کد خبر: ۳۸۷۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۴ 02 March 2017
ساختمان آرامگاه این پیامبر الهی یکی از بَناهای قدیمی با سبک معماری جذاب و زیبایی است که به‌احتمال فراوان به دوره سلجوقیان مربوط می‌شود.بَنای آرامگاه از فاصله دور شبیه به یک برج مدور با سقف مخروطی شکل به نظر می‌رسد و دارای بدنه هشت ضلعی و گنبد دو پوش است.

به گزارش تابناک همدان از تویسرکان؛ از میان میلیاردها انسان خلق‌شده از بدو آفرینش تنها تعداد خاصی از بندگان خداوند هستی آفرین به‌عنوان راهنمایان قافله بزرگ بشریت از سوی وی برگزیده و با کتاب، حکمت، اعجاز و علم الهی به‌سوی انسان‌ها فرستاده شدند.

 ذوق و اشتیاق درونی انسان هنگامی برانگیخته می‌شود که بتواند از نزدیک فرستادگان خاص الهی را دیدار کند و حضور پرفیض آنها را به‌طور مستقیم درک نماید. 

اما در برهه‌ای از زمان که نزول و ابلاغ وحی مستقیم به‌واسطه پیامبران الهی دیگر امکان‌پذیر نیست، دسترسی به آرامگاه پر از آرامش و سکینه الهی پیامبران که تجلی حضور ذات اقدس الهی و محل نزول رحمات، برکات و سرور خداوندی است نیز اشتیاق و هیجان معنوی بشر را شعله‌ور‌می و انسان‌های تشنه آرامش، آسایش و نیک‌فرجامی را به‌سوی خود جذب می‌کند. 

تویسرکان یکی از معدود شهرهای جهان است که آرامگاه یکی از بندگان برگزیده و خاص خداوند متعال در طول اعصار مختلف و در میان میلیاردها انسان را در زمین خود جای‌داده است. 

حضرت حیقوق نبی (ع) بر اساس روایات معتبر و متواتر کتاب‌های تاریخی و افراد دارای اعتبار، یکی از پیامبران بنی‌اسرائیل است که قریب به ۲۶۰۰ سال قبل در عصر ˈ یهو یاقیمˈ و ˈصدقیاˈ پادشاهان یهود در منطقه اورشلیم می‌زیسته است. 

حیقوق نبی (ع)پس از حضرت شعیا (ع)به مقام نبوت مبعوث شده و در دوران کودکی هم‌عصر با حضرت الیاس نبی (ع) بوده چنانکه بر اساس نقل‌های معتبر تاریخی واردشده که حیقوق نبی (ع)در دوران طفولیت به علت بیماری از دنیا رفت و الیاس نبی (ع) او را در آغوش کشید و با تضرع و دعا زندگی دوباره وی را از هستی آفرین طلب کرد و ایشان حیات دوباره یافت. 

برخی از مورخان بر این باورند که کلمه ˈحیقوقˈ به معنای در آغوش کشیده شده از همین واقعه تاریخی نشأت‌گرفته است. 

حضرت حیقوق نبی (ع) مردم را به دین حق و شریعت حضرت موسی کلیم‌الله دعوت می‌کرده و بر اساس آموزه‌های وحیانی دشمن سرسخت ظلم و بیدادگری بوده است. 

حیقوق نبی(ع) گوهری در حلقه ی تویسرکان

از میان سخنان و آموزه‌های این پیامبر الهی کاملاً آشکار است که ایشان ظلم، تجاوزطلبی، جاه‌طلبی و زیاده‌خواهی به‌ناحق را سبب نابودی مسیر حق می‌دانسته و از عدم اجرای عدالت در میان عموم مردم همواره متأثر بوده است. 

از این پیامبر بزرگ الهی کتابی که شامل ˈسفر سی و پنجم اسفار عتیق است برجای‌مانده که دربردارنده سه باب در تقبیح ظلم و تبهکاری و مدح و ستایش عدالت ورزی، تقبح آلوده شدن به گناه و عصیان و عواقب وخیم آن و مژده بعثت پیامبر آخرالزمان حضرت محمد مصطفی (ص) است. 

در کتاب حیقوق نبی (ع) با تأکید بر ظهور و بعثت حضرت محمد(ص)بشارت داده‌شده و آسمان‌ها و زمین را به‌واسطه تسبیح آن حضرت و امتش سرشار از نور دانسته است. 

حضرت حیقوق(ع)در زمان ˈبخت نصرˈ پادشاه بابل با گروه بسیاری از بزرگان و اشراف بنی‌اسرائیل و تعدادی از پیامبران و بستگان آنها به اسارت بابلیان درآمد اما پس از فتح بابل توسط کوروش کبیر به تشویق پیروان خود به منطقه کنونی تویسرکان عزیمت کرد

***بَنای تاریخی بارگاه حضرت حیقوق نبی (ع)

ساختمان آرامگاه این پیامبر الهی یکی از بَناهای قدیمی با سبک معماری جذاب و زیبایی است که به‌احتمال فراوان به دوره سلجوقیان مربوط می‌شود.بَنای آرامگاه از فاصله دور شبیه به یک برج مدور با سقف مخروطی شکل به نظر می‌رسد و دارای بدنه هشت ضلعی و گنبد دو پوش است. 


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
نام عبرانی و اصلی این پیامبر الهی حبکوک و معرب آن حبقوق است.
در این میان چرا اشاره ای به محوطه سازی نامناسب آن در مقایسه با همتای خود یعنی دانیال نبی در شوش نکرده اید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
واقعا اگر پیامبر الهی است چرا هیچ توسعه ای در قبال این آرامگاه و مکان مقدس انجام نشده . مسئولین تویسرکان و استان به چه کاری مشغولند. چرا توسعه نمی دهند که باعث آبادی شهر و فراوانی گردشگر و زوار شود؟
واقعا وقتی برای زیارت به این مکان مقدس میرویم با دیدن نامناسب اطراف این آرامگاه و خود آرامگاه فقط باید افسوس خورد و بس؟
حتی بعضی از امزاده ها را میرویم اینقدر اطراف و خود ساختمان امامزاده را توسعه داده اند که در قیاس با این مکان مقدس صفر به صددرصد پیشرفت داشته اند
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
چرا و به چه دلیل توسعه این مکان مقدس به فراموشی سپرده شده است ؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار