مدیرکل انتقال خون استان همدان درباره وضعیت اهدای خون از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون، اظهار کرد: در ماه رمضان امسال شرایط ویژه‌ای را تجربه کردیم چراکه از مهرماه سال گذشته برنامه حذف اهداکنندگان بار اولی را اجرایی کردیم بنابراین این امر در کاهش تعداد مراجعه‌کنندگان در این ماه مؤثر بوده است.
کد خبر: ۴۳۷۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰ 09 June 2017
مدیرکل انتقال خون استان همدان تأکید کرد: از اهداکنندگان خون درخواست می‌کنیم اهدای خون را به شب‌های قدر موکول نکنند.

به گزارش ایسنا، دکتر افشین محمدی درباره وضعیت اهدای خون از ابتدای ماه مبارک رمضان تا کنون، اظهار کرد: در ماه رمضان امسال شرایط ویژه‌ای را تجربه کردیم چرا که از مهر ماه سال گذشته برنامه حذف اهداکنندگان بار اولی را اجرایی کردیم بنابراین این امر در کاهش تعداد مراجعه‌کنندگان در این ماه موثر بوده است.

وی تصریح کرد: در مجموع 25 درصد از اهداکنندگان خون در طول سال مربوط به اهداکنندگان بار اولی است که با برنامه حذف اهداکنندگان بار اولی در واقع 25 درصد از مراجعه‌کنندگان ما کم می‌شود.

کمبود پلاکت خون مشکل اصلی ماست

محمدی به مدت زمان محدود و سه روزه نگهداری و ذخیره پلاکت خون اشاره کرد و گفت: این محدودیت زمان ذخیره‌سازی موجب شده که در ماه رمضان با مشکل کمبود پلاکت مواجه شویم که البته نگران‌کننده نبوده و با برنامه‌هایی که در پیش گرفتیم تا حدودی در حل آن موفق بوده‌ایم.

وی افزود: در این ماه با اهداکنندگان مستمر تماس گرفته شد و آنها را فراخوان کردیم تا اهدای خون را به شب‌های قدر موکول نکنند و طی روزهای ماه رمضان به کمک نیازمندان خون بشتابند.

محمدی تأکید کرد: در این ایام همکاران ما در سازمان انتقال خون علاوه بر شیفت‌های صبح و اداری، در ساعاتی از شب نیز پذیرای مراجعه‌کنندگان هستند.

مدیرکل انتقال خون استان همدان گفت: خوشبختانه در شب‌های گذشته شاهد حضور رضایت‌بخش اهداکنندگان خون بوده‌ایم.

وی ادامه داد: به صورت روزانه ذخایر خون را بررسی می‌کنیم و به گونه‌ایست که باید پنج برابر میانگین مصرف روزانه خون ذخیره شده داشته باشیم که خوشبختانه آمار ذخیره 6 برابر میانگین مصرف را نشان می‌دهد.

محمدی تأکید کرد: از آنجا که پلاکت خون را بیش از سه روز نمی‌توان ذخیره‌سازی و نگهداری کرد بنابراین اگر جمع زیادی از اهداکنندگان، خون خود را تنها در شب‌های قدر اهدا کنند امکان ذخیره آن برای روزهای بعدی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه اهداکنندگان در شیفت‌های صبح و شب خون خود را اهدا می‌کنند، به روزه‌داران توصیه کرد: اهدای خون را در ساعات بعد از افطار انجام دهند و از فاصله افطار تا سحر آب و مایعات زیادی بنوشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار