رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نهاوند عنوان کرد: با دستور استاندار همدان و با پیگیری‌های امام‌جمعه نهاوند و فرماندار شهرستان برای نخستین بار مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار برای ساماندهی و بازسازی یادمان شهدای گمنام بام نهاوند اختصاص یافت.
کد خبر: ۳۸۳۶۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵ 25 February 2017
شهدای گمنام خاکسپاری شده در بام نهاوند معروف به تپه شهدای ابوذر پس از گذشت ۱۵ سال از خاکسپاریشان هنوز مورد بی‌مهری میزبانان خود قرار داشته و از داشتن یک یادمان نیز محرومند.

به گزارش خبر‌گزاری تسنیم از نهاوند، از سال 80 تا کنون پیکر مطهر 9 شهید گمنام در شهرستان نهاوند آرمیده‌اند که از این تعداد دو شهید در حوزه‌های علمیه خو‌ا‌هر‌ا‌ن و بر‌ا‌د‌ر‌ا‌ن، دو شهید در شهر فیر‌و‌ز‌ان و5 شهید گمنام نیز د‌ر بام نها‌و‌ند معروف به تپه ابوذر به خاک سپرده شده‌اند.

 این 9 شهید والامقام در پی درخواست مردم ولایتمدار و شهید پرور شهرستان نهاوند از نمایندگیکمیته جست‌وجوی مفقودین در استان همدان و با مسئولیت  مسئولان وقت این شهرستان اعم از امام جمعه، فرماندار، شهردار، رئیس بنیاد شهید، معاون فرهنگی بنیاد شهید، فرمانده سپاه ناحیه و رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نهاوند در 4 نقطه از این دیار در سال‌های 80 ، 94 و 95 میهمان مردمان این خطه مردخیز شدند.

حالا که 15 سال از خاک‌سپاری "شهدای گمنام بام نهاوند"  و یک سال از خاک‌سپاری شهدای گمنام پارک کشاورز در شهر فیروزان می‌گذرد این میهمانان ارزشمند مورد بی‌توجهی و بی‌مهری مسئولان شهر قرار گرفته و  کماکان در غربت به سر می‌برند، موضوعی عجیب و بسیار دردآور که سبب شد تاخبرنگار تسنیم درباره چرائی این بی‌مهری با مسئولان مربوطه به گفت‌وگو بپردازد.

در گام نخست از تهیه این گزارش با پیگیریهای خبرنگار تسنیم در نهاوند مشخص شد ساخت یادمان برای شهدای گمنامی که از سال 80 در بام نهاوند به خاک سپرده شدهاند، از سال 91 با اعتبار 70 میلیون تومان توسط شهرداری نهاوند آغاز شده است.

پس از گذشت یک سال با روی کار آمدن شورای اسلامی شهر نهاوند رد سال 92 عملیات  ساماندهی این گلزار که شامل احداث یک مسجد، پارکینگ، وضوخانه و سرویس‌های بهداشتی بود با  ایراداتی که این شورا  به موضوع جانمایی و ساخت این یادمان گرفت، متوقف شد.

در حال حاضر نیز فعالیت شهرداری نهاوند که در طول  این چند سال به ساخت یک اتاقک به اصطلاح فرهنگی و یک یادمان که حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشت منتهی شده بود، سبب شد عملیات اجرایی این پروژه در سال 94 به بسیج سازندگی این شهرستان واگذار شود.

تخصیص300 میلیون تومان اعتبار برای ساماندهی شهدای گمنام بام نهاوند

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نهاوند در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در نهاوند اظهار داشت: امسال 720 میلیون تومان اعتبار برای ساماندهی کل گلزارهای شهدای نهاوند اختصاص یافته که از این مبلغ 300میلیون تومان اعتبار برای ساماندهی گلزار شهدای گمنام بام نهاوند در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در شهرستان نهاوند 9 شهید گمنام خاکسپاری شدهاند که 2 شهید گرانقدر در حوزههای علمیه خواهران و  برادران، دو شهید گمنام در شهر فیروزان و 5 شهید گمنام نیز در بام نهاوند آرمیدهاند.

علی خزایی تصریح کرد: در حال حاضر مزار 9شهید گمنام شهرستان نهاوند ساماندهی شده است و بازسازی یادمان پنج شهید گمنام بام نهاوند در دست اجرا است.

وی گفت:  امسال برای نخستین بار با همت استاندار همدان مبلغ 720 میلیون تومان اعتبار برای ساماندهی کل گلزارهای شهدای شهرستان نهاوند اختصاص یافته که از این میزان اعتبار، مبلغ 180 میلیون تومان برای ساخت یادمان شهدای گروه انقلابی ابوذر، 50 میلیون تومان برای ساماندهی مزار شهید حیدری و 220 میلیون تومان برای ساماندهی 33 گلزار روستایی با 67 مزار شهید اختصاص یافت است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نهاوند عنوان کرد: با دستور استاندار همدان و با پیگیری‌های امام جمعه نهاوند و فرماندار شهرستان برای نخستین بار مبلغ 300 میلیون تومان اعتبار برای ساماندهی و بازسازی یادمان شهدای گمنام بام نهاوند اختصاص یافت.

وی بیان کرد: در صورتی که این اعتبار 300 میلیون تومانی به طور کامل تخصیص یابد تا سه ماهه اول سال 96ساماندهی و بازسازی یادمان شهدای گمنام بام نهاوند به پایان می‌رسد.

خزائی ابراز کرد: برای اجرای این پروژه هیات امنایی در شهرستان تشکیل داده‌ایم که فرماندار نهاوند به عنوان رئیس این هیئت امنا و امام جمعه،  فرمانده سپاه ناحیه و مدیر بنیاد شهید شهرستان به عنوان اعضای اصلی در این گروه فعالیت میکنند.

وی اظهار داشت: از میزان 702 میلیون تومان اعتباری که برای ساماندهی کل گلزارهای شهید شهرستان نهاوند در نظر گرفته شده است تا کنون 40 درصد این مبلغ تخصیص یافته است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نهاوند تصریح کرد: در سال‌های گذشته مسئولیت ساماندهی و ساخت یادمان شهدای گمنام بام نهاوند بر عهده شهرداری نهاوند بود که متأسفانه  به دلیل عدم طراحی مناسب، یادمان  تخریب شده و مقرر گردید تا یادمان جدیدی با مسئولیت بسیج سازندگی ساخته شود.

در صورت تخصیص اعتبار یادمان شهدای گمنام بام نهاوند به پایان می‌رسد

فرمانده سپاه ناحیه نهاوند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: در صورتی که اعتبار پروژه ساماندهی مزار شهدای گمنام بام نهاوند به طور کامل تخصیص  یابد ساخت یادمان این شهدا تا پایان تیرماه سال 96 به پایان می‌رسد.

وی با اشاره به واگذاری پروژه ساماندهی شهدای گمنام بام نهاوند به بسیج سازندگی افزود: در سال‌های گذشته متولی ساخت و ساماندهی این پروژه شهرداری نهاوند بود که  پیشرفت قابل قبولی نداشت.

کامران کریمی با بیان اینکه شهرداری نهاوند در این مدت فقط توانست یک اطاق فرهنگی به عرض 8 در 10 متر بسازد ابراز کرد: در حال حاضر ساخت این یادمان 65 تا 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و 100 میلیون تومان نیز از اعتبارات این پروژه تخصیص یافته است.

اختلافات شهرداری با شورای شهر علت تاخیر در ساخت یادمان شهدای گمنام بام نهاوند

امام جمعه نهاوند نیز در گفت وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: اختلاف شهرداری با شورای اسلامی شهر نهاوند علت تأخیر در ساماندهی و ساخت یادمان شهدای گمنام بام نهاوند است.

حجت الاسلام عباسعلی مغیثی‌نیا افزود: گلزارهای شهدای گمنام در همه شهرها ساماندهی شده است و باید در شهرستان نهاوند نیز کار ساماندهی یادمان شهدای گمنام بام نهاوند به پایان برسد.

وی با اشاره به اینکه اوضاع بد شهرداری نهاوند سبب تأخیر در ساخت یادمان شهدای گمنام است، بیان کرد: علی رغم نصب تمثال شهدا در شهرها و خیابان‌ها،هنوز یادمان شهدای گروه انقلابی ابوذر و شهدای گمنام بام نهاوند بعد از گذشت چندین سال ساخته نشده است.

امام جمعه نهاوند تصریح کرد: اختلافات شورای شهر و شهرداری نهاوند در سال‌های گذشته سبب شد اوضاع بدتر شود به همین دلیل نیز هر کاری که شهرداری انجام می‌دهد شورای شهر با آن مخالفت می‌کند و بالعکس آن روی می‌دهد.

وی با اشاره به واگذاری پروژه ساخت یادمان شهدای گمنام بام نهاوند به بسیج سازندگی گفت: من پیش از این اتفاق درباره لزوم رسیدگی به ساخت یادمان شهدای گمنام چندین بار به شهرداری نهاوند تذکر داده‌ام.

 برنامه ریزی کردهایم امسال ساماندهی همه گلزارهای شهدای نهاوند به اتمام برسد

فرماندار نهاوند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: امسال برنامه‌ریزی کرده‌ایم ساماندهی همه گلزارهای شهدای روستایی، شهدای شهرهای کوچک، شهدای گروه ابوذر و شهدای گمنام در شهرستان نهاوند به اتمام برسد.

کریم حمیدوند افزود: امسال اجرای پروژه ساماندهی و نصب یادمان شهدای گمنام بام نهاوند بر عهده سپاه قرار گرفته است و از اعتبار تعیین شده برای ساخت این یادمان نیز 40 درصد تخصیص یافته است.

وی با تاکید بر اینکه پروژه ساخت یادمان شهدای گمنام بام نهاوند تنها در صورت تخصیص کامل بودجه به پایان می‌رسد، تصریح کرد: در نظر داریم در نخستین فرصت جلسه‌ای در این باره  این موضوع برگزار کرده و روند پیشرفت و مشکلات این پروژه را بررسی کنیم.

جانمایی سازه و یادمان شهدای گمنام بام نهاوند دارای نواقص زیادی بود

رئیس شورای اسلامی شهر نهاوند نیز درباره یادمان شهدای گمنام بام نهاوند در گفت وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: پروژه ساماندهی و نصب یادمان اولیه شهدای گمنام بام نهاوند دارای نواقص زیادی در زمینه جانمایی سازه و المان بود که سبب تاخیر در اتمام این پروژه شد.

وی افزود: مساحت کل سازه شهدای گمنام بام نهاوند هزار متر مربع است که طرح اولیه این پروژه در سال 91 تهیه شده و شامل نصب یادمان، نمازخانه، سرویس بهداشتی و پارکینگ می‌شود.
مسعود رضی با بیان اینکه  اعتبار اولیه این پروژه 70 میلیون تومان بود که تنها 20 تا 30 درصد آن تخصیص پیدا کرد، تصریح کرد:علرغم پیشرفت 30 درصدی این یادمان در مراحل اولیه ساخت، بعد از طرح مشکلات این پروژه در دفتر فنی استانداری همدان با کارشناسی‌های انجام شده، عملیات اجرائی پروژه متوقف شد.

وی عنوان کرد: با توجه به مشکلات پیش آمده،مصوب گردید در سال 94  100 میلیون تومان اعتبار از محل منابع استانی به این پروژه تخصیص داده شده  ومسئولیت اجرای این پروژه نیز به بسیج سازندگی واگذار شود.

رئیس شورای اسلامی شهر نهاوند اظهار داشت: در حال حاضر سازه قبلی این یادمان تخریب شده و عملیات اجرایی ساخت مجدد  این پروژه از سال 94 توسط بسیج سازندگی آغاز شده است.

یادمان‌ شهدای گمنام نهاوند وضعیت مناسبی ندارد

یک تن از فعالان فرهنگی  شهر نهاوند نیز درباره وضعیت یادمان شهدای گمنام بام نهاوند اظهار داشت: فضای فرهنگی یادمان شهدای گمنام نهاوند بسیار بد و تاسف آور بوده  است که متأسفانه  مورد غفلت و بیمهری مسئولان قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه زیر ساخت‌های فرهنگی آن ‌طوری که شایسته و لازم است در شهر نهاوند ایجاد نشده ، افزود: با توجه به پیشینه و عقبه‌ای که شهرستان نهاوند در دفاع مقدس دارد، یادمان این شهدا می‌تواند به عنوان نماد فداکاری، رشادت، ازخودگذشتگی، ایمان و به‌طور کلی نماد همه ارزش‌های انقلابی تاثیر بسیاری در جوانان بگذارد.

این فعال فرهنگی افزود: با توجه به اینکه نسل جوان ما دوران دفاع مقدس را درک نکرده‌اند همین نماد و نشان‌ها است که می‌تواند فرهنگ انقلاب را به آنها منتقل کند اما متأسفانه در شهرستان نهاوند این‌گونه نمادها مورد غفلت قرار گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: اگرچه ساخت یادمان شهدای گمنام بام نهاوند توسط مسئولین با تاخیر چند ساله آغاز شد اما انتظار می‌رفت با شروع پروژه در سال  91 ساخت یادمان در همان سال نیز به پایان برسد.

این فعالی فرهنگی با تاکید بر اینکه یادمان شهدا می‌تواند شناسنامه‌ای برای شهر نهاوند شود، عنوان کرد: علیرغم اینکه حدود پنج سال از آغاز این پروژه گذشته است اما‌ اهداف و برنامه‌های مسئولان برای ساخت این یادمان هنوز  به طور کامل مشخص نیست.

به گزارش تسنیم، در 8 سال دفاع مقدس خطه مردخیز نهاوند رزمندگان بسیاری را عازم جبهه‌های حق علیه باطل کرده و در این راه شهدای بسیاری را تقدیم اسلام و انقلاب کرد، شهدائی که هر یک الگوئی ممتاز برای آیندگان به شمار می‌آیند.

حالا که  مردم ولایتمدار نهاوند در سال‌های گذشته توفیق میزبانی از 9 شهید گمنام را به دست آورده‌اند سزاوار نیست مسئولان نهاوندی با در برخوردهای یک بام و دو هوائی خود در ساخت یادمان شهدای گمنام، مردمان این سرزمین را از چنین توفیق عظیمی بی‌نصیب بگذارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار