مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور گفت: بابیان اینکه اولین مرکز اسناد ملی در بحث تمرکززدایی، حفظ و دسترسی آسان به اسناد در منطقه غرب کشور در استان همدان راه‌اندازی شد، گفت: اسناد توسط سازمان ملی اسناد ثبت، ضبط و وارد سیستم ملی رسا می‌شوند تا در اختیار پژوهشگران قرار گیرند.
کد خبر: ۴۲۱۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴ 10 May 2017
مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور با اشاره به اینکه ۱ میلیون از اسناد موجود در مرکز اسناد منطقه غرب کشور در سیستم ملی رسا ثبت شده‌اند، گفت: بیش از ۲ میلیون ۵۰۰ سند در مرکز اسناد منطقه غرب کشور موجود است.

به گزارش تسنیم، علیرضا تکلو در همایش ملی اسناد ضمن عرض تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه، اظهار داشت: سازمان ملی اسناد پاسدار مجموعه سیستم‌ها و اسناد دولتی است.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه ملی در سال 1390 راه‌اندازی شد، افزود: کتابخانه ملی از سال 1349 با تصویب مجلس شورای وقت فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

تکلو با بیان اینکه اولین مرکز اسناد ملی در بحث تمرکز زدایی، حفظ و دسترسی آسان به اسناد در منطقه غرب کشور در استان همدان راه‌اندازی شد، گفت: اسناد توسط سازمان ملی اسناد ثبت، ضبط و وارد سیستم ملی رسا می‌شوند تا در اختیار پژوهشگران قرار گیرند.

مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور با اشاره به اینکه بیش از 2 میلیون 500 هزار سند در مرکز اسناد غرب کشور وجود دارد، گفت: تعداد نزدیک به یک میلیون از این اسناد وارد سیستم ملی رسا شده است.

تکلو با بیان اینکه 236 نسخه کتاب به مرکز اسناد غرب کشور اهدا شده است، اظهار داشت: 453 نمایشگاه و 37 همایش توسط مرکز اسناد منطقه غرب کشور برگزار شده است.

وی درباره اینکه در بخش تاریخ شفاهی از 377 نفر از رجل سیاسی و شخصیت‌های مهم مصاحبه‌هایی تهیه شده است، افزود: برخی از این مصاحب‌ها در حال تدوین و تبدیل به کتاب هستند.

مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور تصریح کرد: هدف ما در مرکز اسناد و کتابخانه ملی غرب کشور ایجاد زمینه‌ای برای استفاده پژوهشگران و مسئولان از اسناد است.

تکلو با اشاره به اینکه اسناد موجود در بایگانی ادارات و سازمان‌ها نباید بدون کارشناسی کارشناسان مرکز اسناد و کتابخانه ملی به صورت غیرقانونی امحا یا از بین برود، گفت: از مراکز دولتی و سازمان‌ها می‌خواهیم تا از ظرفیت‌های موجود در مرکز اسناد استفاده کنند و ارتباطی خوبی با این سازمان داشته باشند.

وی، بیان کرد: هدف ما در سال جدید به‌روزرسانی و  ورود اسناد موجود در سیستم ملی رسا است.

مدیرکل منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این همایش با اشاره به اینکه ایران اسلامی کشور دارای فرهنگ غنی است، اظهار داشت: این اجتماع فرهنگ‌های بزرگ در ایران عظمتی را ایجاد کرده است که دشمنان موفق به خاموش یا کم‌رنگ کردن این فرهنگ نشده‌اند.

امیررستگار با اشاره به اینکه تمامی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی و دولت به شدت نیازمند آگاهی‌بخشی و افزایش دانسته در راستای حفظ اسناد هستند، گفت: خسارت‌هایی به دلیل عدم آگاهی کافی به اسناد و برخی مدارک در ادارات وارد می‌شود.

وی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی همدان در بخش اسناد در برخی مواقع دچار خسارت‌های بسیار بزرگی شده است.

مدیرکل منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه قانون مدنی یک تعریف گسترده‌ای درباره سند دارد، عنوان کرد: سند نوشته‌ای است که در مقام اثبات دعوا یا دفاع قابل استناد است.

رستگار درباره اینکه دیوان عدالت اداری بارها برای یک برگ سند مار را محکوم کرده است، افزود: ما به‌شدت درزمینهٔ اسناد نیازمند آموزش‌های لازم هستیم و این بسیار مهم است که زمینه‌ای برای آموزش‌های جدی افراد فراهم شود.

وی با اشاره به جایگاه و اهمیت اسناد بیان کرد: بسیاری از جاسوسان و سودجویان با پرسه زدن در اطراف ادارات به دنبال به دست آوردن برگه‌های پاره‌ای در سطل آشغال‌ها هستند که ما به‌سادگی از کنار آن‌ها عبور کرده‌ایم.

مدیرکل منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه وضعیت بایگانی در ادارات همدان مطلوب نیست، اظهار داشت: این امر نیازمند دستیابی به شیوه‌های جدید مانند بایگانی الکترونیک در ادارات است.

رستگار درباره اینکه اسناد مهم فقط اسناد ملی نیستند، تصریح کرد: میلیون‌ها سند در ادارات در حال تولید است که این اسناد قابل استفاده و مهم هستند چرا که هر برگ سند مورد استفاده مفید یا سو استفاده قرار گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار