کارشناس مسئول معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: دارو را نباید از هر مکانی ازجمله باشگاه‌های ورزشی، آرایشگاه‌های زنانه و عطاری‌ها تهیه کرد بلکه تنها مرجع تحویل دارو به بیماران داروخانه‌ها هستند.
کد خبر: ۳۸۳۶۷۹
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵ 25 February 2017
کارشناس مسوول معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: سالانه هر فرد در ایران بطور میانگین حدود 350 قلم انواع دارو مصرف می کند.

به گزارش ایرنا؛ مجید حنیفه در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه در حسینیه امام خمینی (ره) شهر همدان اظهار کرد: اصلاح فرهنگ مصرف دارو از اهداف اقتصاد مقاومتی است که توسط وزارت بهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شد.

وی اضافه کرد: در ایران به نحوه مصرف دارو کمتر توجه می شود در حالیکه طبق روایات و احادیث 'دوا از طعام مهمتر است' چون در سلامت انسان تاثیر بسزایی دارد.

وی گفت: ایران در جمع 20 کشور نخست جهان از نظر میزان مصرف دارو قرار دارد و طبق آمارهای ارائه شده مصرف دارو در ایران سه برابر میانگین جهانی است که این رویه نامناسب هزینه های زیادی را بر کشور تحمیل کرده است. 

کارشناس مسوول معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان با ذکر مثالهایی به تشریح فرهنگ های ناصحیح رایج در زمینه مصرف دارو در ایران پرداخت.

حنیفه افزود: خود درمانی یکی از مشکلاتی است که سلامت انسان را به مخاطره می اندازد چون از هر پنج ایرانی 2 بیمار اقدام به خودرمانی می کنند در حالیکه این امر در اسلام بسیار نکوهیده است. 

وی درباره مصرف بی رویه دارو نیز بیان کرد: این اقدام با فرهنگ های نادرستی از جمله مصرف دارو با تجویز بستگان، دوستان و برخی از افراد تحصیلکرده همراه است در حالیکه مصرف دارو باید با تجویز و نظر پزشک معالج باشد.

کارشناس مسوول معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان تهیه دارو از منابع نامعتبر و تهیه داروی نامعتبر را از دیگر آسیب های این حوزه برشمرد.

حنیفه افزود: باید در هنگام تهیه دارو همانند خرید دیگر خوراکی ها به مشخصه های آن توجه داشت و برچسب سلامت آن را بررسی کرد. 

وی توضیح داد: مصرف کنندگان دارو باید مشخصه ها و کد حک شده بر روی برچسب سلامت دارو را به سامانه 20008822 پیامک کرده تا از اصالت دارو آگاه و مطمئن شوند.

کارشناس مسوول معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: دارو را نباید از هر مکانی از جمله باشگاه های ورزشی، آرایشگاه های زنانه و عطاری ها تهیه کرد بلکه تنها مرجع تحویل دارو به بیماران داروخانه ها هستند.

حنیفه تصریح کرد: تیم های بازرسی علوم پزشکی مواردی از عرضه و توزیع دارو در مکانهای غیرمجاز کشف کردند که بیشتر این داروها بصورت قاچاق به کشور وارد شده و متقاضیان پس از مصرف آن دچار عارضه های جبران ناپذیر شدند.

به گزارش ایرنا وی تاکید کرد: بیشتر شهروندان پزشکانی را قبول دارند که بیشترین دارو را تجویز می کنند در حالیکه پزشک توانمند با تشخیص صحیح بیماری با کمترین دارو بیمار را درمان می کند.

کارشناس مسوول معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: بهترین دارو برای درمان بیماری، تجویز غذای مناسب است ولی در کشور به این مولفه توجه چندانی نمی شود. 

حنیفه گفت: بیشتر بیماران با وجود صرف وقت و هزینه بالا برای دریافت نسخه پزشک ولی به توصیه های پزشکی بی توجهی می کنند.

وی تاکید کرد: بیماران پس از حضور در مطب پزشک باید ابتدا بیماری و علت بروز آن را توضیح داده و مشخصه های داروهای تجویزی توسط پزشک و عوارض آن را بپرسند.

کارشناس مسوول معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان میزان مصرف داروی تزریقی در ایران را چهار برابر جهان دانست و افزود: برخی بر این باورند تنها در صورت استفاده از داروهای تزریقی بیماری آنها رفع می شود.

وی بیان کرد: میزان مصرف آنتی بوتیک ها نیز در ایران پنج برابر جهان است در حالیکه بیشتر بیماریها ویروسی بوده و نیازی به مصرف آنتی بیوتیک برای درمان نیست.

وی از مراجعه کنندگان به مطب های پزشکی خواست که داروهایی مصرفی خود را به پزشک نشان دهند تا با این شیوه به پزشک در تجویز دارو کمک کرده و در صورت نیاز پزشک دستورات لازم را برای ضرورت قطع مصرف دارو یا ادامه مصرف آن بدهد.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار