جلیلی رییس اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت: به هرمتقاضی ۱۰۰ میلیون تومان وام با کارمزد ۴درصد برای ساخت اقامتگاههای بوم گردی پرداخت می شود.
کد خبر: ۴۷۶۸۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸ 12 August 2017
جلیلی رییس اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت: به هرمتقاضی ۱۰۰ میلیون تومان وام با کارمزد ۴درصد برای ساخت اقامتگاههای بوم گردی پرداخت می شود.

به گزارشتابناک همدان از ملایر؛ وی اظهار داشت: ثبت ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت یکی از اقدامات خوب دولت یازدهم و از موفقیت های بزرگ است.

وی بیان کرد: در بین رقبای دیگر برای کسب این عنوان ملی، پس از بررسی های انجام شده ملایر با توجه به حجم مبادلات، تعداد کارگاه ها، سرمایه گذاری و تعداد شاغلان این حرفه به عنوان شهر ملی انتخاب و به ثبت رسید.

وی تصریح کرد:  پس از ثبت ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت، اقدامات بسیار خوبی از سوی فعالان این صنعت انجام شده و به همین منظور و با کمک و همراهی هنرمندان و فعالان مبل و منبت، 14 شهریور ماه امسال در صدد برگزاری جشن مردمی ملایر شهر ملی مبل منبت هستیم.

جلیلی افزود:در حال حاضر ۷۰ قطعه زمین در شهرک خوشه مبل ومنبت حاجی آباد ملایر آماده واگذاری به متقاصیان است.

وی بااشاره به وجود 12 رشته فعال صنایع دستی در این شهرستان و فعالیت بیش از 9 هزار هنرمند به صورت مستقیم در این رشته ها افزود: از این تعداد هنر مبل و منبت با چهار هزارو 300 کارگاه و هشت هزار نفر شاغل به طور مستقیم و بیش از 20 هزار نفر به صورت غیرمستقیم بیشترین سهم اشتغال در صنایع دستی را به خود اختصاص داده است.

جلیلی عنوان کرد:به هر متقاضی یک میلیارد ریال وام از صندوق کارآفرینی امید پرداخت می شود و از صفرتا صد تولید مبل و منبت در این شهرک انجام می گیرد.

وی در ادامه گفت: علاوه بر مبل و منبت، رشته مروار و سبدبافی با حدود 400 تن شاغل در این حرفه بیشترین میزان اشتغال و تولید را دارد و بهترین مواد اولیه مروار در ملایر تولید می شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر گلیم بافی، قلم زنی، چرم، ساز سنتی، سفالگری، گیوه بافی، تراش سنگ و مجسمه سازی را از دیگر رشته های فعال در ملایر برشمرد و بیان کرد: تاکنون حدود یک هزارو 600 هنرمند صنایع دستی در این شهرستان بیمه شده اند.

جلیلی اظهار امیدواری کرد و گفت: گردشگری  محور نخست توسعه استان و شهرستان است که تبلیغات مهمترین رکن تحقق این امر مهم است ، نباید از ظرفیت و توان رسانه ها در این راستا غفلت کرد.

وی گفت: در برنامه های نوروزی سال ۹۶  در قالب نوروزگاه ۳۵ برنامه فرهنگی اجرا و 19 هزار اقامت مسافران و بازدید 66 هزار مسافر و گردشگر از جاذبه های طبیعی و تاریخی، ملایر در بین هشت شهرستان استان به عنوان شهر برتر انتخاب شد.

وی خاطر نشان کرد: اعتبار میراث فرهنگی ملایر در سال گذشته 23 میلیارد ریال بود که از اعتبارات استانی سه میلیارد و 200 میلیون ریال برای مرمت عمارت لطفعلیان، برج بیدکرپه، مسجد عاشورا، ساختمان اداری، برگزاری کلاس های آموزشی، شهر زیرزمینی سامن و طرح ساماندهی بازار هزینه شد.

جلیلی اظهار کرد: افزون بر این 2 میلیارد و 500 میلیون ریال  از اعتبارات ملی برای برگزاری آموزش صنایع دستی، مرمت بازار،ارگ نوشیجان زورخانه بابک، مجموعه دستکند سامن اختصاص یافت.

وی افزود: امسال اعتبارات ما در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری 30 درصد افزایش یافت که امیدواریم از محل اعتبارات متوازن نیز به این شهرستان اعتبارات خوبی اختصاص یابد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سد کلان ملایر و هتل نیمه کاره پارک سیفیه به عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شده، نیازمند سرمایه گذار است.

جلیلی گفت: زیرساخت های لازم و پیگیری برای برند سازی سوغات ملایر، برگزاری جشنواره شیره پزی، ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در روستاهای هدف گردشگری و برگزاری هفته فرهنگی با موافقت فرمانداری را از دیگر اقدامات طی سال جاری برشمرد.

وی درادامه گفت: در حال حاضر به دنبال ثبت جهانی ارگ باستانی نوشیجان و شهر زیرزمینی سامن هستیم و پرونده ثبت جهانی ارگ باستانی نوشیجان در دست تهیه است.

وی با تشریح اقدامات انجام شده طی سال گذشته و نوروز امسال بیان کرد: تاکنون هشت دوره کلاس آموزشی در زمینه طراحی مبل و منبت با حضور اساتید مجرب و سایر رشته های صنایع دستی برگزار شده است.

تاکنون 340 اثر تاریخی در شهرستان ملایر شناسایی شده که از این تعداد 200 اثر در فهرست اثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار