همدان اولین شهر سبز پایدار جهان اسلام از سوی مجمع جهانی شهرهای اسلامی شناخته و برای اولین بارهایش ملی شهر سبز در همدان به همت شهرداری و مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان برگزار شد.
کد خبر: ۳۸۲۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳ 22 February 2017
همدان اولین شهر سبز پایدار جهان اسلام از سوی مجمع جهانی شهرهای اسلامی شناخته‌شده است و برای اولین بارهایش ملی  شهر سبز در همدان به همت شهرداری و مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان برگزار شد.

به گزارش تابناک همدان درشورای اداری استان همدان، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور گفت: رشد اقتصادی کشور با حفظ محیط‌زیست امکان‌پذیر خواهد بود و به دنبال تحقق اقتصاد سبز هستیم و خوشبختانه استان همدان در راستای حفظ محیط‌ زیست گام‌های مهمی برداشته است. 

معصومه ابتکار در ادامه با اشاره به برنامه‌های خوبی که در همدان در راستای حفظ محیط‌زیست انجام‌شده است، تصریح کرد: بازدید از نیروگاه خورشیدی و جلسات خوب در ارتباط با مسائل زیست‌محیطی و نشست ارزشمند شهر سبز پایدار نشانگر رویکرد مطلوب همدان در حفظ محیط‌زیست است. 

ابتکار بابیان اینکه در کنار میراث فرهنگی، میراث طبیعی نیز مایه حیات و شریان حیات است و باید از آن به خوبی حفاظت کنیم، عنوان کرد: گونه‌های زیستی و جانوری استان که همه میراث طبیعی است با تلاش‌هایی که صورت گرفته را باید به خوبی حفاظت کنیم. 

رئیس سازمان محیط‌زیست با اشاره به اینکه ضروری است پسماندهای شهری، روستایی و صنعتی را مدیریت کنیم، گفت: امروز علم و خرد بشر می‌گوید طبیعتی که خداوند خلق کرده است زباله ندارد و تک‌تک مردم و مسئولان در حفظ محیط‌زیست مسئولیت دارند.

وی با اشاره به اینکه دولت درزمینه محیط‌زیست اقدامات مؤثری انجام داده است، بیان کرد: در بسیاری از زمینه‌ها ازجمله آلودگی هوا، مدیریت پسماند و هدر رفت انرژی و غذا کارهای اثربخشی انجام‌شده که تأثیرات آن در بلندمدت نمایان می‌شود.

ابتکار تصریح کرد: اگر امروز نتوانیم پسماندهای صنعتی، خانگی، کشاورزی و فاضلاب‌های شهری و روستایی را مدیریت کنیم مشکلات و بیماری‌های بهداشتی و تنفسی به دنبال خواهد داشت و این هزینه سنگین دیگری بر دوش دولت خواهد بود.

معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان ساخت: امروز ما به‌عنوان شهروند جهانی، کشوری و شهرستانی  مسئول محیط‌زیست هستیم و به دلیل بلایی که بشر به سر محیط‌زیست می‌آورد در آینده بشر به دو دلیل جنگ و تخریب محیط‌زیست درخطر و تهدید است.

رئیس سازمان محیط‌زیست کشور با اشاره به اینکه میزان مصرف انرژی کشور در بخش خانگی و صنعتی از متوسط دنیا ۵ برابر بیشتراست، گفت: یکی از دلایل اصلی این مصرف بالا قسمت یارانه‌ای و پایین انرژی  در کشور است.

وی اظهار داشت: رویکرد زیست‌محیطی دولت با برنامه جهانی توسعه پایدار همگام شده و بر این اساس ۱۷ محور توسعه پایدار ارائه‌شده تا بتوانیم شاخص‌های رشد اقتصادی و توسعه پایدار انسانی را در کنار بهبود وضعیت محیط‌زیست داشته باشیم.

ابتکار افزود: این‌یک فرصت استثنایی برای ایران است که بتوانیم با همگرایی ملی در بین همه دستگاه‌ها، قوا و جریان‌ها و همگرایی جامعه جهانی شاخص‌های زیست‌محیطی را ارتقا دهیم.

رئیس سازمان محیط‌زیست کشور تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه کشور توجه جدی به مسئله محیط‌زیست و شاخص‌های آن شده و به‌عنوان یک برنامه فرا بخشی زیست‌محیطی تدوین‌شده است.

وی افزود: مدیریت سبز یکی از تکالیف دستگاه‌های دولتی است و باید در همه‌جا اجرا شود در این راستا بر اساس شاخص مدیریت سبز کارنامه عملکرد زیست‌محیطی برای ادارات داده می‌شود.

وی بابیان اینکه همه دستگاه‌های عضو دولت در حوزه محیط‌زیست وظیفه‌دارند، تصریح کرد: کارنامه زیست‌محیطی دولت تدبیر و امید را سال گذشته منتشر کردیم که کارنامه دوساله دولت و دستگاه‌ها نیز در این زمینه منتشر می‌شود و امیدواریم برش استانی کارنامه زیست‌محیطی دولت را در استان همدان داشته باشیم.

لازم به ذکر است که استان همدان مردادماه سال ۹۳ به‌عنوان پایلوت شهر سبز پایدار جهان اسلام انتخاب و در همین زمینه تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری همدان و سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور منعقد شد وهم زمان با برگزاری همایش ملی شهر سبز پایدار این تفاهم‌نامه بار دیگر در همدان به امضا رسید تا همدان برای مدت ۳ سال دیگر به‌عنوان پایلوت شهر سبز پایدار جهان اسلام معرفی شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار