حجت‌الاسلام نقوی با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری و مراجع درباره برپا داشتن نماز اول وقت در ادارات بیان کرد: مراجع و مقام معظم رهبری اجازه دادند نماز اول وقت با رعایت حق مردم به پا داشته شود و اگر ادارات ما وقت نماز را رعایت کرده و آن را تبدیل به فرهنگ کنند از بسیاری آسیب‌ها و مشکلات و برخی نسبت‌های ناروا نسبت به مومنین درباره کاهلی در نماز جلوگیری می‌شود.
کد خبر: ۴۵۷۲۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴ 10 July 2017
توجه به اقامه نماز در اول وقت امری مورد تاکید دین مقدس اسلام است که در نظام اداری نیز در قالب آیین‌نامه ترویج توسعه فرهنگ نماز مصوبه هیئت وزیران، مورد توجه قرار گرفته است اما متاسفانه در استان همدان در مواردی به این مسئله مهم بی توجهی می‌شود.

به گزارش ایکنا، بر اساس آیات قرآن کریم، اقامه نماز اولین نشانه حکومت صالحان بر روی زمین و نیز رعایت نماز اول وقت از سفارشات موکد پیامبر اکرم(ص)وائمه معصومین(ع) است این اهمیت تا بدانجا است که حضرت اباعبدالله الحسین(ع) ظهر عاشورا در میدان جنگ نیز نماز اول وقت را به تاخیر نینداخت و امام صادق(ع)در حدیثی معروف می‌فرماید «شیعیان ما را با رعایت اوقات نماز امتحان کنید.»

رعایت نماز اول وقت در همه زمان‌ها و مکان‌ها از جمله ادارات و نهادهای دولتی نیز همواره مورد تاکید علما و مسئولان تراز اول کشور بوده است که به عنوان نمونه می‌توان به آیین‌نامه ترویج توسعه فرهنگ نماز مصوبه هیئت وزیران اشاره کرد که در ماده۲ آن، وزراء و یا بالاترین مقام اجرایی دستگاه‌های مشمول این آیین نامه متصدی اقامه نماز در دستگاه تحت نظر خود معرفی شده‌اند و در بند چهار نیز آمده است در تمامی دستگاه‌های مشمول این آیین‌نامه برای ایجاد امکان برگزاری نماز در اول وقت اقدامات لازم به عمل آید و تمامی جلسات و اجتماعات حتی‌الامکان به گونه‌ای تنظیم شود که با وقت نماز تلاقی نداشته باشد.

متاسفانه درموارد متعدد در دستگاه‌های مختلف اجرایی استان دیده شده است که علی‌رغم تاکیدات شرعی و نیز بخشنامه‌های دولتی به این مهم آنچنان که شایسته است توجه نمی‌شود به گونه‌ای که شاهد هستیم مهم‌ترین جلسات در استانداری همدان در وقت اذان به جلسه خود ادامه می‌دهند و توجهی به نماز اول وقت ندارند.

رعایت نماز اول وقت در ادارات امری قانونی است

مرتضی‌حسنی‌حلم رئیس ستاداقامه نماز همدان،در پاسخ به پرسشی درباره عدم توجه مسئولان به اقامه نماز اول وقت در شورای برنامه‌ریزی استان اظهار کرد: ما درباره لزوم رعایت اقامه نماز اول وقت در ادارات با مسئولان حرف زده و به صورت کتبی نیز این موضوع را مطرح کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه تلاش ما و مسئولان بر رعایت اقامه نماز اول وقت و عدم تداخل آن با جلسات است افزود: توجه به نماز در سال‌های متمادی مورد تاکید بوده است چراکه می‌دانیم که اگر مسئولی بخواهد جامعه را به سمت اقامه نماز اول وقت هدایت کند در گام نخست خودش باید عامل باشد.

رئیس ستاد اقامه نماز همدان عنوان کرد: البته در برخی موارد جلساتی به صورت اضطراری رخ می‌دهد که ممکن است زمان آن با وقت شرعی تداخل پیدا کند که البته این موارد جز استثنائات است و اگر فراگیر شود اقدامی غیر قابل پذیرش است.

وی با درخواست به اهتمام نسبت به امر مهم اقامه نماز در اول وقت توسط مسئولان، گفت: جامعه ما یک جامعه اسلامی بوده پس باید اعتقاد خود به این موضوع را نیز در عمل نشان دهیم درغیر اینصورت تلاش ما اثری در جامعه نمی‌گذارد.

حسنی حلم تصریح کرد: امیدوارم همه ما بتوانیم نسبت به این موضوع مهم حساس بوده و جلسات خود را به گونه‌ای تنطیم کنیم که با وقت شرعی تداخل نداشته باشد مگر اوقاتی که واقعا چاره‌ای جز انجام این کار نداشته باشیم و گرنه در صورت بی‌توجهی اقدام افراد قابل قبول نیست.

وی عنوان کرد: اگر می‌خواهیم جلسات ما خروجی مناسب داشته باشد توجه به اقامه نماز اول وقت می‌تواند تاثیرگذار باشد چرا که این برکت الهی سبب باز شدن ذهن و فکر افراد می‌گردد بنابراین امیدوارم اینگونه موارد در استان رخ ندهد.

حسنی حلم تصریح کرد: درباره رعایت نماز اول وقت مهمترین بیانات و توصیه‌ها را خداوند تبارک و تعالی، پیامبر اکرم(ص)، ائمه اطهار(ع) و بزرگان دین و نظام داشته‌اند و ما به عنوان یک خدمتگزار عرصه فرهنگ دینی تقاضا داریم نسبت به ترویج و اشاعه اقامه نماز اول وقت اهتمام داشته باشند.

 هیچ بهانه‌ای برای بی توجهی به نماز اول وقت در ادارات دولتی پذیرفته نیست

حجت الاسلام ناصر نقوی، رئیس دفتر نماینده ولی فقیه در استان درباره لزوم رعایت اقامه نماز اول وقت به خبرنگار ایکنا گفت: نماز اول وقت آثار و برکات زیادی در انسان دارد و اگر بتوانیم به امر مهم برپا داشتن نماز اول وقت عمل کنیم قطعا برکات بسیاری برای ما دارد.

وی افزود: به فرموده آیت‌الله بهجت(ره) اقامه نماز اول وقت مانند خوردن لیمو شیرین است که اگر فردی در همان اول نماز را اقامه کند از برکات و خیرات این فریضه الهی بهره‌مند شده در غیر اینصورت از برکات کمتری بهره‌مند می‌شود.

حجت‌الاسلام نقوی با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری و مراجع درباره برپا داشتن نماز اول وقت در ادارات بیان کرد: مراجع و مقام معظم رهبری اجازه دادند نماز اول وقت با رعایت حق مردم به پا داشته شود و اگر ادارات ما وقت نماز را رعایت کرده و آن را تبدیل به فرهنگ کنند از بسیاری آسیب‌ها و مشکلات و برخی نسبت‌های ناروا نسبت به مومنین درباره کاهلی در نماز جلوگیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از فرهنگ سازی توسط ادارات انجام می‌شود و اقامه نماز اول وقت که سبب فرهنگ‌سازی و اثرگذاری در مردم به ویژه جوانان می‌شود بسیار مهم و اثرگذار است بنابراین هیچ بهانه‌ای برای بی توجهی به نماز اول وقت در ادارات پذیرفتنی نیست.

نقوی گفت: اولین وظیفه حکومت صالحان اقامه نماز در جامعه است و ما وظیفه داریم به این مهم در جامعه عمل کنیم و در این راستا گام برداریم.

در سنت دینی مسلمانان، یکی از مستحبات مؤکد، اقامه نماز در ابتدای زمان شرعی است که در اصطلاح عرفی مسلمین «نماز اول وقت» گفته می شود و بر اساس آموزه ها و وعده های همین سنت دینی عمل به این مستحب، مستوجب ثواب اخروی است. اما پیچیدگی زندگی مدرن و اشتغالات فراوان مسلمانان در زمانه ما موجب شده کمتر «فرصت» عمل به این مستحب شرعی را یافته و نمازهای یومیه -که بر اساس آیات ۱۷و ۱۸سوره روم واجب شرعی است،با تأخیر خوانده شود. 

این دغدغه روزانه جامعه دیندار و شریعتمدار در عصر متجدد، تیزرو و پیچیده باید سامان یابد و پاسخ داده شود که، در مواجه با این «چه کنم» و «انتخاب» چگونه باید عمل کرد؟ طبیعی است پاسخ شرعی و فقهی آن ترک هر عملی به احترام نماز است.

 همانگونه که در روایات آمده است، رسول مکرم اسلام (ص) مشغول به هر کاری بودند، چون وقت نماز فرا می‌رسید رنگ رخساره ایشان دگرگون می‌شد و همچون معشوقی مضطرب به اقامه نماز می شتافتند. اگر همه مسلمین چنین تقیدی در عمل به سنت نبوی داشتند شاید امروز این مسأله دغدغه‌ای را بر نمی‌انگیخت.

بر اساس ادله عقلی و علمی زیر که از یک اصل مشهور و تثبیت شده مدیریت استنباط شده، برای هر مسلمانی اقامه نماز اول وقت نه تنها از نظر فقهی عمل به یک مستحب شرعی و آرامش درونی و ثواب اخروی است، بلکه از نظر عقلی و با در نظر گرفتن آموزه های مدیریت زمان امری صواب و به جا در انجام امور روزانه است.

مدیریت زمان بر چهار اصل استوار است:

۱-آیا لازم است کاری حتماً انجام شود؟

۲- آیا این کار را حتماً من باید انجام دهم؟

۳-آیا این کار حتماً باید الان انجام شود؟

۴- آیا این کار اولویت اول را در کارهای امروز من دارد؟

براساس علم مدیریت هر فردی برای تنظیم و ساماندهی امور روزانه خود در مواجهه اولیه با هر کاری باید به سؤالات مذکور پاسخ داده و سپس اقدام کند. فرد مسلمان نیز در مواجهه با صدای اذان و دعوت به اقامه نماز اگر بر اساس سؤالات علمی مذکور عمل کند براساس تأیید و توصیه ی عقل معاش اندیش، اقامه نماز اول وقت را در اغلب زمان ها بر دیگر کارها ترجیح داده و برتر می شمارد.

به همین سادگی و آسانی وجوب عقلی اقامه نماز اول وقت برای مسلمانان محرز است؛ حال آنکه شریعت چون بر آسان گیری بنا شده آن را مستحب می‌داند لذا دستگاه‌ها در رأس آنها استانداری باید توجه ویژه‌ای به این فریضه‌ مهم الهی داشته باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار