میرمحمدی با اشاره به اقدامات صورت گرفته طی سال‌های گذشته، به تدوین برنامه عملیاتی مدیریت پسماند پزشکی در معاونت درمان و بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: تجهیز بیمارستان‌ها به دستگاه‌های بی‌خطرساز پسماند و ارائه آموزش‌های لازم به گروه‌های هدف مرتبط با مدیریت پسماند در سطح کارشناسی و اپراتوری از جمله اقدامات بوده است.
کد خبر: ۴۷۳۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶ 06 August 2017
کارشناس مسوول بهداشت محیط استان همدان از تجهیز بیمارستان‌های خصوصی همدان به دستگاه بی خطرساز پسماند خبر داد.

به گزارش فارس، علیرضا میرمحمدی در نشست کمیته کشوری بهداشت محیط بیمارستان‌ها در همدان، اظهار کرد: 38 درصد جمعیت  استان همدان روستایی و 62 درصد شهری هستند.

وی با اشاره به کسب رتبه برتر واحد خدمات سبز در هجدهمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز توسط بیمارستان فرشچیان (سینا)، گفت: اجرای طرح تجهیز متمرکز سیستم بی‌خطرساز پسماندهای عفونی در 15 بیمارستان دانشگاهی از اقدامات مهم است.

کارشناس مسوول بهداشت محیط استان همدان با اشاره به اینکه یکی از مهمترین معضلات زیست محیطی، پسماندهای ویژه و خطرناک و پسماندهای عفونی تولیدی در مراکز بهداشتی و درمانی  بوده است، خاطرنشان کرد: در استان همدان علاوه بر اینکه بیمارستان‌های دولتی مجهز به سیستم بی‌خطرساز زباله هستند، بیمارستان‌های خصوصی نیز مجهز به این دستگاه‌ها شده‌اند.

وی با اشاره به وجود 17 دستگاه  اتوکلاو در بیمارستان‌های تابعه و  6 دستگاه در بیمارستان‌های غیر دانشگاهی در استان همدان، افزود: سال 93 مناقصه خرید 15 دستگاه اتوکلاو و بی خطرساز پسماند به ارزش 25 میلیارد و 812 میلیون ریال انجام شد.

میرمحمدی با اشاره به اقدامات صورت گرفته طی سال‌های گذشته، به تدوین برنامه عملیاتی مدیریت پسماند پزشکی در معاونت درمان و بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: تجهیز بیمارستان‌ها به دستگاه‌های بی‌خطرساز پسماند و ارائه آموزش‌های لازم به گروه‌های هدف مرتبط با مدیریت پسماند در سطح کارشناسی و اپراتوری از جمله اقدامات بوده است.

وی با اشاره به تفکیک پسماندهای عفونی، غیر عفونی، شیمیایی و دارویی در تمام خانه‌های بهداشت و مراکز خدمات سلامت شهری و روستائی استان، بیان کرد: تهیه 4 هزار و 200 سطل با رنگ آبی غیر عفونی و زرد رنگ برای پسماندهای عفونی و سفید به منظور پسماندهای شیمیایی دارویی در سطح تمام مراکز مورد توجه قرار گرفت.

کارشناس مسوول بهداشت محیط استان همدان به اقدامات صورت گرفته در خصوص مدیریت پسماندهای تولیدی مراکز بهداشتی و درمانی دولتی و خصوصی استان در سال گذشته پرداخت و افزود: اختصاص وسیله نقلیه حمل پسماندهای عفونی ـ شیمیایی و تحویل به مرکز دپوی در نظر گرفته شده در ستاد شهرستان‌ها از جمله اقدامات بوده است.

وی با اشاره به تهیه تراکت اطلاع‌رسانی پسماند به تعداد 4 هزار عدد توسط معاونت بهداشتی با عنوان پسماند شیمیایی گفت: تشکیل 16 جلسه متعدد در مراکز بهداشت شهرستان و استان و تشکیل 9 کلاس آموزشی توسط مراکز بهداشت شهرستان‌ها برای یک هزار و 200 نفر از بهورزان و کارشناسان بهداشتی به منظور آشنایی با انواع پسماندها از دیگر اقدامات است.

میرمحمدی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مراکز خصوصی نظیر مطب‌ها، آزمایشگاه‌ها، کلینیک‌ها و ...، خاطرنشان کرد: تشکیل جلسات مختلف با سازمان نظام پزشکی، معاونت درمان و محیط زیست استان، مطرح شدن موضوع در کارگروه مدیریت پسماند استان، انعقاد قرارداد مراکز خصوصی شهرستان‌های نهاوند، فامنین و اسدآباد با بیمارستان‌ها به منظور بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی از جمله موضوعات مورد توجه بوده است.

وی ادامه داد: پیگیری در راستای ساماندهی وضعیت پسماندهای عفونی مراکز خصوصی سایر شهرستان‌ها نیز مورد توجه قرار گرفت.

کارشناس مسوول بهداشت محیط استان همدان به اقدامات صورت گرفته در بیمارستان‌ها نظیر تفکیک پسماندهای عفونی، شیمیایی و دارویی در تمام بیمارستان‌های دولتی، خصوصی، تامین اجتماعی و نیروهای مسلح اشاره کرد و افزود: تهیه سطل‌هایی با رنگ های آبی، زرد، سفید در شناسایی زباله‌های عفونی، غیر عفونی، شیمیایی و دارویی در سطح بیمارستان‌ها انجام شده است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات آموزشی متعدد با بیمارستان‌ها و معاونت درمان به منظور ارتقای مدیریت پسماند و تفکیک هر چه بهتر در بیمارستان‌ها، گفت: برگزاری جلسات مختلف با بیمارستان‌ها برای پرسنل، کادر درمان و نیروهای خدماتی از دیگر موضوعات مورد توجه بوده است.

میرمحمدی با اشاره  تشکیل کارگاه آموزشی پسماند در معاونت بهداشتی برای گروه هدف مدیران و مسوولان بهداشت محیط، کنترل عفونت و مدیران خدمات، افزود: پیگیری از دفتر فنی دانشگاه به منظور ساخت اتاقک دپوی پسماند شیمیایی دارویی در بیمارستان‌ها نیز مورد توجه قرار گرفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار