رئیس اداره امور آب نهاوند گفت تعداد یک‌هزار و ۱۰۰ حلقه چاه آب مجاز شهرستان نهاوند تاکنون ۲۷۵ کنتور هوشمند بر روی این چاه‌ها نصب‌شده است.
کد خبر: ۴۲۳۴۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵ 14 May 2017
رئیس امور آب نهاوند گفت: در نهاوند یک هزار و ۱۰۰ حلقه چاه آب مجاز وجود دارد که تا کنون ۲۷۵ کنتور هوشمند بر روی این چاه‌ها نصب شده است.

به گزارش تسنیم، آرش کولیوند اظهار داشت: طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی در شهرستان نهاوند اجرا شده است و بر اساس این طرح تمام چاه‌های غیر مجاز باید مسدود شده و با چاه‌های مجازی که دارای اضافه برداشت هستند نیز برخورد قانونی انجام می‌گیرد.

وی با بیان این‌که بهترین راهکار برای جلوگیری از کشت‌های پر آب‌بر نصب کنتور هوشمند آب و برق بر روی چاه‌های آب است تصریح کرد: یکی از پروژه‌های مهم طرح احیا و تعادل‌بخشی نصب کنتور هوشمند آب و برق بر روی چاه‌های مجاز است و چاه‌هایی که برداشت آنها بیش از حد مجاز باشد آب و برق آنها به طور هوشمند قطع می‌شود.

کولیوند افزود: با نصب کنتور هوشمند آب و برق بر روی چاه‌های آب بهره‌برداران مجبور می‌شوند بر اساس سهمیه‌ای که برای آنها در نظر گرفته شده است برنامه کشت را مدیریت کنند و این برنامه بهترین روش برای کنترل مصرف آب است.

رئیس اداره امور آب نهاوند عنوان کرد: اداره امور آب شهرستان نهاوند بهره‌بردارانی را که اقدام به کشت اراضی خارج از پوشش چاه‌ها می‌کنند با اخطار آن‌ها را مجبور به نصب کنتور هوشمند می‌کند و در صورتی که آن‌ها اقدام به نصب کنتور هوشمند نکنند چاه آب آنها پلمب می‌شود.

کولیوند بیان کرد: از تعداد یک‌هزار و 100 حلقه چاه آب مجاز شهرستان نهاوند تاکنون 275 کنتور هوشمند بر روی این چاه‌ها نصب شده است.

وی تأکید کرد: برای نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های آب شهرستان پر مصرف‌ها و بهره‌برداران متخلفی که اراضی خارج از پوشش دارند و اضافه برداشت داشته‌اند را در اولویت قرار داده‌ایم و چاه‌هایی که تاکنون اقدام به نصب کنتور کرده‌اند جزء بهره‌برداران متخلف و پرمصرف هستند.

کولیوند اظهار داشت: بهره‌بردارانی که سهمیه آب خودشان را مصرف می‌کنند و اضافه برداشت ندارند برای نصب کنتور هوشمند در اولویت‌های بعدی قرار دارند و بهره‌برداران چاه‌های آب شهرستان تا هنگامی که اقدام به نصب کنتور هوشمند نکنند امور آب شهرستان هیچگونه خدماتی به آن‌ها ارائه نمی‌دهد و پروانه چاه آب آن‌ها تمدید نمی‌شود.

وی گفت: برای کنترل مصرف آب چاه‌ها در شهرستان نهاوند دیر اقدام شده است ولی در نظر داریم بر روی همه چاه‌های آب شهرستان کنتور هوشمند نصب کنیم.

رئیس امور آب نهاوند بیان کرد: با توجه به وضعیت آب شهرستان نهاوند ما به هیچ وجه با کشت محصولات پر آب‌بر موافق نیستیم و اما برای جلوگیری از کشت محصولات پر آب‌بر توسط بهره‌برداران هیچ ماده قانونی نداریم.

وی افزود: برای جلوگیری از کشت محصولات پر آب‎بر براساس قانون اداره امور آب می‌توانیم چاه‌هایی را که اضافه برداشت دارند را پلمب و چاه‌هایی که غیر مجاز هستند را مسدود کنیم.

کولیوند اظهار داشت: امور آب شهرستان نهاوند با همکاری جهاد کشاورزی به منظور فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از کشت محصولات پر آب‌بر اقداماتی از جمله برگزاری همایش‌ها، توزیع پوستر و بروشورها، دادن اخطاریه و اطلاعیه انجام داده است.

وی وظیفه امور آب را مدیریت و حفاظت از منابع آب دانست و گفت: ارائه الگوی کشت به بهره‌بردارن بر عهده جهاد کشاورزی است و اداره امور آب شهرستان نیز در این زمینه با جهاد کشاورزی همکاری می‌کند و سایر نهادها نیز باید در این زمینه با جهاد کشاورزی همکاری داشته تا فرهنگ‌سازی لازم انجام بگیرد.

رئیس اداره امور آب منطقه‌ای شهرستان نهاوند گفت: به طور کلی میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی شهرستان نهاوند بیشتر از تغذیه این سفره‌ها است و در صورتی که این برداشت‌های بی‌رویه ادامه پیدا کند نهاوند نیز به وضعیت بحرانی می‌رسد که در این زمینه باید با همکاری مسئولان فرهنگ‌سازی لازم انجام بگیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار