همدان اولين شهر سبز پايدار جهان اسلام از سوي مجمع جهاني شهرهاي اسلامي شناخته شده است و برای اولین بارهمایش ملی شهر سبزدرهمدان به همت شهرداری و مرکز مطالعات و پژوهشهای شورای اسلامی شهرهمدان برگزار می گردد.
کد خبر: ۳۷۹۱۹۸
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶ 17 February 2017
 جمعيت شهر ها روز به روز در حال افزايش است به طوريکه در بعضي از مطالعات آمده دیده می شود تا چندین سال آینده70 درصد از کل جمعيت دنيا در شهرها زندگي می کنند و توسعه شهر پايدار يکي از برنامه هايي که می تواند امروزه براي ارتقا کيفيت زندگي مردم در تمامي تصميم گيري ها مد نظر قرار گیرد چراکه نه تنها باعث رفاه مردم فعلي مي گردد بلکه در آينده نيز تاثيرات قابل توجهي را از خود به جاي خواهد گذاشت. شهر پايدار به شهري اطلاق مي‌گردد كه طراحي آن بر اساس اثرات زيست محيطي شكل گرفته، به طوري كه در اين شهر‌ها مصرف انرژي به حداقل ممكن خواهد رسید.

 به گزارش تابناک همدان رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به  بالا بودن هزینه میزبانی از شرکت‌کنندگان خارجی این همایش را در سطح ملی برگزار خواهیم کرد، گفت: ۱۰۶ نفر  خارج از استان ثبت‌نام کرده و مقاله ارائه داده‌اند که با بررسی ۱۸ داور 74 مقاله در دو بخش سخنرانی و پوستر پذیرفته‌شده است.

ابراهیم مولوی در جمع خبرنگاران با اشاره به تشکیل کمیته‌های علمی و اجرایی همایش شهر سبز پایدار تصریح کرد: بعد از طراحی سایت شهر سبز و فراخوان مقاله، حدود ۱۰۳ مقاله از سراسر کشور در بازه محدود دو ماهه ارسال و مقالات مورد داوری قرار گرفت.

وی خاطرنشان ساخت: در زمان برگزاری همایش ۲۶ مقاله در سالن اصلی و جنبی به‌صورت کارگاه و به‌صورت سخنرانی ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به تفکیک محور مقالات همایش اظهار داشت: کل مقالات سازمانی ۱۶ مقاله از محیط‌زیست، استانداری‌ها، شهرداری و... بوده که اعضای هیئت‌علمی ۳۶ مقاله به گسترش جغرافیای کشور و ۴۶ مقاله دانشجویی به تفکیک پوستر و سخنرانی ارائه می‌شود و مقالات سفارشی نیز ارائه خواهد شد.

عضو شورای شهر همدان بابیان اینکه ۴۸ مقاله نیز به‌صورت پوستر ارائه می‌شود، افزود: ۵ سخنرانی ویژه در همایش خواهیم داشت که یک مقاله توسط رئیس دانشگاه صنعتی همدان و مقاله دیگری نیز توسط معاون دانشگاه علوم پزشکی ارائه می‌شود.

مولوی از حضور رئیس سازمان محیط‌زیست به‌عنوان سخنران ویژه در همایش خبر داد و خاطرنشان کرد: این همایش دوم و سوم اسفندماه در همدان برگزار می‌شود که خانم ابتکار دوم اسفندماه سخنران ویژه مراسم افتتاحیه خواهد بود.

وی با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی‌شده سفر رییس سازمان محیط‌زیست، یادآور شد: تفاهم‌نامه شهر سبز پایدار که دو ساله بود در این مراسم تمدید خواهد شد و پرده‌برداری از المان شهر سبز در پیاده راه بوعلی و بازدید از نیروگاه خورشیدی از دیگر برنامه‌ها خواهد بود.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان بابیان اینکه باید از حضور رئیس سازمان محیط‌زیست بهترین استفاده را کرد، افزود: معاون وزیر راه و شهرسازی و معاون رئیس سازمان محیط‌زیست نیز در همایش شهر سبز پایدار حضور خواهند داشت. 

عضوی شورای شهر همدان بابیان اینکه دانشگاه بوعلی سینای به‌عنوان دانشگاه سبز معرفی‌شده است،گفت: ایجاد سه نیروگاه هرکدام با ظرفیت هفت مگاوات و حجم سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارد تومان توسط آلمانی‌ها در شهر همدان ایجاد خواهد شد که این امر حرکت در راستای شهر سبز پایدار است.

مولوی با تأکید بر اینکه کارهای همایش تا امروز در قالب ۴۲ کمیته علمی و اجرایی به نتیجه رسیده و آماده برگزاری همایش هستیم، افزود: افراد بسیاری خواستند در نحوه، مدت و کیفیت برگزاری همایش کارشکنی کنند؛ اما ما صورتمان را باسیلی سرخ کردیم و خواستیم اتفاق خوبی برای همدان بیافتد.

عضو شورای شهر همدان در ادامه با اشاره به انعقاد قرارداد ساخت خودروی برقی برای پیاده راه بوعلی، اظهار کرد: این خودرو توسط اساتید و محققان دانشگاه بوعلی طراحی و ساخته خواهد شد که شهرداری ۸ تا ۱۰ دستگاه هیبریدی را برای استفاده در پیاده راه بوعلی و در آینده برای پیاده راه اکباتان به‌کار خواهد برد.

وی به آخرین طرح تصویب‌شده طرح سلامت شهروندان اشاره کرد و یادآور شد: ادعا داریم شهر همدان، پوینده و بالنده است و تلاش داریم به‌سوی سلامت، شادابی و سلامت روح و روان انسان‌ها و شهروندان حرکت کنیم.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان در پایان میزان حمایت مالی از پایان‌نامه‌ها در مقطع کارشناسی ارشد را ۴ میلیون تومان دانست و یادآور شد: در مقطع دکترا و PHD مبلغ ۱۰ میلیون تومان عقد قرارداد و حمایت صورت می‌گیرد.

منبع: تابناک
برچسب ها: شهر سبز پایدار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار