مالمیر بابیان اینکه اگر این زورخانه باشگاه ورزشی باشد که ما آنجا را تبدیل به موزه نمی‌کنیم، خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد آنجا ورزش حرفه‌ای انجام شود، باید از اداره کل ورزش و جوانان مجوز گرفته می‌شد و میراث فرهنگی با مطرح‌شدن بحث موزه این زورخانه، ورود پیداکرده است.
کد خبر: ۳۸۵۱۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰ 27 February 2017
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان ضمن تکذیب اظهارات رئیس هیأت ورزش‌های زورخانه‌ای همدان مبنی بر اینکه میراث فرهنگی مجوز تمرین در اين زورخانه را صادر كرده و عامل مرگ مرحوم مسچي پهلوان است، گفت: میراث فرهنگی مجوز برنامه‌های وزرشی را نمی‌دهد.

به گزارش فارس؛ علی مالمیر امروز با اشاره به مرگ مرحوم پهلوان مسچی در زورخانه «همه‌کسی» و اظهارات رئیس هیأت ورزش‌های زورخانه‌ای مبنی بر اینکه سازمان میراث فرهنگی باید پاسخگوی مرگ این پهلوان همدانی باشد، اظهار کرد: مگر پزشکی قانونی وجود ندارد که مقصر مرگ افراد را دیگران بدانیم؟

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های سازمان میراث فرهنگی تلاش برای ایجاد موزه‌های خصوصی است، گفت: یکی از مراکزی که درخواست داشت، موزه خصوصی شود، موزه ورزش باستانی ماست که به عنوان یک میراث ناملموس در سطح کشور مطرح است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان یادآور شد: زورخانه «همه‌کسی» نیز به عنوان یک بنایی که ثبت ملی شده مطرح است و ما نیز طبق ضوابط پیگیر بودیم، طرح محتوایی نیز تهیه شده و موافقت اولیه دفتر امور موزه‌های سازمان را گرفتیم که به زودی افتتاح موزه زورخانه «همه‌کسی» را داریم.

وی با تأکید بر اینکه زورخانه «همه‌کسی» به عنوان یک موزه خصوصی مطرح است، اضافه کرد: در این موزه آثار ورزش باستانی وجود دارد و به صورت نمادین بعد از افتتاح برنامه‌های زنده و نمایشی را برگزار خواهند کرد اما ورزش حرفه‌ای در آن انجام نخواهد شد، چون ما متولی ورزش حرفه‌ای نیستیم.

مالمیر با بیان اینکه اگر این زورخانه باشگاه ورزشی باشد که ما آنجا را تبدیل به موزه نمی‌کنیم، خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد آنجا ورزش حرفه‌ای انجام شود، باید از اداره‌ کل ورزش و جوانان مجوز گرفته می‌شد و میراث فرهنگی با مطرح شدن بحث موزه این زورخانه، ورود پیدا کرده است.

وی ضمن تکذیب صحبت‌های رئیس هیأت ورزش‌های زورخانه‌ای همدان مبنی بر اینکه مدیران سازمان میراث فرهنگی همدان به دلیل ثبت ملی این زورخانه، مجوز تمرین در آن را صادر کرده‌اند، گفت: میراث فرهنگی مجوز برنامه‌های ورزشی نمی‌دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه میراث فرهنگی بسیاری از اماکن را ثبت ملی کرده است، افزود: این مسئله به این معنا نیست که میراث فرهنگی مالک باشد و کاربری آن با میراث باشد در مواقعی این ابنیه ثبت شده و کاربری آن در دست بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه اگر اداره ورزش و جوانان مجوز انجام فعالیت‌های ورزشی در این زورخانه را نداده، نباید انجام شود، گفت: میراث فرهنگی متولی ورزش در آن زورخانه نیست اما پیگیر است که این زورخانه به موزه تبدیل و در قسمتی از آن حرکت‌های نمادین ورزشی و نمایشی انجام شود.

مالمیر با بیان اینکه دلیل مرگ مرحوم مسچی باید مشخص شود، افزود: در این زورخانه مگر سقفی ریخته شده و یا این مرحوم بر اثر اتفاقی فوت شده است؟ بنابراین نباید میراث فرهنگی پاسخگوی مرگ این پهلوان باشد.

وی با تأکید بر اینکه سکته قلبی برای هر فردی در هر جایی ممکن است اتفاق بیفتد، یادآور شد: روزانه تعداد زیادی از افراد به علت سکته قلبی آن هم در مکان‌های مختلف جان خود را از دست می‌دهند، که نباید پاسخگوی مرگ آنها را دیگران دانست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه مرگ افراد دست خداست و همان که در تقدیر باشد رخ خواهد داد، افزود: علت مرگ اگر قصور کسی یا دستگاهی است باید پاسخگو باشد اما کسی که در منزل دیگری فوت می‌کند، که دلیل بر مقصر بودن نیست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار