مروری بر روزنامه‌های چهارشنبه یازدهم مردادماه؛
آخرین اخبار غیررسمی اهالی رسانه از ترکیب نهایی کابینه دوازدهم، سفر وزیر امور خارجه کشورمان به استانبول و حواشی دیدار کوتاه او با وزیرخارجه عربستان، صدور کیفرخواست جدید برای حمید بقایی و آخرین اوضاع پیام رسان تلگرام در ایران نیز موضوعاتی هستند که روزنامه های امروز به همراه سوژه ها و محورهای دیگر به آنها پرداخته اند.
کد خبر: ۴۷۱۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵ 02 August 2017
روزنامه‌های امروز تحت تأثیر آخرین نشست خبری سخنگوی دولت در روز گذشته، برخی از موضوعات مطرح در نشست نوبخت با خبرنگاران، از جمله مباحث مربوط به کابینه را در شماره امروز خود، محور بحث وگزارش قرار دادند.

حواشی دیدار ظریف و وزیر خارجه عربستان در استانبول، تصمیم‌های کمیته نظارت بر برجام از دیگر موضوعاتی بود که مورد توجه روزنامه‌های امروز قرار گرفت. با نزدیک شدن به مراسم تحلیف و تنفیذ رئیس جمهور منتخب تعدادی از روزنامه‌ها نیز با درج آخرین جزییات مربوط به این دو مراسم به استقبال آن رفتند.

به گزارش «تابناک»، روزنامه‌های امروز چهارشنبه، یازدهم مرداد ماه در حالی روی پیشخوان مطبوعات قرار گرفت که آخرین اخبار غیررسمی اهالی رسانه از ترکیب نهایی کابینه دوازدهم در تعدادی از روزنامه‌ها منعکس شده است؛ اخباری که در هفته‌های گذشته، بحث و گفت وگوهای زیادی را به خود اختصاص داده بود.

سفر وزیر امورخارجه کشورمان به استانبول به قصد شرکت در نشست وزرای خارجه عضو سازمان همکاری‌های اسلامی و حواشی دیدار کوتاه او با وزیرخارجه عربستان، سوژه یادداشت و گزارش‌های تحلیلگران چند روزنامه قرار گرفته است. 
صدور کیفر خواست جدید برای حمید بقایی و آخرین اوضاع پیام رسان تلگرام در ایران نیز موضوعاتی هستند که گزارش هایی درباره آن‌ها در روزنامه‌های امروز نوشته شده است.
 
علاوه بر موارد یادشده، موضوعات دیگری نیز در صفحات مختلف روزنامه‌های امروز موضوع و محور یادداشت‌ها و گزارش هایی شده که در ادامه برخی از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

کارمندان دولت چای ایرانی بنوشند
 
شهروند در گزارشی نامه اخیر محمود حجتی مبنی بر استفاده کارمندان دولت از چای ایرانی را بهانه‌ای برای بررسی وضعیت مصرف چای ایرانی‌ها و میزان واردات این محصول قرار داد و نوشت: کارمندان «ادارات دولتی چای ایرانی بنوشند» این چکیده نامه دیروز محمود حجتی، وزیر کشاورزی به اسحاق جهانگیری، رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و معاون اول رئیس‌جمهوری است. 
 
وزیر کشاورزی در نامه خود به برتری‌های چای ایرانی اشاره کرده و از جهانگیری خواسته است در جهت حمایت از تولید داخلی این دستور را برای اداره‌های دولتی صادر کند؛ اتفاقی که به گفته ایرج هوسمی، رئیس اتحادیه چایکاران ایران به «شهروند» تا پیش از این سابقه نداشته و می‌تواند یک رخداد بزرگ برای صنعت خموده چای ایرانی باشد.
عناوین اخبار روزنامه شهروند در روز چهارشنبه ۱۱ مرداد : کارمندان دولت چای ایرانی بنوشند؛خبرهای خوبی برای زنان دارم؛سودآوري «ويراني» در تهران؛تحریم‌های جدید شلیک با تیر مشقی؛رها بودن خودرو حامل بنیتا به ماموران آگاهی خبرداده شده بود؛افتخار نیست روی گنج نفت راه برویم و پایمان برهنه باشد؛حکم قصاص ۷محیط‌بان در دولت یازدهم لغو شد؛در برابر بیمه؛ هم چوب می‌خوریم هم پیاز؛
بر اساس اعلام استانداری تهران، در ایران ۳۶۰۱ دستگاه اجرایی فعالیت می‌کند. علاوه بر این در استان‌های کشور هم حدود ۲۴۷ هزار اداره کل و نهاد فعال است و ایران درمجموع حدود ۸. ۵ میلیون کارمند دولتی و بازنشسته دارد که از این میان حدود ۴ میلیون کارمند همچنان در ادارات فعالند و به بازنشستگی نرسیده‌اند. اگر این فرض را در نظر بگیریم که هر کارمند نیمی از سرانه مصرف چای خود را در محل کارش مصرف می‌کند، به این ترتیب هر کارمند سالانه ۷۵۰ گرم چای در اداره محل کارش می‌نوشد که به این ترتیب کارمندان دولتی ۳ میلیون کیلوگرم یا ۳ هزار تن چای در ادارات خود مصرف می‌کنند. به این ترتیب اجرای درخواست وزیر کشاورزی می‌تواند یک بازار ۳ هزار تنی برای چایکاران ایرانی فراهم کند که اگر میزان تولید چای ایران را ۱۵ تا ۲۰ هزار تن آمارهای رسمی در نظر بگیریم، ارزش این بازار تقریبا معادل ۲۰ درصد بازار فعلی چایکاران است که رقم قابل توجهی است.
 
وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری درخواست کرد، دستگاه‌های اجرایی اعم از لشگری و کشوری چای مصرفی خود را از کارخانجات تولیدکننده داخلی تأمین کنند.
 
محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به دکتر جهانگیری با اشاره به این‌که چای ایرانی به دلیل استفاده‌نکردن از سموم شیمیایی سالم‌ترین چای دنیا محسوب می‌شود، تأکید کرده است که تداوم تولید این محصول که در سال‌های اخیر با حمایت دولت تدبیر و امید از رونق و افزایش قابل توجهی برخوردار بوده است، ضمن حفظ اشتغال و تأمین معیشت کشاورزان می‌تواند بخش مهمی از مصارف مردم عزیز کشور را تأمین کند.
 
حجتی در ادامه، آمادگی سازمان چای کشور را برای همراهی و مشاوره در زمینه تأمین چای مصرفی دستگاه‌های اجرایی از طریق سندیکای کارخانجات چای‌سازی اعلام کرده است.

دولت، مسئول سلامتی محصورین 
 
 روزنامه همدلی در گزارشی از آخرین نشست خبری روز گذشته سخنگوی دولت تیتر خود را از بخشی از سخنان نوبخت درباره وضعیت سلامتی محصورین انتخاب کرد و نوشت: آخرین نشست خبری سخنگوی دولت یازدهم روز گذشته در حالی برگزار شد که مهدی کروبی، از معترضان انتخابات سال ۸۸ که از دولت گذشته در حصر به سر می‌برد، این روز‌ها به خاطر ناراحتی قلبی در بیمارستان بستری است. همین مسئله باعث شد حصر یکی از موضوعاتی باشد که سخنگوی دولت حسن روحانی در نشست خود با خبرنگاران به آن پاسخ دهد. محمدباقر نوبخت دیروز اعلام کرد که دولت روحانی خود را مسئول سلامت میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی می‌داند. او درباره طرح شدن وضعیت سلامتی محصورین در شورای عالی امنیت ملی نیز گفت: این شورا اخیرا جلسه‌ای نداشته و در آخرین جلسه شورا نیز این موضوع بررسی نشده است. 
عناوین اخبار روزنامه همدلی در روز چهارشنبه ۱۱ مرداد :
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره پیگیری وضعیت سلامت میرحسین موسوی و مهدی کروبی در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: در هفت هشت روز اخیر جلسه‌ای در شورای عالی امنیت نداشتیم. موضوع جلسه پیشین این شورا هم در مورد این مسئله‌ای که شما اشاره کردید نبوده است. ضمن آرزوی سلامتی برای این عزیزان، امیدواریم شرایط به گونه‌ای پیش آید که دغدغه‌ای برای خانواده آن‌ها و مردم پیش نیاید. باید برای دفاع از منافع ملی و برقراری آرامش در جامعه تلاش کنیم.
 
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه وزیر بهداشت اعلام کرده شخصا پیگیر مسأله درمان کروبی است و از طرف دولت ماموریتی ندارد، گفت: وزیر بهداشت پزشک آزاد نیست، بلکه عضو کابینه است و اگر اقدامی در این زمینه انجام می‌دهد در راستای ایفای تعهدات خود است. ما موظفیم که برای هر شهروندی که کسالت داشته باشد اقدام کنیم، چه برسد به این افراد که ما خود را مسئول سلامتی آن‌ها می‌دانیم. در این رابطه با وزیر بهداشت صحبت می‌کنیم و ان‌شاءالله سلامتی عاجل برای این شخصیت‌ها ایجاد و کدورت‌ها رفع شود. باب مفتوح است و رهبری هم در این خصوص هیچ چیزی را غیر قابل حل ندانسته‌اند.

کابینه دوازدهم بسته شد
 
 اعتماد نوشت: موضوع تشکیل و ترکیب کابینه جدید، اما روز گذشته در سخنان و اظهارات دولتی‌ها دور نماند. محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در آخرین نشست خبری‌اش در دولت یازدهم با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور نظرات مختلف در مورد کابینه را شنیده و خود تصمیم نهایی را می‌گیرد، گفت: لیست وزرای پیشنهادی رییس‌جمهور در مراحل پایانی است. رئیس‌جمهور نسبت به مطالبات مردم متعهد بوده و از بهترین‌ها، هماهنگ‌ترین‌ها و مناسب‌ترین چهره‌ها دعوت می‌کند. ملاحظات و فاکتورهای مختلف در گزینش وزرا توسط رئیس‌جمهور لحاظ می‌شود که قابل درک است. او درباره استفاده از زنان در کابینه که یکی از مطالبات پاسخ داده نشده اصلاح‌طلبان قلمداد می‌شود خاطرنشان کرد: همکاری با دولت را فقط در وزارتخانه‌ها محدود نکنیم. اگر برای همکاری در کابینه وزیر زنی معرفی نشود، این به معنای عدم استفاده از ظرفیت زنان نیست. 

زنان همچنان نقش ارزشمندی در دولت دوازدهم ایفا می‌کنند. رییس‌جمهور هم اصلا اعتقادی ندارد که نباید از ظرفیت و توانایی زنان استفاده نشود. البته ظلم به زنان و جوانان است که فکر کنیم از آن‌ها فقط باید در پست وزارت یا معاون وزیر استفاده شود. اما نوبخت در پاسخ به این پرسش که آیا رئیس‌جمهور از فعالیت‌های توییتری حامیان دولت درباره کابینه اطلاعی دارد، گفت: درباره چینش کابینه و فضا‌سازی در جهت تکریم یا تخریب چهره‌ها باید بگویم که رییس‌جمهور بسیار زیرک است و همه این موارد را می‌فهمد و آدم شجاعی در بیان نظر و تصمیم‌گیری است، جوگیر نمی‌شود و البته نظرات مختلف را می‌شنود و خودخواه نیست. روحانی به جای اینکه خود را پاسخگوی مطالبات برخی جریان‌های سیاسی بداند، خود را پاسخگوی مطالبات مردم می‌داند، البته تلاش‌ها و خدمات جریان‌های سیاسی را فراموش نکرده و به آن احترام می‌گذارد و آن‌ها را در نظر می‌گیرد.
عناوین اخبار روزنامه اعتماد در روز چهارشنبه ۱۱ مرداد :
 او همچنین درباره تبدیل سازمان محیط زیست به وزارتخانه و جایگزینی یک مرد به جای معصومه ابتکار هم گفت: دولت برنامه‌ای برای تبدیل سازمان محیط زیست به وزارتخانه ندارد و قرار هم نیست مدیریت را به صورت جنسیتی ببینیم، بلکه ملاک توانایی افراد است و اگر کسی هم به جای خانم ابتکار بیاید بدین معنا نیست که او شایستگی لازم را نداشته است.
 
اما در همین حال روز گذشته محمود واعظی در پاسخ به سؤالی مبنی بر گزینه‌های مطرح شده برای وزارت ارتباطات، هم گفت: ما باید از آقای رئیس‌جمهور تشکر کنیم که یکی از معاونین وزارتخانه را برای سمت وزارت ارتباطات برگزیده‌اند، اما تا زمانی که این اسامی اعلام نشده، حق رئیس‌جمهور است که با توجه به مقتضیات موجود تغییراتی را انجام دهند و نهایتا اسم کاندیدای مورد نظر را خودشان باید اعلام کنند. به گفته واعظی اینکه در لیست رئیس‌جمهور تقریبا اکثر معاونان وزارتخانه کاندیدای اصلی بوده‌اند نشان می‌دهد که خود رئیس‌جمهور می‌داند کاری که در این وزارتخانه انجام شده، توسط خود وزیر انجام نگرفته بلکه یک کار تیمی بوده و مجموعه مسئولان با هم کار کردند. این بهترین قدرشناسی رئیس‌جمهور از همه مسئولان و مدیران وزارتخانه است که از خود بدنه یک کاندیدا را برگزیدند.
 
اما وزارت کشور هم جزو وزارتخانه‌هایی است که اصلاح‌طلبان چندان از اتفاقات درون آن راضی نیستند. جایی که قرار است رحمانی‌فضلی به وزارت خودش در دولت دوازدهم هم ادامه دهد. او روز گذشته گفته است: انتخاب من به عنوان وزیر کشور به خاطر روحیه توسعه‌گرایانه‌ام بود، لذا اگر توفیق خدمت باشد و آقای روحانی هم تصمیم بگیرند به همین دلیل خواهد بود. دغدغه اصلی بنده برای وزارت کشور موضوع توسعه در همه ابعاد از جمله سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.
 
در همین حال دهقان وزیر دفاع هم رفتن خودش را اگرچه رسما اعلام نکرده است، اما گفته وزیر بعدی قطعا از همین وزارتخانه خواهد بود: ممکن است بنده باشم یا نباشم ولی یک نفر از داخل همین مجموعه مسئولیت را عهده‌دار خواهد شد. چیت چیان، وزیر نیرو هم دیروز در حاشیه بازدید از یک واحد تولیدی در شهمیرزاد استان سمنان گفته برادران بسیاری هستند که جای ما در کابینه بعدی بنشینند و به این ترتیب رفتن خودش را اعلام کرده است. در این میان، اما جدیدترین خبری که از کابینه دوازدهم بیرون آمده این است که حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت در کابینه دوازدهم نخواهد ماند.

شیوع روانگردان‌های نانو
 
وطن امروز در گزارشی درباره مصرف قرص‌های روان‌گردان‌های جدید در ایران به نقل از قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نوشت: با توجه به اینکه این مواد جدید و نوظهور، در ابعاد کم جابه‌جا می‌شود و پنهان کردن آن‌ها بسیار راحت‌تر از مواد مخدر دیگر است، کشف آن‌ها سخت‌تر است.
 
علی مویدی در پاسخ به سؤالی درباره ورود مواد مخدر جدید صنعتی و هشدارهای وزیر کشور در این باره اظهار کرد: هشدار آقای رحمانی‌فضلی یک هشدار جهانی است و دنیا نگران شیوع مواد روانگردان جدید است که شیوع این مواد در غرب بیش از دیگر نقاط دنیاست و متاسفانه در برخی کشورهای غربی اجازه توزیع این مواد داده می‌شد که اخیراً گزارش‌هایی از تغییر رویکرد آن‌ها و اذعان به اشتباه بودن آن در دست است. قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: در حال حاضر در کشور ما نیز این مواد جدید تحت عنوان NPS‌ها مشاهده شده و با توجه به این امر تلاش‌های گسترده‌ای برای ممانعت از ورود این مواد در مسیرهای ورودی و خروجی انجام شده و مقررات و ضوابط و دستورالعمل‌های خاص و سختگیرانه‌ای نسبت به ۴ سال گذشته در نظر گرفته شده است. وی ادامه داد: البته با توجه به اینکه این مواد جدید و نوظهور، در ابعاد کم جابه‌جا می‌شود و پنهان کردن آن‌ها بسیار راحت‌تر از مواد مخدر دیگر است، کشف آن‌ها سخت‌تر است؛ چه بسا مواد جدیدی تحت عنوان «نانو» گزارش شده که کشف آن‌ها نیازمند تجهیزات خاص و چشم مسلح است. 
عناوین اخبار روزنامه وطن امروز در روز چهارشنبه ۱۱ مرداد :  گل یا پوچ؟ ؛ آغاز به کار شهردار جدید تهران از هفته آینده ؛ تلگرام و حریم خصوصی داعش ؛ یکشنبه‌های ماه رضا ؛ متهم پرونده بنیتا هیچ تماسی با پلیس نداشته است ؛
مویدی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری درباره گزارش آسیب‌های اجتماعی و وضعیت اعتیاد برای ارائه به مقام معظم رهبری نیز گفت: این گزارش قبل از انتخابات اخیر آماده بود، ولی به لحاظ تقارن با انتخابات، مصلحت دیده شد ارائه آن به جلسه بعد از انتخابات با مقام معظم رهبری موکول شود، به هر حال این گزارش با اولویت اعتیاد آماده ارائه به مقام معظم رهبری است و با استقرار دولت جدید و برگزاری این جلسه، تصمیمات جدیدی در این خصوص اتخاذ خواهد شد. قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره مسدود شدن مسیرهای کوله‌بری غیرمجاز و تاثیر آن بر کاهش قاچاق مواد مخدر افزود: مواد مخدر مسیر مشخص و ثابتی نداشته و مافیای قاچاق این مواد از هر فرصتی برای رسیدن به اهداف شوم خود استفاده می‌کنند، البته به‌رغم اینکه گزارش‌هایی درباره قاچاق مواد مخدر از طرق کوله‌بری در دست است، ولی این میزان به اندازه‌ای نیست که قابل تعمیم باشد، ولی درباره قاچاق پیش‌سازهای موادمخدر در این بخش آسیب‌پذیر بودیم که اقدامات خوبی برای مبارزه با این مواد انجام گرفته است.
 
وی در پاسخ به سؤالی درباره چرایی ر‌ها شدن معتادان خیابانی مبتلا به ایدز، هپاتیت و سایر بیماری‌های عفونی گفت: در ۲ هفته گذشته بیش از ۸۵۰۰ نفر تحت عنوان معتادان خیابانی جمع‌آوری شدند که از این میان، ۲۵۰۰ نفر هیچ ارتباطی با اعتیاد نداشتند، اما درباره معتادان مبتلا به اچ‌آی‌وی و هپاتیت، وزارت بهداشت باید به صورت مستقیم ورود کند و البته همکاری‌های خوبی با وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی و دستگاه قضا داشتیم. مویدی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در روزهای اخیر فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اقدام خوبی در راستای پاکسازی شهر تهران از خرده‌فروشان مواد مخدر داشت و در یک عملیات بیش از ۶۲۰ معتاد خرده‌فروش را جمع‌آوری کرد.
 
قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره تعداد معتادان خیابانی در سراسر کشور نیز گفت: اگر بتوانیم در سراسر کشور ۴۰ هزار معتاد متجاهر را ساماندهی کنیم، جامعه از این مشکل پاک می‌شود. وی در پاسخ به سوالی درباره انتقاد اخیر دادستان کل کشور مبنی بر ناکارآمدی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: آقای منتظری از دلسوزان نظام است، ولی باید توجه داشت ستاد مبارزه با مواد مخدر یک مجموعه اجرایی نیست، بلکه یک مجموعه سیاست‌گذار است که ۲۰ دستگاه در قالب این ستاد فعالیت می‌کنند که یکی از دستگاه‌های یادشده، دستگاه قضا و دادستانی است که هر یک از اقدامات ما در ابتدا و انت‌ها با احکام صادره از سوی آن‌ها انجام می‌شود که خوشبختانه همکاری بسیار خوبی در این زمینه داشته‌اند. به هر حال معتقدم اگر ایشان به اطلاعات کاملی که در اختیارشان قرار می‌گیرد توجه کنند چنین اظهاراتی نخواهند داشت و من تصور می‌کنم اظهارات ایشان در این باره واقع‌بینانه نبوده است، البته ما هر روز نیازمند اصلاح سیاست‌ها و روش‌های خود هستیم، ولی اصلاح این روش‌ها به معنی ناکارآمد بودن تمام عملکرد‌های ما نیست.

فصلی نو در روابط ایران و عربستان
 
حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در یادداشتی در روزنامه آرمان امروز با اشاره به حواشی نشست اخیر وزرای خارجه عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در استانبول خبر از احتمال شروع فصلی نو در روابط ایران و عربستان می‌دهد. نگارنده یادداشت می‌نویسد: نشست وزرای خارجه عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در استانبول ترکیه با حاشیه‌های زیادی همراه بوده که یکی از مهم‌ترین مسائلی که نظر رسانه‌های خارجی را به خود جلب کرد، دیدار غیر منتظره وزیر امور خارجه ایران، محمدجواد ظریف و وزیر امور خارجه عربستان، عادل الجبیر بود که برای نخستین بار در طول سال‌های اخیر صورت می‌گرفت؛ دیداری که توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. این رفتار نشانه‌ای است که به نظر می‌رسد عربستان سعودی اکنون در حال بازنگری در سیاست‌های خود نسبت به ایران است. با توجه به شکست عربستان در عراق، سوریه و یمن تلاش سعودی‌ها بر این است که از ظرفیت ایران برای خروج از بحران‌های منطقه‌ای استفاده کند.
 
سفر طولانی مدت پادشاه عربستان ملک سلمان بن عبدالعزیز و واگذاری قدرت به فرزندش محمد بن سلمان در همین راستا قرار دارد که فرزند او بتواند سیاست‌های گذشته عربستان را به‌نوعی تغییر دهد و شرایطی فراهم کند که عربستان از بن‌بست فعلی خارج گردد. بنابراین باید در انتظار دیدارهای آینده وزرای خارجه ایران و عربستان بود که اگر واقعا عربستان سعودی حسن نیت به خرج دهد، بسیاری از مشکلات منطقه خاورمیانه حل خواهد شد و روابط ایران و عربستان به نفع جهان اسلام و کشورهای منطقه خواهد بود. به هر حال عربستان در سیاست‌های نظامی و سیاسی خود موفق نبوده است. این کشور حتی در قطر نیز نتوانسته به اهداف خود دست پیدا کند. بنابر این اکنون تلاش می‌کند که گذشته را جبران کرده و یک گام برای نزدیک شدن به ایران بردارد. در این راستا می‌توان گفت که دیدار آقای ظریف با عادل الجبیر از قبل پیش‌بینی شده بود و بسیاری از کشورهای اسلامی شرکت کننده در نشست وزرای خارجه وساطت کردند و این دیدار مقدماتی را فراهم کردند تا وزرای خارجه ایران و عربستان به صورت دوستانه در مقابل دوربین رسانه‌ها و خبرنگاران با یکدیگر دیدار کنند. این نشان می‌دهد که شاید فصل جدیدی از روابط ایران و عربستان سعودی در حال آغاز شدن است.
 
از سوی دیگر باید در انتظار بود که عربستان سعودی حسن نیت به خرج دهد. اکنون چندین اتفاق در حوزه سیاست خارجی عربستان رخ داده است. نخست اینکه معاون وزیر حج و اوقاف عربستان در فرودگاه جده به گرمی از حجاج ایرانی استقبال کرده و این نشانه مثبتی از تغییر رفتار عربستان است و نشان می‌دهد که این کشور درصدد بازنگری در سیاست‌های خود می‌باشد. دیدار عادل الجبیر و آقای ظریف می‌تواند فصل جدیدی در روابط ایران و عربستان بگشاید مشروط بر اینکه عربستان حقیقتا به صورت تاکتیکی عمل نکند و سیاست‌های خود را تغییر دهد. به نظر نمی‌رسد که این دیدار به زیان دولت ایران باشد، اما با ذهنیت منفی ملت ایران نسبت به رفتار عربستان، نباید رسانه‌های ایرانی ذوق زده شوند و باید در انتظار آینده و رفتار و گام‌های بیشتری از عربستان سعودی بود. رسانه‌ها باید با صبرو حوصله با این مسأله برخورد کنند. آینده ثابت خواهد کرد که عربستان سعودی تا چه اندازه در رفتارهای خود بازنگری کرده است. از سوی دیگر مساله فلسطین و مسجدالاقصی بسیار مورد توجه سازمان همکاری‌های اسلامی است. همین که این سازمان در ترکیه تشکیل جلسه داد و در سطح وزرای امور خارجه مساله مسجدالاقصی را مورد بررسی قرار داد یک نوع همگرایی در سطح منطقه به‌وجود آورده تا باز هم مسأله فلسطین در مدار توجه قرار گیرد.
عناوین اخبار روزنامه آرمان امروز در روز چهارشنبه ۱۱ مرداد :
پشت پرده حضور ابطحی و کرباسچی در تلویزیون
 
 خراسان در گزارش خبری امروز خود نوشت: حضور تلفنی محمد علی ابطحی رئیس دفتر رئیس جمهور در دولت اصلاحات در برنامه گفت و گوی زنده شبکه خبر، باعث تعجب او و برخی مخاطبان تلویزیون شد. ابطحی در این برنامه که درخصوص بایسته‌های کابینه دوازدهم بود، گفت: اخبار من از کابینه دوازدهم پراکنده و غیررسمی است، اما شنیده‌ها حاکی است که اعضای پیشنهادی چندان امیدوارکننده نیست، ما امیدواریم کابینه دوازدهم براساس وعده‌های انتخاباتی دکتر روحانی شکل بگیرد. پس از پخش این برنامه برخی از کانال‌های تلگرامی به نقل از ابطحی نوشتند: «خود من بیشتر از شما تعجب کردم، در شبکه خبر با من مصاحبه زنده کردند. در مورد کابینه!» رئیس دفتر رئیس جمهور در دولت اصلاحات همچنین در کانال تلگرامی اش با انتشار بخشی از فیلم سخنانش در تلویزیون نوشت: «دل نگرانی من از چینش کابینه. صدای بخشی از مصاحبه من با شبکه خبر تلویزیون ایران! آره شبکه خبر خودمان به مولا!» در این برنامه تلویزیونی همچنین غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران نیز مهمان دیگر برنامه بود که به طرح نظرات خود درباره کابینه دوازدهم پرداخت. اینکه دلیل دعوت از این دو چهره اصلاح طلب در برنامه زنده سیاسی چیست، مشخص نیست. هفته گذشته با حکم معاون سیاسی سازمان صداوسیما، «امیر علی ملکی» مدیرکل برنامه‌های سیاسی به عنوان مشاور معاونت سیاسی و «محمدرضا قنبری» به سمت مدیرکل برنامه‌های سیاسی منصوب شد. قنبری پیش از این مدیریت گروه سیاسی شبکه یک سیما را بر عهده داشت. همچنین رئیس خبرگزاری صدا و سیما نیز در حکمی «ابراهیم شکوری» را به عنوان مدیرکل اخبار داخلی رسانه ملی منصوب کرده بود. هنوز مشخص نیست آیا دعوت از چهره‌های سیاسی جدیددر برنامه‌های تلویزیونی با تغییرات هفته گذشته معاونت سیاسی صداوسیما مرتبط است یا خیر؟ اما حضور این دو چهره با واکنش برخی از کاربران توئیتر روبه رو شد. به عنوان مثال کاربری با استقبال از حضور ابطحی، زیباکلام و علیزاده در رسانه ملی آن را نشانگر تغییرات مثبت در صداوسیما خواند. در مقابل نیز برخی از کاربران بودند که با ارتباط دادن ابطحی به موضوع فتنه سال ۸۸، از این حرکت صداوسیما انتقاد کردند. 
عناوین اخبار روزنامه خراسان در روز چهارشنبه ۱۱ مرداد :
ایران رتبه نخست دنیا در اتلاف وقت ترافیکی
 
روزنامه جوان در بخشی از گزارش خود درباره اتلاف وقت ترافیکی ایرانی‌ها و رتبه کشورمان در جهان می‌نویسد: ایران نخستین کشور و تهران نهمین کلانشهر دنیا در زمینه اتلاف وقت شهروندان در ترافیک شناخته شده است. بر اساس این گزارش که مربوط به تیرماه سال جاری است، مردم ایران به‌طور متوسط برای هر مسیر خود از مبدأ تا مقصد، بیش از ۵۰ دقیقه زمان در ترافیک هدر می‌دهند و از این بابت در جایگاه نخست جهان قرار گرفته‌اند. شاخص این گزارش متشکل از زمان لازم برای رسیدن به محل کار، برآورد نارضایتی از اتلاف زمان، انتشار گاز دی‌اکسید‌کربن در ترافیک و دیگر ناکارآمدی‌ها در سامانه ترافیکی است.
 
بر اساس آخرین گزارش مؤسسه نامبیو، از میان ۵۸ کشور مورد بررسی، ایران بدترین وضعیت را از منظر ترافیکی دارد. بخشی دیگر از آمارهای منتشر شده در این گزارش نشان می‌دهد که روسیه و مصر به ترتیب با میزان هدررفت ۴۹ / ۵ دقیقه و ۴۷ / ۶ دقیقه، در جایگاه‌های دوم و سوم این رده‌بندی قرار دارند. در انتهای این جدول کشورهای اتریش، لیتوانی و اسلوونی قرار دارند که به ترتیب با هدررفت ۲۸ / ۸۶، ۲۸ / ۶ و ۲۷ / ۱ دقیقه از زمان مفید روزانه شهروندان، جزو پربازده‌ترین کشور‌ها در حوزه حمل‌و‌نقل به شمار می‌آیند. همچنین کشورهای مهمی مثل هند با زمان هدر‌رفت ۶۱ / ۴۶ دقیقه، چین با ۴۳ / ۴۳ دقیقه و ایالات متحده امریکا با ۳۴ / ۷۸ دقیقه، به ترتیب در جایگاه‌های پنجم، دهم و سی و سوم این رده‌بندی قرار دارند. از لحاظ میزان آلودگی ناشی از تولید گاز دی‌اکسید‌کربن در مقایسه با میزان ترافیک خودروهای در حال تردد، کشورهای آفریقای جنوبی، مصر و قطر در رتبه اول تا سوم قرار دارند. ایران نیز با وجود بیشترین هدررفت زمان به واسطه ترافیک، از لحاظ تولید گاز CO۲، در جایگاه ششم قرار گرفته است. 
عناوین اخبار روزنامه جوان در روز چهارشنبه ۱۱ مرداد :
 ۵۵ دقیقه هدر‌رفت زمان شهروندان تهرانی، اما در میان کلانشهرهای جهان، شهر کلکته در هند که ساکنانش به‌طور متوسط ۶۶ / ۸۸ دقیقه از وقت روزانه خود را در ترافیک هدر می‌دهند، در جایگاه اول است. شهر داکا، پایتخت کشور بنگلادش با زمان ۵۹ / ۴۲ دقیقه در جایگاه دوم و بمبئی هندوستان با زمان هدررفت ۵۸ / ۹۸ دقیقه در رده سوم، عنوان دیگر شهرهای پرترافیک جهان را به خود اختصاص داده‌اند. در این میان شهر تهران با متوسط ۵۵ / ۰۷ دقیقه هدررفت زمان شهروندان در ترافیک‌های سنگین، جایگاه نهم را به خود اختصاص داده است. اعلام این آمار در حالی است که پیش از این نیز رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران گفته بود: ازدحام و شلوغی، نه تنها باعث افزایش ترافیک، تشدید آلودگی هوا، به مخاطره افتادن محیط‌زیست شهر تهران، ورود خسارات مالی و صدمات جانی به شهروندان شده بلکه موجب تلف شدن بخش قابل توجهی از وقت تهرانی‌ها در ترددهای روزانه هم شده است. به گفته وی، جمعیت ثابت شهر تهران حدود ۹ میلیون نفر و تعداد سفرهای روزانه نیز بالغ بر ۱۸ میلیون سفر است، با احتساب ۲۰ دقیقه معطلی به ازای هر سفر در ترافیک، روزانه ۶ میلیون ساعت وقت تهرانی‌ها در ترافیک تلف می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار