رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل‌ونقل و ترافیک و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر همدان در گفت‌وگو با فارس بابیان اینکه همه در تلاش هستند دست‌فروشان ساماندهی شوند، اظهار کرد: تنها امکان حضور دست‌فروشان در شب‌ها وجود دارد و در روز از بساط کردن این افراد جلوگیری خواهد شد.
کد خبر: ۳۸۵۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲ 27 February 2017
بنابر اعلام مسؤولان شهری دستفروشان همدان از این پس می‌توانند از ساعت 21 به بعد بساط خود را پهن کنند و غير از اين ساعت حق فعاليت ندارند.

به گزارش فارس، میلیاردها تومان توسط شهرداری برای پیاده‌راه کردن خیابان بوعلی هزینه شد تا این شهر به عنوان یک منطقه توریستی گام‌های خود را در راه توسعه اقتصادی و استفاده از این صنعت پرسود؛ بردارد و بالاخره اقدام جدی در این حوزه برداشته شود، اما پیاده‌راه شدن خیابان بوعلی به عنوان یکی از قدیمی‎ترین خیابان‌های همدان که از گذشته‌های دور حیات داشته است، با چالش‌هایی نیز مواجه شد.

یکی از مهمترین این چالش‌ها، وجود دستفروشانی است که مدتی است در دو نوبت بعد از ظهر و شب مشغول فعالیت می‌شوند و عملاً با پیاده‌راه شدن خیابان بوعلی عرصه بیشتری برای کسب و کار پیدا کردند.

این مسئله از چند جانب قابل بررسی است، در درجه اول با فعالیت این دستفروشان حق و حقوق واحدهای صنفی قانونی خدشه‌دار می‌شود و به رکود بازار این بخش از جامعه دامن می‌زند اما از سوی دیگر به دلیل رکود تولید و نبود اقتصاد مولد بسیاری از جوانان را به این کار سوق داده است.

از همین رو مسؤولان چاره‌ای اندیشیدند و فرصت را برای کسب و کار این بخش از جامعه را نیز فراهم کردند، قرار شد این قشر در یک نوبت طی 24 ساعت به فعالیت بپردازند و پس از تعطیلی واحدهای صنفی بساط خود را پهن کنند، چرا که دستفروشان به نوعی در صنعت توریسم به یک جاذبه نیز تعبیر می‎‌شوند و برای شهروندان نیز سرگرمی به حساب می‎آیند.

در جمع دستفروشان همه نوع قشری دیده می‌شود از کارگر کارخانه تعطیل شده تا دانشجویی که برای امرار معاش خود به فعالیت اشتغال دارد؛ اما هنوز دستفروشان رضایت ندادند که تنها در یک نوبت بساط کنند و زمانبندی را رعایت کنند، لذا منازعات و درگیری‌هایی در این حوزه رخ داده است.

جلوگیری از فعالیت دستفروشان در طول روز

رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک و محیط زیست شورای اسلامی شهر همدان در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه همه در تلاش هستند دستفروشان ساماندهی شوند، اظهار کرد: تنها امکان حضور دستفروشان در شب‌ها وجود دارد و در روز از بساط کردن این افراد جلوگیری خواهد شد.

کامران گردان با بیان اینکه این افراد از ساعت 9 شب به بعد می‌توانند بساط خود را بگسترانند، افزود: از امروز با استقرار مأموران شهرداری و انتظامی از حضور دستفروشان در طول روز جلوگیری به عمل خواهد آمد.

وی از مطرح کردن این مسئله با شورای تأمین خبر داد و تصریح کرد: برای رفع این موضوع شورای تأمین نیز ورود خواهد داشت.

شهرداری طرحی همه جانبه ارائه دهد

فرماندار شهرستان همدان نیز در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه ساماندهی دستفروشان بر عهده شهرداری است، اظهار کرد: شهرداری برای جمع‌آوری این افراد طرح همه‌جانبه خود با جانمایی دستفروشان را ارائه دهد.

علی تعالی با اشاره به اینکه پیاده‌راه بوعلی که هزینه بسیاری براِی آن انجام شده نباید به محلی برای کسب و کار متفرقه بدل شود، افزود: شهرداری باید در هنگام اجرای پیاده‌راه خیابان بوعلی، برای دستفروشان تدابیر لازم را می‌اندیشید.

وی با بیان اینکه باید طرح لازم برای ساماندهی دستفروشان که هم خواسته‌های شهرداری، دستفروشان و کسبه را در بر بگیرد عرضه شود، تصریح کرد: یک تئوری برای ساماندهی این مسئله ارائه شده اما فعلاً در حد طرح محسوب می‌شود.

فرماندار همدان با اشاره به اینکه برای دستفروشان باید یک ساعت مشخص تعریف شود، ادامه داد: باید حق و حقوق کسبه‌ای که مالیات و عوارض پرداخت می‌کنند رعایت شود و دستفروشان در پایان شب با ست‌بندی و شناسنامه مشخص حاضر شوند.

وی با بیان اینکه باید میزان افراد غیر بومی که در این خیابان بساط می‌زنند مشخص شود، خاطرنشان کرد: قرار شد که فرمی توسط دستفروشان پر شود تا مشخص شود چند درصد از این افراد همدانی هستند تا ما بتوانیم تصمیم صحیحی در این حوزه بگیریم.

تعالی با اشاره به اینکه این اقدام شهرداری قابل تقدیر است، گفت: شهر تاریخی همدان به چنین فضایی نیاز دارد تا گردشگران از آن استفاده کنند و اگر دچار بی‌نظمی شود، تمام اهداف این پروژه مغفول خواهد ماند.

وی با بیان اینکه شهرداری باید بر اساس کنکاش اجتماعی این دستفروش‌ها را مورد بررسی قرار دهد، اظهار کرد: بسیاری از این افراد همدانی نیست و حتی افرادی هستند که برای دیگران کار می‌کنند و مکان‌هایی را اجاره می‌دهند و درآمدهای خوبی نیز دارند

فرماندار همدان با اشاره به اینکه با این وضعیت کسبه ما متضرر می‌شوند، افزود: در مقابل فروشگاه‌هایی که میلیاردها تومان سرقفلی آن ارزش دارند، یک دستفروش به راحتی کالای خود را عرضه می‌کند.

وی با بیان اینکه شهرداری باید دستفروشان را شناسایی و دسته‌بندی کند، تصریح کرد: شهرداری باید افراد غیر بومی را باید از چرخه خارج کرد و افراد بومی را ساماندهی کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار