مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان از احیای آسیاب های قدیمی در محور مادی های شهر اصفهان خبر داد.
کد خبر: ۴۶۸۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶ 29 July 2017
به گزارش تابناک : مهدی بقایی اظهارکرد: طرح احیای آسیاب ها نسبت به سایر پروژه های زیباسازی شهری از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا پیوند مستقیمی با هویت فرهنگی شهر و کالبد محلات دارد و از لحاظ مبلمان شهری نیز متفاوت از سایر شهرهاست.

وی این طرح را چند منظوره دانست و افزود: اگر مادی ها و آسیاب ها وارد مبلمان شهری اصفهان شوند، ویژگی خاصی برای این شهر به همراه خواهند داشت زیرا به دلیل نبود مشابه آن در هیچ محیط شهری دیگری، این پدیده در کل کشور بی نظیر خواهد بود.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: احیای آسیاب ها، احیای رابطه بین مادی ها و محلات و به تبع آن، احیای عناصر اصلی محله مانند بازارها، مساجد و حمام ها و درنتیجه بازسازی هویت شهر اصفهان در محلات را به دنبال دارد.

بقایی  با اشاره به اینکه براساس اسناد تاریخی موجود؛ مادی ها، قدیمی ترین سازه های بشری در محدوده جغرافیایی شهر اصفهان هستند که قدمت آن ها بالای هزار سال است، خاطرنشان کرد: مادی ها از نظر تاریخی، توسعه پایدار و نیز تکمیل فضای شهری اصفهان از اهمیت ویژه ای برخوردارند از اینرو باید مورد توجه قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه تاکنون به ظرفیت ویژه ای که حاشیه مادی ها دارد کمتر پرداخته شده است، افزود: تا امروز فقط بر روی فضای سبز حاشیه مادی ها کار شده و در زمینه احیای محور مادی ها و توجه به نقش هویت بخشی، گردشگری، فرهنگی و اجتماعی آنها اقدام چندانی صورت نگرفته است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی هویت بخشی به محلات قدیمی شهر، احیای مسیر معابر و گذرهای حاشیه مادی ها (گسترش پیاده راه ها)، ایجاد محورهای گردشگری با استفاده از عناصر فرهنگی، هنری و تاریخی و احیای عناصر هویت بخش شهری در مقیاس محلات را از مهمترین رویکردهای طرح احیای آسیاب های شهر اصفهان دانست.

بقایی گفت: توسعه شبکه ارتباطی معابر، تمرکز بر اهمیت سازه های آبی در اصفهان قدیم و استفاده از انرژی های پاک نظیر ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری در حاشیه مادی ها از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

وی ادامه داد: احیای این آسیاب ها با ایجاد فضای مکث شهری، عابران و رهگذران را به ایستادن و نشستن دعوت می کند که در نهایت منتج به ایجاد پاتوق شهری می شود.

بقایی افزود: پژوهش های مربوط به احیای آسیاب ها توسط گروهی پنج نفره متشکل از کارشناسان مطالعات و طراحی شهری و معماری و شهرسازی با تسلط بر مقوله تاریخ انجام می شود که پس از پایان فاز نخست (پژوهش و مطالعات) وارد مرحله طراحی و سپس اجرا خواهد شد.

وی یادآور شد: این طرح، اقدامی ماندگار است و رابطه عمیقی با میراث فرهنگی شهر دارد و در نظرسنجی های انجام شده نیز شهروندان نسبت به اجرای آن، ابزار علاقه مندی کرده اند.





منبع : ایمنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار