مدرس دانشگاه گفت: خودکشی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی براثر مجموعه‌ای از مشکلات و تجارب تلخ و ناگوار که در جریان زندگی برای فرد ایجاد می‌شود و فرد توان رویارویی و مقابله با این مشکلات را نداشته و احساس تنهایی و انزوا می‌کند صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۴۴۴۷۴۶
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰ 20 June 2017
مدرس دانشگاه گفت: خودکشی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی براثر مجموعه‌ای از مشکلات و تجارب تلخ و ناگوار که در جریان زندگی برای فرد ایجاد می‌شود و فرد توان رویارویی و مقابله با این مشکلات را نداشته و احساس تنهایی و انزوا می‌کند صورت می‌گیرد. 

مهردادهوشمنددر گفتگوی اختصاصی با تابناک همدان در رابطه باعلل وانگیزه های خودکشی درجامعه اظهارداشت: خودکشی به‌عنوان یک پدیده اجتماعی و روانی تحت تأثیر عوامل و شرایط گوناگون اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی صورت می‌گیرد وپدیده‌ای چندعاملی و چندضلعی و پیچیده است ونمی توان آن را با یک عامل و متغیر خاص تجربه و تحلیل نمود و آن را باید درمجموعه ای از عوامل و شرایط تفسیر نمود.

این پژوهشگر اجتماعی گفت: طبق نظرصاحب‌نظران بزرگ جامعه‌شناسی، خودکشی با کاهش همبستگی و ضعف روابط اجتماعی رابطه نزدیکی دارد، به این معنا که هرچقدر میزان همبستگی اجتماعی در جامعه کاهش می‌یابد،گرایش به سمت خودکشی افزایش می‌یابد. 

هوشمند همچنین گفت: وقتی فرد در روابط فردی و اجتماعی، خود را تنها احساس می‌کند و روابط و پیوند های ضعیف است، همین عدم پیوند مستحکم بین افراد و خانواده ها و اطرافیان باعث می شود فرد احساس تنهایی و انزوا کند که این امر خطر اقدام به خودکشی را زیادتر می‌کند.

لذا هرچقدر روابط فرد باخانواده و اقوام بیشتر وقوی تر وصمیمانه‌تر باشد و فرد از سوی نزدیکان و اطرافیان بیشتر موردحمایت عاطفی و روحی و روانی قرار گیرد، همین ارتباطات و پیوند های اجتماعی وعاطفی نقش مهمی در پیشگیری از اقدام به خودکشی دارد. 

این مدرس دانشگاه افزود: تحلیل درست و علمی از این پدیده در شهرستان و استان نیازمند داشتن آمار و اطلاعات دقیق از خودکشی است. 

داشتن اطلاعاتی درست درموردشرایط روحی وروانی، وضعیت خانوادگی، گروه سنی، وضعیت تأهل، وضعیت اشتغال، میزان تحصیلات، محل زندگی، طبقه اجتماعی، جنسیت و متغیرهای دیگر از افرادی که اقدام به خودکشی کرده‌اند لازم و ضروری است تا با برسی و تحلیل این شاخص‌ها و متغیرها بتوان تحلیل مناسب وعالمانه ای ازشرایط و وضعیت خودکشی در جامعه ارائه داد.

هوشمند در ادامه افزود: نتایج پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهد که کم‌رنگ شدن ارزش‌ها و ضعف باورهای دینی واعتقادی بین خانواده‌ها وجوانان گرایش به خودکشی راافزایش می‌دهد. 

خودکشی از دیدگاه ادیان الهی امری مذموم و ناپسند بوده و به افراد و خانواده‌ها توصیه‌شده که به‌شدت از این عمل پرهیز نمایند. 

بنابه براین تقویت آموزه‌های دینی و اعتقادی در خانواده‌ها و افزایش اعتماد وتو کل به خداوند و داشتن نگاه مثبت به زندگی نقش مهمی در پیشگیری از خودکشی دارد.



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار