عضو شورای شهر نهاوندگفت: طبق اصل یکصد و دوم قانون اساسی شورای عالی استان‌ها حق دارد در حدود وظایف خود طرح‌هایی تهیه و مستقیماً یا از طریق دولت به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کند و این طرح‌ها باید در مجلس موردبررسی قرار گیرد و همچنین بر اساس اصل یکصد و سوم قانون اساسی، استانداران و فرمانداران و بخشداران و سایر مقامات باید تصمیمات شوراها را اجرا کنند.
کد خبر: ۴۱۶۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹ 01 May 2017
اصل یکصد و یکم قانون اساسی به تشکیل شورای عالی استان‌ها اشاره دارد و این شورا به‌منظور جلوگیری از تبعیض و جلب همکاری در تهیه برنامه‌های عمرانی و رفاهی استان‌ها و نظارت بر اجرای هماهنگ آنها شکل گرفت، شورای استان‌ها از نمایندگان شوراهای استان‌ها تشکیل می‌شود.

به گزارش تابناک همدان، به مناسبت فرارسیدن روز ملی شوراها نماینده همدان در شورای عالی استان‌ها در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به اهمیت اداره شهرها از شوراها به‌عنوان مجلس‌های شهری نام‌برده می‌شود و سرنوشت توسعه و اداره هر شهری در همین مجلس‌ها رقم می‌خورد و هفت اصل قانون اساسی به امور شوراها می‌پردازد که نشان‌دهنده اهمیت شورا است.

اصغر جهانیان با اشاره به وظایف شورای عالی استان‌ها افزود: تهیه و ارائه آیین‌نامه‌های مربوط به نحوه اداره شوراها، مسائل مالی و اجرایی شوراها و دیگر مباحث از مهم‌ترین وظایف شورای عالی استان‌ها است.

عضو شورای شهر نهاوند تأکید کرد: طبق اصل یکصد و دوم قانون اساسی شورای عالی استان‌ها حق دارد در حدود وظایف خود طرح‌هایی تهیه و مستقیماً یا از طریق دولت به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کند و این طرح‌ها باید در مجلس موردبررسی قرار گیرد و همچنین بر اساس اصل یکصد و سوم قانون اساسی، استانداران و فرمانداران و بخشداران و سایر مقامات باید تصمیمات شوراها را اجرا کنند.

جهانیان با تأکید بر اینکه شورای عالی استان‌ها تعامل خوبی با دولت دارد، تصریح کرد: در طول سال اکثر وزرا در شورای عالی کشور حضور پیدا می‌کنند و در جریان برنامه‌ها قرار دارند.

وی خاطرنشان ساخت:  از سوی شورای عالی که از سال ۸۲ تشکیل‌شده، تاکنون ۲۰۰ طرح به مجلس، ۵۰ طرح به دولت و یکصد طرح به استان‌ها ابلاغ‌شده وبا توجه به کاستی‌های موجود کارنامه قابل قبولی را ارائه کرده است.


ارتباط با دولت حق قانونی شورای عالی استان‌ها


جهانیان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در شورای عالی استان‌ها افزود: تشکیل کمیته انطباق مصوبات شوراها از اقدامات شورای عالی کشور به شمار می‌رود و همچنین مباحث در خصوص مالیات بر ارزش‌افزوده، میزان دریافت از خزانه و تقسیم مالیات نیز از دیگر اقدامات محسوب می‌شود.

عضو شورای شهر نهاوند بابیان اینکه درطول چهارسال گذشته برای تسهیل در خدمات‌رسانی ۸۰طرح به مجلس و دولت ارسال‌شده است، اظهار داشت: در جلسات با وزرا تفاهم‌نامه‌هایی منعقد و به شوراهای اسلامی شهرها و شهرداری‌ها ارسال‌شده است.

جهانیان خاطرنشان ساخت: در۳۸ اجلاس شورای عالی کشور طرح‌های زیادی ارائه‌شده است، که ۱۵ طرح در دست بررسی است.

وی در ادامه با اشاره به نقش و همچنین وظایف شورای استان‌ها نیز گفت: بررسی طرح‌های پیشنهادی شورای شهرستان‌ها، رسیدگی واظهارنظر درخصوص برنامه‌های عمرانی شهرستان‌های استان،عضویت در کمیته برنامه‌ریزی استان، نظارت بر اجرای قانون بودجه و تهیه طرح‌ها و بررسی مشکلات شوراهای پایین‌دستی ازجمله وظایف و نقش‌های شورای اسلامی استان است.

عضو شورای استان در پایان خاطرنشان ساخت: ما انتظار داریم مسئولین و مدیران شهری تعامل بیشتری با شورای استان  داشته باشند و از همکاری و توجه استاندار محترم همدان کمال تشکر راداریم.



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار