مأموران اورژانس در هر مأموریت پس از تماس و اعلام تصادف و بیماری به مرکز ۱۱۵، سریع به منطقه موردنظر اعزام می‌شوند، حال تصور کنید به خاطر یک مزاحمت تلفنی، مأموران به مکانی که اعزام شوند که حادثه‌ای رخ نداده باشد و بیماری نباشد، درحالی‌که در همین ساعت افرادی واقعاً نیاز به امدادرسانی داشته باشند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟.... آری... بازی باجان یک انسان!
کد خبر: ۳۹۴۲۹۲
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱ 14 March 2017
برخی افراد در همدان با ایجاد مزاحمت‌ با مرکز 115 دنبال ایجاد شادی کاذب چندثانیه‌ای برای خود هستند غافل از اینکه این به اصطلاح شادی‌ها، می‌تواند لحظات غمگینی را برای دیگران رقم بزند.

به گزارش فارس، حادثه تلخ پلاسکو تلنگری بود تا به افراد نشان دهد خدمات برخی از سازمان‌ها آن چنان حائز اهمیت است که حتی لحظه‌ای درنگ، باعث از دست دادن یک زندگی می‌شود به طوری که ثانیه‌ها هم حتی برای سازمان‌هایی نظیر اورژانس، آتش‌نشانی و پلیس و هلال احمر دارای ارزش و اهمیت است.

متأسفانه برخی از این سازمان‌ها در همدان مانند اورژانس و فوریت‌های پزشکی با معضلی به نام «مزاحمت تلفنی» مواجه هستند به طوری که این استان در صدر مزاحمین تلفنی اورژانس قرار دارد.

مأموران اورژانس در هر مأموریت پس از تماس و اعلام تصادف و بیماری به مرکز 115، سریع به منطقه مورد نظر اعزام می‌شوند، حال تصور کنید به خاطر یک مزاحمت تلفنی، مأموران به مکانی که اعزام شوند که حادثه‌ای رخ نداده باشد و بیماری نباشد، در حالی که در همین ساعت افرادی واقعاً نیاز به امدادرسانی داشته باشند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟.... آری... بازی با جان یک انسان!

به گفته کارشناسان اورژانس 90 درصد تماس‌های تلفنی با این مرکز در همدان غیر ضروری است و 50 درصد تماس‌ها نیز از سوی برخی مزاحمان صورت می‌گیرد که پشت تلفن فحش‌های رکیک و ناسزا می دهند و یا سوت و فریاد و ... می کشند.

برخی از کارشناسان و روانشناسان اظهار دارند که درصد بالایی از مزاحمان تلفنی از مشکلات رفتاری و روانی رنج می‌برند و آنها حتی از مشکلات فرهنگی به عنوان معضل بزرگی یاد می‌کنند که باعث اینگونه رفتارهای بیمارگونه می‌شود اما آنچه در این بین حائز اهمیت بوده این است که درصد قابل توجهی از مزاحمین تلفنی اورژانس همدان را نوجوانانی تشکیل می‌دهند که پس از فراغت از مدرسه با استفاده از تلفن عمومی دست به مزاحمت می‌زنند.

این دانش‌آموزان برای سرگرمی مزاحم سازمان‌های خدمات‌رسان می‌شوند تا مثلاً لحظات شادی  را با سرکار گذاشتن اپراتورها و ماموران اورژانس برای خود رقم بزنند، فارغ از اینکه شاید این شادی کاذب چندثانیه‌ای در این سو باعث ایجاد لحظات طولانی غمگینی برای دیگران در آن سو شود.

مسوول روابط عمومی و تکنسین مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان در این رابطه با اشاره به اینکه 50 درصد تماس گیرندگان با اورژانس استان را مزاحمان حرفه‌ای تشکیل‌ می‌دهند، اظهار کرد: در شهرستان همدان نیز بیش از 20 درصد تماس گیرندگان با این مرکز مزاحمان حرفه‌ای هستند.

عباس اولیاسمیع با اشاره به اینکه در هر ماه 2 هزار و 500 تا 2 هزار و 700 ماموریت انجام می‌شود، گفت: روزانه تقریباً از 400 تماس برقرا شده با مرکز 115، 90 مورد به ماموریت می‌انجامد و بقیه آن ایجاد مزاحمت است.

وی با بیان اینکه معضل مزاحمت تلفنی در تمام شهرستان‌های استان و البته کشور وجود دارد، افزود: تماس با شماره‌های سه رقمی آسان بوده و با تلفن‌های عمومی بدون اینکه هزینه‌ای داشته باشد به راحتی می‌توان این شماره‌ها را گرفت تا تماس برقرار شود.

مسوول روابط عمومی و تکنسین مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان با اشاره به اینکه در این مسئله نقطه ضعف و قدرت وجود دارد، گفت: نقطه قوت آن است که افراد نیازند کمک، سریع و بدون اینکه گوشی همراه داشته باشند به باجه‌های تلفن مراجعه کرده و با اورژانس ارتباط برقرار می‌کنند اما از یک نظر یک ضعف است که برای افراد مزاحم نیز دسترسی ایجاد شده تا خیلی سریع بدون اینکه شناسایی و ردیابی شوند، ایجاد مزاحمت کنند.

وی با بیان اینکه مدتی پیش دانش‌آموز پسری به همین شکل با اورژانس تماس گرفته و حادثه‌ای دروغین را در مدرسه‌ای اعلام کرد، افزود: با مدرسه تماس گرفته شد ولی او چنین اتفاقی را تکذیب کرد.

اولیا سمیع با بیان اینکه درصد بالایی از مزاحمین اورژانس را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند که پس از تعطیلی از مدارس اقدام به ایجاد مزاحمت می‌کنند، گفت: این دسته از افراد دنبال تحلیه هیجانات خود هستند در صورتی که این کار بسیار نادرست بوده و ناشی از ضعف بنیه فرهنگی این افراد دارد. 

وی با بیان اینکه در مقابله با این جریان باید فرهنگ‌سازی شود و همه باید در این زمینه نقش آفرینی کنند، گفت: کمبودها و آسیب‌های اجتماعی در این زمینه وجود دارد و باید روانکاوی جدی صورت گیرد.

مسوول روابط عمومی و تکنسین مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان با اشاره به اینکه جوانان و نوجوانان به دنبال تخلیه هیجانی هستند و ماز آن جا که تخلیه هیجانی در جامعه کم انجام می‌شود برخی از این افراد دست به کارهایی ون ایجاد مزاحمت می‌زنند، گفت: به عنوان مثال تعداد پیست که جوانان بتوانند موتورسواری و ماشین سواری کرده و هیجانات خود را تخلیه کنند، کم است و در نتیجه بیشتر هیجانات افراد به مسئله ضد اجتماعی تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه آستانه تحمل مردم بسیار پایین آمده است، خاطرنشان کرد: کسانی که متولی فرهنگ در جامعه هستند در این زمینه کم فعالیت‌کرده‌اند که اگر در تربیون‌ها به این موضوعات بیشتر پرداخته شود، قطعا تاثیر بیشتری خواهد دا‌شت.

مسوول روابط عمومی و تکنسین مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان با اشاره به اینکه افراد آگاهی لازم برای اجتماعی شدن کسب نمی‌کنند، گفت:  متاسفانه از سوی برخی از افراد شاهد عدم رعایت حقوق یکدیگر در جامعه هستیم.

وی ادامه داد: باید در اینگونه مسائل کار صورت گیرد و بارها به آن پرداخته شود تا فرهنگ درونی شود چراکه اگر درونی نشود مشکل حل نخواهد شد.

اولیاسمیع با بیان اینکه مسائل پیچید‌‌ای در جامعه وجود دارد که در مقابله با آن عزم جدی را می‌طلبد، گفت: اگر مسائل ریشه‌ای حل شود بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد بنابراین اجتماعی شدن باید آرام و به مرور پیش رود.

وی به موضوع چهارشنبه سوری پرداخت و با اشاره به میزان خسارت‌های ناشی از این روز گفت: اگر بخواهیم در زمینه تخلیه هیجانات جوانان کار کنیم می‌توان به تعطیلی استخرها و یا نیم‌بها کردن سینماها، نمایش تئاتر و ...طی یک هفته قبل از چهارشنبه سوری فکر کرد تا میزان خسارت‌های ناشی از این روز کم شود.

مسوول روابط عمومی و تکنسین مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان با اشاره به اینکه باید جوانان را هدایت کرد تا هیجانات آنها در مسیر مثبت تخلیه شود، افزود: بیشتر باید در قشر جوانان کار کرد چراکه معضلات اجتماعی در این گروه‌ها بیشتر مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه افرادی به دنبال ایجاد اختلال و مزاحمت در این روز هستند که فرهنگ‌سازی در جامعه می‌تواند از این مشکل جلوگیری کند، گفت: برخورد قهری با این جریان در جامعه جواب نخواهد داد.

اولیاسمیع تصریح کرد: آموزش و پرورش، رسانه‌ها، متولیان امر فرهنگ و... می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند تا مزاحمت تلفنی به عنوان تابو شناخته شود.

یک جامعه‌شناس نیز با بیان اینکه در کنترل این رفتارهای نامناسب اولین اصل فرهنگ‌سازی است، اظهار کرد: فرهنگ‌سازی باید در قالب جامعه‌پذیری از طریق مدرسه، خانواده و رسانه‌های جمعی باید انجام شود.

صفی الله صفایی با بیان اینکه شاید کودکان و نوجوانان از روی عادت و یا تفنن دست به اقداماتی ناپسند می‌زنند و آگاهی نسبت به عواقب کارشان نیست، گفت: باید اطلاع‌رسانی و آگاهی را از طریق مختلف در برنامه داشت همانطور که روی بستن کمربند ایمنی کار شده و اکنون این جریان نهادینه شده است.

وی تصریح کرد: باید آگاهسازی نوجوانان و جوانان از اثرات بد رفتارهایشان را جزو برنامه‌های آموزشی قرار داد.

این جامعه‌شناس گفت: اگر امکانات لازم نظیر سالن‌های ورزشی و مکان‌های تفریحی برای پر کردن اوقات فراغت به اندازه کافی در استان وجود داشته باشد و خانواده‌ها نیز توانایی مالی خوبی در استفاده از امکانات موجود داشته باشند قطعاً نوجوانان و جوانان مرتکب سرگرمی‌های خطرناک نخواهند شد.

وی با اشاره به اینکه باید بسترسازی لازم را انجام داد، گفت: باید تعداد سالن‌های ورزشی، تئاتر و سینما در استان پاسخگوی نیاز نوجوانان و جوانان باشد تا آنها بتوانند انرژی‌های خود را تخلیه کنند.

صفایی با بیان اینکه متاسفانه ورزش در خانواده‌های ما عمومیت پیدا نکرده است، افزود: یکی از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی در کشورها عمومیت یافتن ورزش است و باید به این امر توجه شود.

وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی نیز بر این جریان دامن زده است، گفت: باید مشکلات را ریشه‌ای حل کرد و روند کشورهای توسعه یافته را مد نظر داشت.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه همه این رفتارها به موضوعات جامعه‌پذیری و فرهنگ‌پذیری برمی‌گردد، افزود: خانواده، مدرسه، دوستان، هم‌سالان و دولت چهار منبع اصلی فرهنگ‌سازی به شمار می‌آیند که باید در این راستا کار شود.

وی نقش رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی را در فرهنگ‌سازی مهم دانست، گفت: بسیاری از افراد هنگام مزاحمت از عواقب آن بی‌اطلاع هستند، مثلا نمی‌دانند آن هنگام که شماره آتش‌نشانی را اشغال کرده‌اند، شاید خانه‌ای در حال سوختن باشد.

صفایی با بیان اینکه باید فرهنگ به عنوان رفتار در جامعه شناخته شود، افزود: باید از هر فرصتی در راستای فرهنگ‌سازی استفاده کرد چراکه برخی رفتارها آسیب‌های بسیاری برای فرد، خانواده و جامعه در برخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: می‌توان پیشنهاد داد که سازمان‌های خدمات‌رسان نظیر ماموران آتش نشانی به مدارس بروند و به دانش‌آموزان آموزش لازم را بدهند که دیگر کمتر این مزاحمت‌ها از سوی آنها رخ دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار