مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی همدان گفت: افراد از پرتاب مواد آتش‌بازی (منفجره و محترقه) به‌طرف افراد و زیر خودروها، از آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی و امثال آن در واحدهای مسکونی، معابر، کوچه و خیابان، پرتاب مواد آتش‌زا مانند فشفشه و موشک روی درختان، بام و بالکن خانه‌ها و ریختن مواد سریع‌الانتقال مانند نفت، بنزین و ... بر روی آتش به‌شدت خودداری کنند.
کد خبر: ۳۹۴۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۸ 14 March 2017
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان گفت:9 ایستگاه آتش‌نشانی در حالت آماده‌باش کامل برای چهارشنبه پایان سال در همدان است.  

به گزارش ایسنا؛ محمدرضا بیاناتی با بیان اینکه چهارشنبه‌سوری یکی از نمادهای همبستگی اجتماعی درمیان ایرانیان بوده وکارکردهای اجتماعی بسیاری ازقبیل تحکیم پیوندهای خانوادگی، پاسداشت ارزش‌ها و ایجاد شور و نشاط اجتماعی داشته است، تصریح کرد: این سنت زیبا و گران‌سنگ در سالیان اخیر از یک سرمایه اجتماعی به یک معضل بزرگ و بستری برای آسیب‌های متعدد اجتماعی بدل شده است. 

وی ادامه داد: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی به عنوان یکی از نهادهایی که در این زمینه مسئولیت مستقیم دارد هرساله در آستانه چهارشنبه پایان سال علاوه بر خدمات و اقدامات معمول مجموعه برنامه‌های ویژه‌ای برای پیشگیری و کنترل حوادث مختلف تدارک می‌بیند. 

بیاناتی چاپ پوستر هشدارهای ایمنی با موضوع خطرات استفاده از مواد خطرناک و توزیع آن بین مراکز آموزشی،ادارات،سازمان‌ها،بیمارستان‌ها و اماکن عمومی، توزیع بروشور هشدارهای ایمنی در بین شهروندان، نصب بنرهایی با محتوی هشداردهنده در سطح شهر و ارسال پیامک انبوه هشدارهای ایمنی، ارسال توصیه‌های ایمنی به خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و صداو سیما، ارسال دستورالعمل ایمنی به ادارات آموزش و پرورش و همچنین مسئولان اداری استان و شهرستان را از جمله اقدامات این سازمان پیش از چهارشنبه پایان سال دانست. 

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی همدان از آماده‌باش کامل 9ایستگاه با 38خودرو و 198 نفر نیروی عملیاتی، گشت‌زنی اکیپ‌های خودرویی و موتوری در سطح شهر خبر داد و گفت: استقرار گروه‌های ویژه آتش‌نشانی در مراکز تجمع شهروندان و اماکن حساس از دیگر برنامه‌های این سازمان در شب چهارشنبه‌سوری و روزهای پایانی سال خواهد بود. 

وی اظهار کرد: از نگهداری موادمحترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش‌بازی به ویژه در خانه، زیرزمین، محل کار و ... جلوگیری کنید همچنین از حمل موادمحترقه، آتش‌زا و انفجاری حتی به مقادیر کم در جیب لباس و کیف خودداری شود. 

وی تأکید کرد: افراد از پرتاب مواد آتش‌بازی (منفجره و محترقه) به طرف افراد و زیر خودروها، از آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی و امثال آن در واحدهای مسکونی، معابر، کوچه و خیابان، پرتاب مواد آتش‌زا مانند فشفشه و موشک روی درختان، بام و بالکن خانه‌ها و ریختن مواد سریع‌الاشتعال مانند نفت، بنزین و ... بر روی آتش به شدت خودداری کنند. 

وی خاطر نشان کرد: از قرار دادن ظروف تحت فشار از جمله کپسول، اسپری، حشره‌کش‌ها و ... بر روی آتش خودداری کرده و در صورت  آتش بازی برای خاموش کردن آن از آب، کپسول اطفای حریق استفاده کنید و در صورت امکان جعبه کمک‌های اولیه در دسترس داشته باشید. 

بیاناتی افزود: از ایجاد آتش‌های حجیم و غیرقابل کنترل به شدت پرهیز کنید همچنین خطرات استفاده از مواد محترقه را به فرزندانمان گوشزد کنیم تا دچار حادثه نشوند. 

وی افزود: هیچ‌گاه مواد آتش بازی را در ظروف شیشه‌ای، فلزی، چینی و سفال قرار ندهید چرا که در صورت انفجار ذرات آن به اطراف پرتاب و موجب بروز صدمات جانی می‌شود. 

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی همدان با بیان اینکه کودکان، افراد مسن، زنان باردار و بیماران قلبی بیشترین آسیب را از صدای انفجار مهیب موادمحترقه می‌بینند، تصریح کرد: بیایید حق شهروندی را در مورد آنان رعایت کنیم. 

وی تأکید کرد: والدین و مسئولان واحدهای آموزشی باید با هشدارهای خود نوجوانان و جوانان را از خطرات و عوارض وحشتناک بازی با مواد محترقه و منفجره آگاه کنند. 

بیاناتی از خانواده‌ها خواست تا از تهیه مواد محترقه (ترقه،کپسول و...)برای فرزندان خود بپرهیزید و از جوانان و نوجوانان درخواست کرد هرگز سلامت خود و خانواده را به آتش خوشی‌ها و هیجانات موقت عوض نکنند. 

وی توصیه کرد: پس از خاموش شدن آتش خاکستر باقیمانده را با آب خیس کرده و پس از خاموش کردن کامل محل را ترک کنید و به خاطر داشته باشید که افروختن آتش به دست شماست اما اطفای آن همیشه در اختیارتان نیست. 

وی با اشاره به اینکه نگهداری مواد محترقه از قبیل اکلیل، سرنج، زرنیخ و کلرات می‌تواند خسارت جبران‌ناپذیری داشته باشد، عنوان کرد: از برپایی آتش در معابر تاریک و در نزدیکی پست‌های برق یا ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز و پارکینگ‌های عمومی خودداری کنید. 

وی در پایان به سامانه 125 اشاره و خاطرنشان کر: در صورت بروز آتش‌سوزی و هر گونه حادثه با حفظ خونسردی، کودکان و افراد مسن را از محل دور کرده و با تلفن 125 تماس بگیرید همچنین هنگام تماس با تلفن 125 ضمن اعلام نشانی دقیق محل و ذکر نوع حادثه فردی را برای راهنمایی فرشتگان نجات در مسیر آنان مستقر کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار