نامزد پنجمین دوره‌ی شورای شهر همدان
مردم همدان از ارائه خدمات توسط شهرداری برای انجام کارهایشان ناراضی هستند و این موضوع به علت نبود فناوری و الکترونیکی‌ نبودن سیستم شهرداری همدان است. البته در سال‌های گذشته نمی‌شد در این خصوص حرف زد ولی الان زیرساخت‌ها انجام گرفته و 75 درصد کار پیش رفته که امیدواریم بقیه کار هم به اتمام برسد.
کد خبر: ۴۲۵۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹ 17 May 2017
کاندیداي مورد تأييد نهاد خدمت در همدان گفت: شواری پنجم باید کلان نگر باشد و مباحث کلان شهر را پیگیری کنند تا زودتر به نتیجه برسیم.

به گزارشتابناک همدان به نقل از فارس، مردم همدان از ارائه خدمات توسط شهرداری برای انجام کارهایشان ناراضی هستند و این موضوع به علت نبود فناوری و الکترونیکی‌ نبودن سیستم شهرداری همدان است. البته در سال‌های گذشته نمی‌شد در این خصوص حرف زد ولی الان زیرساخت‌ها انجام گرفته و 75 درصد کار پیش رفته که امیدواریم بقیه کار هم به اتمام برسد.

برخی معتقدند شورای چهارم یک شورای محافظه‌کار بود و عملکردی مطلوبی نداشت، نظر شما چیست

محافظه‌کار تعبیر درستی نیست. در این شورا اقدامات و کارهای خوب و بزرگی انجام گرفت و یکی از کارهای خوب و اثرگذار که در شهر صورت گرفت و مخالف و موافق جدی داشت پیاده‌راه‌سازی بود، البته این پروژه یکی از سندهای بالادستی بوده که 10سال پیش به تصویب رسید اما ریسک بالایی برای اجرای آن وجود داشت. پیاده‌راه‌سازی 6 خیابان اصلی همدان در84 مصوب و درسال 85طرح تفصیلی آن تصویب و مطرح شد که علاوه بر ساماندهی موارد ترافیکی شهر بر روی انسان‌محور بودن هم تأکید داشت، همانطور که می‌دانیم نگاه شهرسازی سنتی، انسان‌محوری است تا ماشین‌محوری؛  در کشورهای توسعه‌یافته هم پیاده‌راه‌سازی جایگاه ویژه‌ای دارد.

روند این پیاده‌راه‌سازی یک روند طولانی و پر از کش‌ و‌ قوس بود؛ در سال 89-88 بدون انجام عملیات عمرانی ورودی خیابان بوعلی بسته شد ولی طرح ترافیکی درست اجرا نشد و متأسفانه از آنجا که افراد جدیدی که وارد شورا می‌‌شوند همیشه نگاه انتقادی به شورای قبل دارند بدون آنکه روند قبلی را بررسی کنند که چه بوده و چه گذشته و می‌خواهند دستورات و انتقادات خود را عملی کنند، از این رو در شورای چهارم  یک بی‌تجربگی صورت گرفت و در خیابانی که بسته شده و 50 درصد کار پیش رفته بود به جای اینکه کار تمام شود مابقی کار رها شد.

این یک پروژه کلان بود که باید اجرایی می‌شد، از آنجا که ما برای برخی امور به شهرداری تفویض اختیار کرده بودیم شهردار وقت این پروژه را تقسیم و تکه تکه کرد و برای هر تکه با پیمانکار قرارداد بست، چون مبالغ آن از مبالغ مصوب شورا پایین‌تر بود مصوبه شورا را نگرفت و این موضوع زمینه اختلاف شهردار وقت با شورا شد؛ البته آن بحث آب‌نما که سر و صدا به پا کرد در مورد آن بی‌دقتی صورت گرفت زیرا در جانمایی طرح پیاده‌راه بوعلی مشخص نشده بود و باعث شد که خراب شود.

بالاخره بعد از سال‌ها طی سال گذشته این کار چون سند بالادستی بود در لیست پروژه‌های شهرداری آمد و در این خیابان مردم،‌ پزشکان و  بازاریان درگیر بودند، بالاخره مدیریت شهری پذیرفت که این پروژه عملیاتی شود اما بسیار تأکید داشت که مصالح ایجاد آب‌نما که هفت سال قبل  اجرا شده بود، برای پیاده‌راه‌سازی استفاده شود.

این پیاده‌راه‌ با توجه به استانداردهای لحاظ شده برای معلولان و نابینایان در سه شیفت کاری و در مدت کمتر از پنج ماه به بهره‌برداری رسید. یکی از اشکالات این کار عدم اطلاع‌رسانی درست از روند اجرا پروژه برای مردم و نیز عدم نظرخواهی بود. من معتقدم که برای پروژه‌ها خصوصا پروژه‌های کلان باید نظر و رأی مردم را دخیل کرد و معایب و مزایای آن را از زبان مردم شنید زیرا این کارها و اقدامات برای مردم است.

چرا این شورا رابطه بسیار کمی با رسانه داشت

شورا باید مبتنی بر یک کار جمعی و خرد جمعی باشد که کار به نتیجه برسد. در شورا مدیر بسیار موثر است و مانند نخ تسبیح اتصال بین دیگر اعضا را برقرار می‌کند و این همگرایی بهره‌وری را افزایش می‌دهد، کم‌توجهی به این موضوع از نقاط ضعف این دوره از شورا بود به طوری که از پتانسیل همه اعضای شورا به درستی استفاده نشد. شورا در این دوره دچار یک روزمرگی بود و متأسفانه آنطور که باید به مباحث کلان و مهم بها داده نمی‌شد.

یک نگاه وجود دارد که چرا اعضای ارزشی در شواری چهارم در سکوت بودند و چشم خود را بر روی بعضی مسائل بستند؟ نظر شما چیست

بحث سکوت در شورا را قبول ندارم. شورا به گونه‌ای هدایت نشد که منفعتی آن برای مردم بیشتر باشد. یک نگاه در بین اعضای ارزشی بود که مشکلات و اختلافات برای ایجاد مصلحت و جلوگیری از سلب اعتماد مردم نسبت به شورا باید در درون خود مجموعه حل شود.

این دوره از شورا بسیار تنش‌زا بود؛ فشار روانی بسیاری بر روی ما حاکم بود، عده‌ای در شورا با نیتی دیگر فعالیت می‌کردند و تمام توان ما برای به ثمر نرسیدن نیات آنها بود؛ ما هرگز سکوت نکردیم زیرا رأی مردم را حق‌الناس می‌دانستیم ولی از نظر کلان، رسانه‌ای کردن آن مسائل به صلاح نبود. متأسفانه عد‌ه‌ای از اعضای شورا می‌دانستند که حرف ما حق است ولی  به دلایلی سکوت می‌کردند یا رای ممتنع می‌دادند.

شما طی سه دوره‌ در شورا بودید از نظر شما چه کارهایی مهمی باید در شورا اجرایی شود

مردم همدان از ارائه خدمات توسط شهرداری برای انجام کارهایشان ناراضی هستند و این موضوع به علت نبود فناوری و الکترونیکی‌ نبودن سیستم شهرداری همدان است. البته در سال‌های گذشته نمی‌شد در این خصوص حرف زد ولی الان زیرساخت‌ها انجام گرفته و 75 درصد کار پیش رفته که امیدواریم بقیه کار هم به اتمام برسد.

همچنین معتقدم که این فن‌آوری باعث از بین رفتن رانت و مفسده‌های ناشی از نیروی انسانی، ‌کاهش خطای انسانی،‌ ارائه سریع خدمات به مردم، شفاف‌سازی، تکریم واقعی ارباب رجوع، از بین رفتن رانت اطلاعاتی و افزایش بهره‌برداری خواهد شد. این اتفاق در مشهد افتاده و کار مردم را سرعت بخشیده است.

دومین موضوع اجرایی کردن سریع طرح جامع شهری است که از اسناد بالادستی بوده و شورا باید قدم‌های بزرگی برای این طرح برداشته و نظرات و ایده‌ها و مختصات شهرسازی اسلامی را در آن طرح ببیند. اگر این طرح به درستی بررسی شود و چشم‌انداز شهر چون حریم اطراف شهر،‌ گردشگری و توریستی بودن شهر،‌ جانمایی ساخت‌و سازها و... در آن دیده شود در آینده شاهد دوباره‌کاری و هزینه‌کردن دوباره  نخواهیم بود و اجرای پروژه‌ها با یک سیاستگذاری درست و هدفمند صورت می‌گیرد البته اجرای این پروژه به دست راه و شهرسازی و نیز شهرداری است.

این نکته حائز اهمیت است که تبدیل شهر که یک دید غربی برای ساخت آن لحاظ شده تبدیل به یک شهر اسلامی سخت است و نیازمند همکاری مردم، ‌همفکری با نخبگان و کارشناسان برای پیشبرد کار و توسعه است.

نظر شما در مورد کلانشهر شدن همدان چیست

به نظر من کلان‌شهر شدن همدان یک بحث تبلیغاتی بود و الان برای مردم اینگونه جا افتاده که اگر کلانشهر شویم بودجه و امکانات هنگفتی می‌گیریم ولی اینگونه نیست. دو نگاه وجود دارد یکی کلانشهر شدن و دیگر مجموعه شهری. در نگاه مجموعه شهری سیاست این است که شهرهای اقماری در اطراف شهر مرکزی باید تقویت شده تا از مهاجرت جلوگیری شده و این نگاه، برعکس کلانشهر شدن است که باید به شهر امکانات و تسهیلات بیشتری داد تا مشکلاتش حل شود.

همدان جزو مجموعه شهری تعریف شده که باید هشت شهر اطراف آن تقویت شوند که البته کار اجرایی اصلا انجام نشده و تنها کار مطالعاتی صورت گرفته است، آیین‌نامه اجرایی آن هنوز شفاف نیست. هر کدام از شهرهای اقماری فرمانداری، شهرداری و شورای مستقل دارند و معلوم نیست که کار باید به چه کسی سپرده شود.

برای ساماندهی حاشیه شهر همدان که مورد تأکید رهبری است چه کاری باید کرد

ساماندهی حاشیه شهر یک اولویت جدی است و دو کار در این زمینه لازم است. یک فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی است که باید این کار با ارتباط چهره به چهره با مردم و صحبت با آنها صورت بگیرد. وقتی به مردم این مناطق گفته می‌شود چرا طبق قانون خانه نساختی می‌گویند گران می‌شد در حالی که اگر قانونی و اصولی می‌ساختند هزینه آن یک دهم می‌شد و این معضلات و مشکلات هم نداشتند.

دوم باید مدیریت شهری جلوتر از مردم حرکت کند، نقشه و چشم‌انداز کار مشخص باشد ولی مدیریت شهری عقب‌تر بوده و مردم و عده‌ای افراد سودجو ساخت و ساز کرده‌اند و حتی در جایی خانه ساخته‌ا‌ند که قابلیت سکونت ندارد. این مناطق را در حال حاضر نباید رها کنیم بلکه باید با دادن تسهیلات توانمند کنیم و همزمان با آن جلوی گسترش حاشیه‌نشینی را بگیریم.

در مورد ورودی‌های شهر همدان بفرمایید و اینکه چگونه باید سر و سامان بگیرد

سال‌های زیادی است که در مورد ورودی شهر صحبت می‌شود، این کار یک کار سنگین با ریسک بالاست که نیازمند همکاری و همدلی مردم و تمام نهادهاست، اما این کار به تنهایی از عهده شورا و شهرداری خارج است. اما برای انجام آن به قدرت شورا اعتقاد دارم که اگر شورا با قدرت در مباحث کلان وارد میدان شود و به عنوان نماینده مردم مطالبه‌گر باشد می‌تواند این کار را انجام داد. شورا باید برای پیشبرد برخی پروژه‌ها از جایگاه مردمی خود باید ورود اجتماعی کند نه ورود قانونی که در این حال مردم پشتوانه شورا خواهند بود.

شاخصه یک شهردار خوب چیست

کاردان باشد، مدیر و بابرنامه باشد،‌ آشنا با قوانین و مقررات و وظایف شهرداری باشد؛ از روحیه جهادی و انقلابی برخوردار باشد و مهم‌تر از همه ارتباط خوب و مستمر با مردم برقرار کند،درست همان چیزی که مرحوم بهنامجو با مردم داشت تا جایی که خودش جوی آب را تمیز می‌کرد که آب باران وارد خانه‌های مردم نشود و آنقدر متواضع و فروتن بودند که مردم به راحتی با او ارتباط می‌گرفتند و مشکلات خود و محله را مطرح می‌کردند. امیدواریم که همدان چنین شهرداری را به خود ببیند و در آینده شاهد تغییرات اساسی در شهر باشیم.

نرگس نورالله‌زاده تنها کاندیدای خانم نهاد خدمت و عضو شورای اسلامی شهر همدان در دوره چهارم، سوم و دبیر و کارشناس شورا در دوره دوم،مدرس دانشگاه و عضو بسیج اساتید،عضو جامعه زنان نخبه شهر همدان،رئیس کمیسیون عمرانی و شهرسازی شورا در دوره سوم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در دوره سوم، نماینده شورا در کمیته فنی کمیسیون ماده 5 شورای عالی معماری و شهرسازی ایران، نماینده شورا در شورای سازمان عمران شهرداری، نماینده شورا در شورای سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری، نماینده شورا در شورای سازمان زیباسازی شهرداری، رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا  به مدت سه سال در دوره چهارم و عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار