سرپرست انجمن سینمای جوانان ملایر گفت: هنر عکاسی بیشتر تبدیل به فضای توریستی شده است.
کد خبر: ۴۲۲۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۲ 12 May 2017
سرپرست انجمن سینمای جوانان ملایر گفت: تجربیات ناپایدار بین عکاس و عکاسی و خلق یک عکس یا فریم فریز شده در فضای امروزی که خواسته یا ناخواسته متاثر از ابزار دیجیتالی است، فرآیند ثبت را بسیار ساده کرده است.

به گزارش ایسنا، امید وفایی در کارگاه عکاسی در شهرستان ملایر، افزود: به همین علت ذات هنر عکاسی، بر دوش شانه ها و الگوهای ذهنی عکاس است که از میان متغیرات شرایط زندگی و جامعه تاثیر و نگرش هایش راهش را از میان هزار توی هنر و فلسفه پیدا کند.

وی اظهار کرد: فرآیند دوربین دیجیتال و سادگی ثبت، باز تولید جدیدی از تعریف عکاسی و عکاس را پیش رو گذاشته است که در برخورد با جهل توسعه یافته نامش هنر عکاسی می شود.

وفایی خاطرنشان کرد: متأسفانه امروزه، زبان هنر عکاسی، درحالی نه تنها در ارتقای سطوح فرهنگی و پویش بستر زیبایی شناسی الکن است، بلکه مصرف گراییش رو به افزایش است.

سرپرست انجمن سینمای جوانان ملایر یادآورشد: تکثر هنر عکاسی، از یک زاویه دید، دنیای ما را پر از عکس های محیطی پر رنگ و لعاب کرده است که فضای هنر عکاسی را بیشتر تبدیل به فضای توریستی می کند که در واقعیت دیده نمی شود.

وفایی افزود: درخت ها، رودها، کوه ها و ... مزین به فیلتر و بیشتر فضای رویاگونه و تخیلی به خود گرفته اند و این تکرار مکررات و انبوه عکس ها یادآور تجربه ابتدایی و غریزی انسان های ماشین زده و گاهی بی هویت انسان معاصر است که غرق در زندگی شتابزده تکنولوژی شده است.

یکی از هنرجویان دفتر انجمن سینمای جوانان ملایر در ادامه با نمایش عکس های مکس پیکرز شامل آداب و رسوم فرهنگ ژاپنی، به بررسی خواستگاه عکاسی و نقاط اشتراک با نقاشی و آثار فاخر هنری و الهام گرفتن آنان از یکدیگر پرداخت.

علی غیایی گفت: اگر تاثیری که نقاشی بر هنر عکاسی گذاشته را در نظر بگیریم، باید اذعان داشت نقاشی در دوران قبل از اختراع دوربین، هنری بوده که از آن به عنوان ثبت لحظه استفاده می کرده اند.

وی با بیان اینکه این هنر بعدها با تاثیرگذاری بر عکاسی باعث شد هنر عکاسی را نتوان تنها هنری شیک و بی پشتوانه درنظرگرفت، ادامه داد: به عنوان مثال" هوکاسای"، نقاش ژاپنی سده ١٨ و ١٩ میلادی در سری نقاشی هایش به نام"36 منظره از کوه فوجی" تصویری کشیده که بعدها در عصر حاضر مورد استفاده عکاس شهیر، جف وال شد و چند سال بعد مکس پینکرز در سری عکس هایش که با مضمون معرفی فرهنگ ژاپن برای مجله مگنوم گرفته با الهام از همان نقاشی عکسی به نام" باد؛ مهمان ناخوانده" را ثبت کرد.

غیایی افزود: از این دست مثال ها در هنر غربی، چه در عکاسی و چه موسیقی و چه فیلم فراوان می توان یافت، نکته اساسی این است که اگر قرار باشد از ایران هنری واقعی در زمینه عکاسی ارائه شود 2 راه پیش روی هنرمندان است.

وی اظهار کرد: اول اینکه عکاسان ایرانی بدعتی نوین پایه ریزی کنند تا زمینه را برای تعالی هنر عکاسی در نسل های بعد فراهم آورند و هنری اصیل خلق کنند و یا با الهام گرفتن از آثار هنرمندان فاخر، هنر خود را به عنوان یک هنر بین المللی ادامه دهند. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار