مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت: شهرداری بسیار نقش‌آفرین‌اند و شهرهایی که توانمند هستند موتور محرکه‌شان شهرداری است، از طرفی این ویژگی گردشگری است که همه در صورت رشد آن ذینفع هستند.
کد خبر: ۴۷۷۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸ 13 August 2017
اعضای دوره پنجم شورای شهر همدان و مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی به میزبانی علی مالمیرمدیرکل میراث فرهنگی استان در یک نشست هم اندیشی گردهم آمدند تا مباحث گردشگری استان را مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش تابناک همدان؛ در ابتدای این جلسه علی مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان، ورود اعضای شورای شهر جدید را به صحن شورا تبریک گفت و افزود: سهم اشتغال استان در بخش صنعت، تنها ۱۵ درصد است که ۶ درصد آن مربوط به حوزه صنایع دستی است، هم چنین سهم کشاورزی در اشتغال نیز، روبه کاهش بوده و طبق آمارها از ۳۲ درصد به ۲۶ درصد رسیده است، پس از منظر اشتغال ناچاریم تمرکز را بر حوزه خدمات و گردشگری بگذاریم. 

علی مالمیر ادامه داد: در این زمینه با چالش‌هایی مواجهیم اما نقاط مثبتی نیز داریم از جمله آب‌و هوای مناسب استان. هم‌چنین بافت تاریخی استان نسبت به استان‌های هم‌جوار. ما باید این دو نقطه قوت را حفظ کنیم تا بتوانیم در حوزه گردگری مدعی باشیم. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت: شهرداری‌ها بسیار نقش‌آفرینند و شهرهایی که توانمند هستند موتور محرکه‌شان شهرداری است، از طرفی این ویژگی گردشگری است که همه در صورت رشد آن ذینفع هستند.

مالمیر ادامه داد: یکی از مشکلات این است که در حوزه توسعه هم‌افزایی نداشته‌ایم و نهادهای مختلف حاضر به انجام کار جمعی نیستند اگر این اتفاق بیافتد می‌توانیم گام‌های بلندی برداریم. علی مالمیر هم‌چنین افزود: این‌جا جمع شده‌ایم تا دغدغه‌ها را طرح کرده و فصول مشترک را پیدا کنیم. 

مالمیر، در راستای بیان مشکلات ادامه داد: در بحث تغییر کاربری‌ها مشکل داریم زیرا کاربری گردشگری را از کاربری عام به خاص تبدیل کرده‌ و برایش محدودیت ایجاد کرده‌ایم. 

تمرکز بر حوزه گردشگری تنها راه توسعه اقتصادی استان



او در ادامه با ابراز نگرانی از وضعیت بازار همدان گفت: در حوزه بازار 4 مدیریت داریم که هر مدیر یک سلیقه دارد و مدیریت واحدی نداریم در نتیجه بازار همدان که جاذبه گردشگری بسیار مهمی است به شدت در حال آسیب است.

مالمیر هم‌چنین خطاب به اعضای جدید شورای شهر افزود: به ایجاد ظرفیت برای سرمایه‌‌گذاری در حوزه گردشگری استان کمک کنید، این ظرفیت‌های مشترک اگر به کار گرفته شوند می‌توانیم گام‌های بلندی را برداریم. 

او در پایان گفت: امیدواریم بتوانیم در این دوره با تعریف فصل مشترک بیشتر با شورای شهر و شهرداری در حوزه گردشگری فعال‌تر باشیم. همدان استعدادهای بالقوه بسیاری دارد که باید با کمک شما بالفعل شود.

در ادامه مراسم سرهنگ کامران گردان با اشاره به بحث میدان امام گفت: در میدان امام ورود خوبی داشته‌ایم و ساماندهی آن تا حدی انجام شده است. باید به هر طریق هویت اصلی میدان امام برگشته و از وضعیت قبلی خارج شود. 

سید مسعود عسگریان عضو دیگر شورای شهر همدان گفت: برای ورود در حوزه گردشگری طرح کار را از میراث انتظار داریم و قطعا شورا هم‌سو با میراث حرکت خواهد کرد، طرح از شما و حمایت از ما! 

نرگس نوراله‌زاده عضو دیگر شورای جدید نیز گفت: بحث اصلی، بحث آموزش و تبلیغات است. مثلا در هتلداری و در بحث تاکسی‌دارها جای آموزش بسیار زیاد است. 

اکبر کاووسی امید دیگر عضو شورای شهر همدان گفت: تشکل‌های غیردولتی باید در حوزه گردشگری ایجاد شده و فعال باشند. 

حمید بادامی نجات دیگر عضو شورای شهر در تأیید صحبت‌های دیگران گفت: تنها امیدمان برای اشتغال، بحث گردشگری است و اگر بتوانیم دو حوزه گردشگری و فناوری را با هم ادغام کنیم به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا خواهیم کرد. 

علی فتحی در این نشست گفت: باید یک سند همکاری با مؤلفه‌های مشخص بین شهرداری و میراث تنظیم شده، هم‌چنین اقداماتی در زمینه جذب سرمایه‌گذار انجام شود. او افزود: در این راستا شهرداری باید صدور مجوزها و تغییر کاربری‌ها را آسان کند. 

حسین قره‌باغی آخرین عضو شورای شهر همدان بود که در این جلسه صحبت کرده و گفت: در بحث نوسازی بازار باید هماهمگی بیشتری بین شهرداری و میراث ایجاد شود. 
او ادامه داد: در همدان زیرساخت‌های گردشگری از جمله ریل قطار، هواپیما و اتوبان ایجاد شده اما باید به‌طور بالقوه از آن‌ها استفاده کنیم. 

در پایان جلسه مهندس علی مالمیر گفت: میراث و شورا باید در یک سوی میز مذاکره نشسته و زیر یک پرچم واحد باشند. اگر بتوانیم این دید را پیدا کنیم که برای حل معضلات همه مسئول هستند و به یکدیگر محول نکنیم می‌توانیم مشکلات را یک به یک حل کنیم. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در پایان اظهار امیدواری کرد که استان همدان در سال 2019 پایتخت گردشگری آسیا شود.  



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار