کد خبر: ۳۹۰۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۷ 06 March 2017
یارانه کشمش گرفتار دلال‌بازی کارخانه‌داران

چند ماه قبل و در سالی که رهبری معظم انقلاب از آن به "سال اقدام و عمل " یادکرده‌اند، نمایندگان ملایر به همراه نمایندگان مناطق انگور خیز کشور (اراک. قزوین. زنجان. ارومیه و...) برای تحقق آرزوی چندین ساله کشاورزان باغدار دست به اقدامی زدند که در تاریخ ماندگار می‌ماند و از آن به نیکی یاد خواهد شد و آنهم پرداخت یارانه به تولیدکنندگان کشمش.

این اقدام یقیناً به ماندگاری روستاییان، افزایش سطح زیر کشت، ارتقای تولید، بهبود کیفیت و اصلاح گونه‌های مقاوم و پر محصول انگور خواهد انجامید یکی از مصوباتی است که "اقتصاد مقاومتی"را به‌صورت عملی اجرا می‌کند.

گرچه در ابتدا مبلغ این یارانه ۲٬۰۰۰ ریال به ازای هر کیلو کشمش تحویلی به کارخانجات بود اما با پیگیری‌های بعدی به ۵٬۰۰۰ ریال درازای هر کیلو کشمش افزایش یافت و توانست رضایت حداقلی کشاورزان را جلب کند.

آنچه این اقدام شیرین را در کام کشاورزان زحمتکشی که حاصل یک سال تلاش شبانه‌روزی  خود را عرضه کرده‌اند و به حداقل درآمد آن برای گذران آبرومند زندگی‌شان چشم دوخته‌اند، تلخ کرده نحوه محاسبه و زمان‌بر شدن پرداخت و همچنین دخالت کارخانه‌داران در مشخص کردن میزان کشمش تحویلی است.

متأسفانه به دلیل عدم خرید تضمینی این محصول (که ازخواسته‌های دیرین کشاورزان و نهادهای صنفی مرتبط است)و عدم دخالت نهادهای صنفی مرتبط در فرآیند قیمت‌گذاری و خریدمحصول که می‌توانست به هدایت درست مسیر کمک کند، برگه باسکول وفاکتور خرید محصول توسط دلالان، بنکداران وکارخانه‌های کشمش پاک‌کنی ملایرمبنای تأییدگفتار کشاورزانی است که دستشان به‌جایی بند نیست و از پیچ‌وخم‌های بروکراسی موجود بازار سوداگری بی‌خبرند.

واسطه‌هایی که به خرید محصول مشغول‌اند با آگاهی از موضوع پرداخت یارانه، درحالی‌که خرید محصول را به‌صورت شفاهی و پرداخت چندماهه انجام داده‌اند، در تبانی آشکار با کارخانه‌داران، رسیدهای توزین را بنام خود به جهاد کشاورزی ارائه می‌دهند و به دریافت یارانه‌های کلان امیدوار شده‌اند.

با یک بررسی اجمالی دفاتر موجود، اسامی متعددی  با تناژ تحویلی بالا بچشم می‌خورد که اصلاً سابقه کشاورزی و سکونت در روستاها را ندارند.

انتظار می‌رود فرماندار، نمایندگان ملایر در خانه ملت و رییس جهاد کشاورزی شهرستان ملایر در اقدامی قاطع در مقابل این حق کشی آشکار ایستادگی کرده و با احقاق حق کشاورزان آنها را نسبت به تلاش بیشتر امیدوار کنند.

امین‌الله علیمرادی

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار