذار در ناحیه صنعتی فامنین

این در حالی است که فرماندار فامنین نیز در گفت‌وگو با فارس مشکل نبود تحرک در ناحیه صنعتی فامنین را عدم رغبت سرمایه‌گذاری در ناحیه صنعتی دانست و گفت: با توجه به اینکه زمین‌های ناحیه صنعتی گران است، سرمایه‌گذار اقدام به سرمایه‌گذاری در این منطقه نمی‌کند.

سید مجید شماعی بیان کرد: شرکت شهرک‌ها اقدام به تأمین زیرساخت‌ها در منطقه ویژه اقتصادی و ناحیه صنعتی فامنین کرده است، اما همچنان شاهد عدم حضور سرمایه‌گذاران در این ناحیه هستیم که علت آن نیز بیشتر قیمت زمین بیان شده است.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان فامنین برای توسعه و اشتغالزایی برای جوانان، نیازمند پویایی هر چه سریع‌تر این دو منطقه و ناحیه صنعتی است تا بتواند ضمن افزایش درآمدهای شهرستان، جزو شهرستان‌های برخوردار لحاظ شود.

* استقرار واحدهای صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی تا پایان سال

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان در خصوص فعالیت منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد اظهار کرد: در منطقه ویژه اقتصادی در حال فعالیت هستیم و زیرساخت‌ها نیز فراهم شده است.

کیوان گردان با بیان اینکه امیدواریم به زودی با تأمین آب در منطقه ویژه، واگذاری زمین‌ها نیز صورت گیرد، تصریح کرد: با توجه به اینکه منطقه ویژه محدوده وسیعی است، زیرساخت‌ها مانند یک شهرک صنعتی 50 هکتاری نیست بلکه آنجا محدوده هزار هکتاری است و شرکت در آنجا یک فاز عملیاتی بیش از 100 هکتاری کار انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها پتروشیمی ابن سینا در این منطقه در حال فعالیت است، گفت: پتروشیمی ابن سینا تولید «اتیلن اکساید» را برای نخستین بار در کشور ایجاد می‌کند و جزو نخستین واحدهایی است که پس از برجام توانست «لایسنس» خود را خریداری کند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با تأکید بر اینکه ایجاد پتروشیمی در آن منطقه می‌تواند صنایع پایین دستی را نیز ایجاد کند، خاطرنشان کرد: امیدواریم تا پایان امسال زمینه برای استقرار واحدهای دیگر فراهم شود زیرا بخش عمده کار در منطقه ویژه انجام شده است.

*ارزان‌ترین زمین شهرک‌های صنعتی در فامنین

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از زیرساخت‌ها، شبکه داخلی برق و آب ایجاد شده است، گفت: معبر اصلی، آسفالت ورودی و طرح اتصال به پل فامنین نیز باید ایجاد شود زیرا سرمایه‌گذار را نباید جایی جذب کرد که گرفتار شود، بلکه حداقل‌ها در آن باید رعایت شود.

گردان در ادامه در خصوص ناحیه صنعتی فامنین نیز بیان کرد: در داخل شهرک‌های صنعتی قیمت‌ها بر اساس قیمت تمام شده است به طوری که بنای اخذ 40 یا 50 درصد سود از آن نیست و دولت نیز چنین اجازه‌ای نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ارزانترین قیمت زمین شهرک‌های صنعتی به فامنین اختصاص داده شده است، گفت: میزان قیمت زمین در ناحیه صنعتی فامنین 35 هزار تومان است که این میزان قیمت برای ورود روستاییان و کشاورزان به سمت سرمایه‌گذاری است، اما هنوز با آنها به نتیجه نرسیدیم.

*برخورداری ناحیه صنعتی فامنین از 13 سال معافیت مالیاتی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با اشاره به اینکه شرکت شهرک‌ها برخلاف سیاست‌هایش جوز کاهش 40 درصد از قیمت اولیه را از تهران اخذ کرده است، تصریح کرد: واقعیت این است که شرکت به دنبال جذب سرمایه‌گذاران بومی شهرستان فامنین در این ناحیه صنعتی بود که با عدم رغبت آنها، با سرمایه‌گذارانی رایزنی خواهد کرد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه فامنین شهرستان محروم است، از 13 سال معافیت مالیاتی برخوردار است که این مسئله برای سرمایه‌گذاران دیگر جذاب است و با مذاکره آنها را در این ناحیه جذب خواهیم کرد.

با این وجود فامنین چشم به روزهای آینده دوخته است تا شاید دولت دوازدهم باب سرمایه‌گذاری در این شهرستان را به گونه‌ای فراهم کند که رشد و توسعه این شهرستان پس از سال‌ها انتظار رقم بخورد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار