رئیس اداره منابع طبیعی نهاوند گفت: به منظور جلوگیری از گسترش آتش به مناطق جنگلی این شهرستان از سوی این اداره 75 کیلومتر آتش بر تیرماه امسال در مناطق جنگلی گیان، گاماسیاب ، فارسبان و سیاهدره ایجاد شده است.
کد خبر: ۴۵۹۲۰۹
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۹ 13 July 2017
 رئیس اداره منابع طبیعی نهاوند گفت: به منظور جلوگیری از گسترش آتش به مناطق جنگلی این شهرستان از سوی این اداره 75 کیلومتر آتش بر تیرماه امسال در مناطق جنگلی گیان، گاماسیاب، فارسبان و سیاهدره ایجاد شده است.

به گزارش ایرنا؛ علی ده پهلوان افزود: از این میزان آتش بر 50 هکتار آن در مناطق جنگل های طبیعی و دست کاشت گیان و گاماسیاب و همچنین حاشیه جاده ها توسط تراکتور انجام شده است.

وی گفت: با توجه به اهداف اقتصاد مقاومتی و کاهش هزینه ها برای اجرای این طرح با همکاری برخی اداره ها مانند راهداری مبلغ 110 میلیون ریال هزینه شده که در این زمینه صرفه جویی های خوبی صورت گرفته است.

ده پهلوان افزود: همچنین در مناطق جنگلی سیاه دره و فارسبان 25 کیلومتر آتش بر در راههای دسترسی به مناطق گردشگری شهرستان ایجاد شده که برای اجرای این طرح 700 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی نهاوند افزود: اواخر هفته گذشته در نیمه شب چند تن از جوانان در منطقه سراب گاماسیاب اقدام به روشن کردن نور افشان کرده بودند که با سرایت آتش آن چند درخت سوخته شده اما با اقدام به موقع جنگل بانان این آتش سوزی مهار شده و عاملان آن نیز متواری شدند.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد آتش بر گفت: با توجه به آتش سوزی هایی که توسط گردشگران و یا به دلیل گرمی هوا در مناطق جنگلی رخ می دهد بخش هایی از جنگل دچار آسیب شده که این مساله به اکوسیستم صدماتی را وارد ساخته است که با ایجاد این آتش برها میزان خسارت در صورت بروز آتش سوزی به حداقل خواهد رسید.

ده پهلوان آتش سوزی در مراتع و جنگلها را عامل از بین رفتن سیستم اکولوژی محیط و بافت خاک و از بین رفتن حیات وحش عنوان کرد و افزود: آتش سوزی در مناطق طبیعی و جنگلی باعث می شود که گیاهان غیر خوش خوراک و مهاجم در آنجا افزایش یافته و تولید و راندمان مرتع کاهش یابد.

وی ادامه داد: با از بین رفتن پوشش گیاهی بر اثر آتش سوزی، روان آب و سیل در منطقه ایجاد شده که در بلند مدت موجب ایجاد مشکلات زیست محیطی و به خطر افتادن سلامت انسانها می شود.

رئیس اداره منابع طبیعی نهاوند جنگل های موجود این شهرستان را بیش از 23 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: این شهرستان با وجود بیش از 22 هکتار و554 مترمربع اراضی جنگلی بیشترین میزان جنگل طبیعی و دست‌کاشت را در سطح استان به خود اختصاص داده است.

ده پهلوان با اشاره به وجود پنج هزار و 788 هکتار ذخیره‌گاه جنگلی در نهاوند اضافه کرد: این ذخیره‌گاه‌ها با درختانی مانند بلوط، بادامک و گونه‌های گیاهی چون زالزالک، داغداغان و گلابی وحشی نقش تعیین‌کننده‌ای در تنظیم اکوتوریسم و اکوسیستم طبیعت دارند.

وی گفت: بیشترین میزان اراضی جنگلی شهرستان نهاوند در مناطق گاماسیاب، ملوسان و فارسبان با سطح 21 هزار و 118هکتار قرار دارد.

ده پهلوان افزود: سایر اراضی جنگلی موجود در این شهرستان در منطقه سیاهدره و گیان با سطح یک هزار و 441 هکتار قرار دارند که جزو مناطق طرح صیانت از جنگلهای زاگرس محسوب می شوند.

شهرستان نهاوند به دلیل موقعیت جغرافیایی و میزان بارش بیشترین میزان اراضی جنگلی و مراتع را در سطح استان به خود اختصاص داده است.

میزان مراتع موجود نهاوند بیش از 93 هزار هکتار و میزان مناطق جنگلی آن بیش از 22 هزار و 550 هکتار است که بخشی از آن جزء جنگلهای دست کاشت است.

مناطق جنگلی نهاوند در سراب گیان ، گاماسیاب ، فارسبان ، سیاهدره و حاشیه جاده ها واقع شده است.

شهرستان نهاوند با دارا بودن جمعیتی بیش از 190 هزار نفر در 190 کیلومتری جنوب استان همدان واقع شده است. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار