فرماندار ویژه ملایر در کارگروه میراث فرهنگی و صنایع‌دستی، با اشاره به ثبت ملایر به‌عنوان شهر ملی منبت گفت: چهاردهم شهریورماه جشن این رخداد مهم را در پیش خواهیم داشت که این بستر فرصت بسیار مناسبی برای معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های هنرمندان منبت‌کار ملایری است.
کد خبر: ۴۷۳۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰ 06 August 2017
فرماندار ویژه ملایر در کارگروه میراث فرهنگی و صنایع‌دستی، با اشاره به ثبت ملایر به‌عنوان شهر ملی منبت گفت: چهاردهم شهریورماه جشن این رخداد مهم را در پیش خواهیم داشت که این بستر فرصت بسیار مناسبی برای معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های هنرمندان منبت‌کار ملایری است.

به گزارشتابناک همدان از ملایر؛ رضایی بیان کرد: با اشاره به انتخاب شایسته و به‌حق ملایر به‌عنوان شهر ملی منبت، الحق و الانصاف و بر اساس تمامی ارزیابی‌ها و معیارهای کارشناسانه، هنرمندان، صنعت گران و مردم فرهنگ مند ملایر، شایسته این انتخاب و این عنوان بودند و ثبت ملی ملایر حقی بود که تأیید و تأکید شد.

فرماندار ویژه ملایر همچنین به ظرفیت‌ها و نشاطی که ثبت ملی ملایر به‌عنوان شهر منبت در بین هنرمندان، تولیدکنندگان ومردم ملایر ایجاد کرده اشاره وگفت: این امرموجب یک خودباوری، نشاط و انرژی مضاعف در این حوزه شده که آثار مستقیم و باواسطه آن در سایر بخش‌ها نیز قابل‌مشاهده و تأمل است.

رضایی تصریح کرد: از تلاش‌ها و ممارست‌های سرکار خانم دکتر احمدی پور، به‌عنوان رئیس فرهیخته سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و مهندس مالمیر، مدیرکل محترم این حوزه در استان همدان در ثبت این عنوان به نام ملایر تقدیر می‌کنیم.

وی افزود: ما باید بتوانیم از این ظرفیت‌ها و شخصیت‌ها نهایت بهره را ببریم و این منوط است به حرکت و تلاش ما تا بتوانیم از حمایت‌های این عزیزان استفاده کنیم.

معاون استاندار همدان در ادامه گفت: در کنار معرفی ظرفیت‌های شهرستان در این حوزه و کسب‌وکارهایی که مبل و منبت ایجاد کرده است، یکی از اهداف ما تقویت انگیزه و توان هنرمندان این حوزه است.

رضایی استفاده از ظرفیت‌های تبلیغی ملی را از بایسته‌های دستیابی به اهداف جشن دانست و خاطرنشان کرد: لازم است هنرمندان این حوزه نیز گام‌های مهم و مؤثری در راستای شناساندن و معرفی این هنر در سطوح مختلف بردارند.

علی مالمیر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با ابراز امیدواری در خصوص ارتقاء رو افزون کمی و کیفی مبل و منبت ملایر اظهار کرد: استان همدان به لحاظ ظرفیت صنایع‌دستی جزء استان‌های طراز اول کشور است و در همه شهرستان‌های استان دارای صنایع‌دستی هستیم.

وی بابیان اینکه بیش از یک سوم از سهم اشتغال صنعت استان مربوط به صنایع‌دستی می‌باشد گفت: حدود ۳۶ هزار نفر در استان در حوزه صنایع‌دستی در حال فعالیت هستند که این شامل حدود ۶ درصد جمعیت شاغل در استان می‌باشد. 

وی بیان کرد: در دولت تدبیر و امید توجه خاصی در این حوزه شده است که یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت پس از برجام  و در دو سال گذشته توجه به بحث شهرهای ملی و جهانی است.

مالمیر تصریح کرد: کارنامه استان در حوزه صنایع‌دستی افتخارآمیز است و کمتر از یک سال و نیم در استان همدان هم شهر جهانی داشتیم و هم شهر ملی مبل و منب و امیدواریم نشان جغرافیایی که بسیار ارزشمند است را نیز داشته باشیم.

وی افزود: بحث شهر ملی شدن بر سر صنایع‌دستی است، نه فقط مبل و منبت و این‌طور تصور می‌شد که این رقابت بر سر مبل و منبت است و رقابت بین شهرستان ملایر و تویسرکان است.

وی بیان داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته در سطح ملی و استانی توانستیم یک سهم از شهرهای ملی را در سال ۹۶ در استان داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: شهر ملی یک عنوان است و یک ظرفیت، که به استان و شهرستان داده می‌شود و ستانده ایی که می‌توانیم داشته باشیم این است که شهرستان را روی آنتن ببریم و تا جایی که می‌شود ظرفیت‌های موجود در شهرستان تبلیغ شود تا مقدمه‌ای باشد برای شهر جهانی.

مالمیر عنوان کرد: اشکال منبت در شهرستان ملایر توجه خاص و ویژه‌ای است که به مبل می‌شود درحالی‌که باید از حوزه مبل خارج شود و به‌سوی منبت‌های دیگری بروند که هم‌ظرفیت صادرات و هم بازارهای خاص خودشان را دارد.

وی اظهار امیدواری کرد و گفت: چون بخش خصوص و هنرمندان صنایع‌دستی صاحبان اصلی این حوزه هستند با همکاری سایر دستگاه‌های شهرستان باید این آمادگی را در جهت حفظ و ارتقاء عنوان شهر ملی داشته و آن را حفظ نمایند.

وی بیان داشت: در جشنواره‌ای که پیش رو است هم باید طیف گسترده‌ای از مردم مطلع شوند و حضورداشته باشند و هم‌ظرفیت تبلیغات خارج از شهرستان و استان را داشته باشد.




چهاردهم شهریورماه روز برگزاری اولین جشن بزرگ و مردمی ملایر، شهر ملی منبت







منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار