کد خبر: ۳۸۳۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۷ 24 February 2017
مولف کتاب گرافیک خبری و اطلاع رسان طی یادداشتی به تشریح چگونگی تولید یک اینفوگرافیک ویدئویی یا موشن اینفوگرافیک پرداخته است.
 
مریم سلیمی مدرس و مولف کتاب گرافیک خبری و اطلاع رسان و نیز مترجم تخصصی کتاب گرافیک اطلاع رسان(2)برهم کنشی،طی یادداشتی به تشریح چگونگی تولید یک اینفوگرافیک ویدئویی یا موشن اینفوگرافیک پرداخته است که در ادامه می خوانید.
 
یکسالی است که انواع اینفوگرافیک به ویژه نوع ایستا و متحرک آن مورد توجه و استفاده سازمانها و رسانه ها با اهدافی همچون افزایش میزان بازدیدهای خود در سایت، کانال و... قرار گرفته است . توجه و استفاده ای که امید می رود مسیر منطقی را طی کند و صرفاً به یک تب شبیه نباشد.  
 
کلمه اینفوگرافیک  مختصر information graphic  و ترکیب دو کلمه information ( اطلاعات) و graphic  است. اینفوگرافیک به یاری اطلاعات و گرافیک و دانش بصری سازی اطلاعات حاصل می شود. بسته به نوع اینفوگرافیکی که تولید می شود در این مسیر از روشها و ابزارها و نرم افزارهای مختلفی استفاده می شود.
 
به عنوان مثال در تولید اینفوگرافیکهای ایستا برخی نرم افزارها همچون ایلاستریتور، فتوشاپ، اکسل و... راهگشاست. در تولید اینفوگرافیکهای ویدئویی (video infographic) یا متحرک که این روزها در ایران (به طور نامناسب) به موشن گرافیک معروف شده می توان از نرم افزارهایی همچون  افترافکت بهره گرفت که یکی از قدرتمندترین ابزارهای پویانمایی بوده که از هماهنگی بالایی با نرم افزارهای Adobe Photoshop, Adobe Premiere  و Adobe Audition برخوردار است.
 
علت اینکه موشن گرافیک کلمه مناسبی نیست از این روست که موشن گرافیک هر آن گرافیک متحرک را شامل می شود که خود مقوله ای وسیع است ولی اینفوگرافیک که از کاربرد اطلاع رسان به ویژه با نگارش مطبوعاتی بهره می گیرد، یک حیطه تخصصی در این میان است. براین اساس وقتی هدف از تولید یک اثر اینفوگرافیک با شیوه نمایش متحرک است، کلمه مناسب تر اینفوگرافیک ویدئویی یا موشن اینفوگرافیک است.

آیا هر نوع اطلاعاتی قابلیت تبدیل به اینفوگرافیک ویدئویی دارد؟
 
مهمترین نکته در تهیه اینفوگرافیک بیش از هر چیز توجه به قابلیت تبدیل اطلاعات به این نوع گرافیک است. بسیاری از اطلاعات توانایی تبدیل به هیچ نوع اینفوگرافیکی را ندارند. براین اساس پیش از سفارش یا تلاش برای تهیه اینفوگرافیک باید مطمئن شد که اطلاعات مدنظر قابلیت تبدیل به اینفوگرافیک را دارند. با توجه به هزینه بالاتری که اینفوگرافیکهای ویدئویی یا موشن اینفوگرافیکها دارند باید از مشاوره لازم بهره گرفت تا کسب اطمینان کرد که این اطلاعات به نوع ویدئویی امکان تبدیل دارند.
 
باید به خاطر سپرد که اینفوگرافیک ویدئویی جایگزین اینفوگرافیک ایستا نیست، بلکه زمانی باید از آن استفاده کرد که تحقق اهداف مدنظر برای دسترسی بیشتر مخاطبان به اطلاعات با اینفوگرافیک ایستا ممکن نیست. زمانی که تبدیل تمام اطلاعات اینفوگرافیک به ویدئو به نظر غیرممکن است، بهتر است فقط بخشی از آن را پویانمایی شود. قسمتی باید انتخاب شود که درک آن مشکل‌تر بوده یا از پیچیدگی برخوردار است. همچنین از ویدئو می توان به عنوان مکمل اینفوگرافیک خود بهره گرفت.

مزایای اینفوگرافیک ویدئویی یا موشن اینفوگرافیک چیست؟
 
اینفوگرافیک ویدئویی از مزایای بسیاری برخوردار است که از این جمله تبدیل یک اثر رسانه ای ناموفق به یک کار تأثیرگذار  و نیز بیان خبری روشن تر و مستقیم تر آن نسبت به دیگر انواع اینفوگرافیک است. همچنین این نوع گرافیک از امکان تطبیق اطلاعات برای تولید پیوندها و فعالیت اجتماعی بیشتر برخوردار است.
 
در حال حاضر اینفوگرافیک ویدئویی یکی از استراتژی بازاریابی دیجیتال بسیاری از سازمانها و برندهای بزرگ جهان است.

مراحل تهیه اینفوگرافیک ویدئویی
 
به طور کلی در تهیه هر نوع اینفوگرافیک، طی 4 مرحله تبیین، اطلاعات، طرح ریزی و اجرا ضروری است که اینفوگرافیک ویدئویی نیز از آن مستثنی نیست.
 
موفقیت درحوزه اینفوگرافیک ویدئویی یاموشن اینفوگرافیک مستلزم داشتن اطلاعات ارزشمند، داستان یا روایت مناسب و رعایت اصل زیبایی شناسی است.
 
پس از طی مرحله اول که در آن هدف و موضوع، شیوه نمایش و قابلیتها، نرم افزارها، اعضای تیم و ترکیب آنها و زمان در اختیار تعیین می شود، گام بعدی استفاده از اطلاعات و طراحی اطلاعات است. اطمینان از صحت و اعتبار اطلاعات، پالایش دسته بندی و خلاصه سازی آنها مربوط به همین گام است.گام سوم ، طرح ریزی است.این مرحله ازمراحل مهم در اینفوگرافیک ویدئویی است. پیش از هرگونه تهیه ماکت یا اجرا باید مبتنی بر اطلاعات موجود، به برگزاری جلسه و نشستهای تخصصی و... نیز تهیه فیلمنامه مناسب اقدام کرد. در این مرحله ، توجه به نگاه و احساس حاکم بر کار ضروری است. گام بعدی تهیه استوری بورد (فیلمنامه مصور) است که بصری سازی دستی و اولیه تک تک فریمهای اینفوگرافیک ویدئویی است.  

روش ساخت اینفوگرافیک ویدئویی یا موشن اینفوگرافیک

چنانچه این ویدئو چند رسانه ای است باید برای تک تک رسانه های مورد استفاده برنامه ریزی کرد و برای نحوه ورود و خروج و ایفای نقش آنها در این ویدئو تصمیم گیری کرد.
 
براین اساس، پیش از ورود به مرحله اجرا انتخاب صداها و افکتها، نریشنها و... مبتنی بر فیلمنامه ضروری است. در انتخاب صداها باید مشخص شود که از چه زبانها یا لهجه هایی استفاده خواهد شد. عامل موثر بر همه این فعالیت ها، زمان در اختیار و نیز هزینه مورد توافق در این میان است. زمان و بودجه بیشتر در نظر گرفته شده برای هر کار، بر کیفیت آن اثر مثبت می گذارد.
 
علاقمندان به ادامه این مطلب می توانند مقاله کامل آن را در شماره آتی ماهنامه مدیریت ارتباطات دنبال کنند و با اصول طراحی این نوع اینفوگرافیک، نکات ضروری که باید در آن مدنظر قرار گیرند، نرم افزارها و سایتهای مناسب برای تهیه آن، مزایای ساخت و انتشار اینفوگرافیک ویدئویی  و.. آشنا شوند.  

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار