رییس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان
یکی از دغدغه‌های مسئولین تأمین میوه شب عید درماه‌های پایانی سال بوده که امسال نیز تا پایان سال باید میوه موردنیاز استان به نرخ دولتی تأمین و در اختیار مردم قرار داده شود اما به دلیل برودت هوا و سرمازدگی مرکبات شمال کشور اذهان به این سمت است که میوه‌های یخ‌زده وارد چرخه مصرف در شب عید نشود.
کد خبر: ۳۷۱۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳ 03 February 2017
یکی از دغدغه‌های  مسئولین تأمین میوه شب عید درماه‌های پایانی سال بوده که امسال نیز تا پایان سال باید میوه موردنیاز استان به نرخ دولتی تأمین و در اختیار مردم قرار داده شود اما به دلیل برودت هوا و سرمازدگی مرکبات شمال کشور اذهان به این سمت است که میوه‌های یخ‌زده وارد چرخه مصرف در شب عید نشود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: امسال مشکلی از بابت تأمین میوه شب عید نداریم  و بر اساس نیاز استان تصمیم گرفته شد ۷۰۰ تن سیب به ۱٬۰۰۰ تن و ۱٬۳۰۰ تن پرتقال به ۲٬۰۰۰ تن افزایش یابد همچنین در حال حاضر ۷۰۰ تن سیب در استان خریداری و ذخیره  شده است.

به گزارش تابناک همدان منصور رضوانی جلال در جمع خبرنگاران با اشاره اینکه سهم استان همدان از تولید محصولات کشاورزی  ۴٫۵ درصد است، اظهار کرد: استان همدان باوجود محدودیت منابع آب، خاک و کشاورزان پیشرو با تغییر درروش کشت، آبیاری و مدیریت بهینه در بخش کشاورزی توانسته حفظ تولید با افزایش راندمان داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه استان همدان بعد از اردبیل به علت نقشی که بخش کشاورزی در تولید و اشتغال دارد بیشترین کاربری از اراضی را دارد، افزود: به‌طوری‌که  ۳۶ درصد از اراضی استان به بخش کشاورزی اختصاص دارد و یکی از محورهای توسعه استان کشاورزی محسوب می‌شود. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از افتتاح ۷۴ پروژه کشاورزی  با ۶۱۱ میلیارد ریال در ایام دهه فجر در استان خبر داد و اظهار کرد: این تعداد پروژه برای  ۱۰۸۸ نفر اشتغال‌زایی در پی خواهد داشت.

وی یادآور شد: ۳۸ پروژه در بخش آب‌وخاک، ۱۵ پروژه در بخش تولیدات دامی، ۳ پروژه در بخش شیلات، ۵ پروژه در بخش صنایع تبدیلی  و۱۶ پروژه در بخش تولیدات گیاهی به افتتاح خواهد رسید.

رضوانی جلال در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی برای کاهش قیمت گوشت، گفت: با توجه به افزایش قیمت گوشت در ماه‌های اخیر در ستاد تنظیم بازار تفاهم‌نامه‌ای بین اتحادیه دامداران و صنف قصابان منعقد شد که با این تفاهم‌نامه واسطه‌ها از بین رفته و قیمت گوشت کاهش می‌یابد.

 وی خاطرنشان کرد: همچنین تدابیری اندیشیده شده اتحادیه دامداران با شرکت پشتیبانی امور دام، مراکز توزیع در همدان راه‌اندازی شود و به صنف قصابان کمک کنند تا توزیع گوشت در استان افزایش‌یافته و قیمت گوشت کاهش یابد.


خرید میوه شب عید از جنوب کشور / ضریب مکانیزاسیون ماشین‌آلات کشاورزی افزایش یافت

 وی در بخشی از سخنان خود بابیان اینکه در بحث جذب اعتبارات مکانیزاسیون عقب هستیم، عنوان کرد: اعتبارات بخش مکانیزاسیون ۳۳۳ میلیارد تومان بود امسال بیشتر شده که هنوز جذب نشده و عقب هستیم امیدواریم تا پایان سال جذب این اعتبارات تحقق پیدا کند.

رضوانی جلال با اشاره به وضعیت گلخانه‌های استان یادآور شد: در سومین روز از دهه فجر گلخانه ۹ هکتاری در تویسرکان افتتاح خواهد شد و امیدواریم بتوانیم اهداف برنامه‌ریزی‌شده در توسعه گلخانه‌ها را عملیاتی کنیم.

وی  بابیان اینکه  ۷۶ هکتار مجوز جدید صادرشده است، افزود: هدف‌گذاری برای ایجاد گلخانه‌ای ۲۴ هکتاری بوده که امسال تاکنون ۱۲ هکتار عملیاتی شده است. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه  بابیان اینکه برای نخستین بار بخش کشاورزی به حوزه صادرات گندم واردشده است، افزود: در حوزه‌های مختلف اقتصاد مقاومتی نیز جلسات متعددی در استان تشکیل‌شده و درواقع انرژی زیادی در استان در این خصوص گذاشته‌شده است.

رضوانی جلال با اشاره به بخش اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی نیز گفت: در اقتصاد مقاومتی ۲۱ مورد به عهده بخش کشاورزی گذاشته‌شده که ۱۳۳ درصد کار انجام‌شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به ۱۴۰ درصد برسد.

وی بابیان اینکه در آبیاری موضعی و قطره‌ای راندمان تا ۹۰ درصد رسیده است، افزود: ۱۰۹ هزار هکتار آبیاری تحت‌فشار در استان وجود داشت که اکنون به ۱۳۲ هزار هکتار افزایش‌یافته است.

رضوانی جلال با اشاره به میزان صرفه‌جویی آب در استان تصریح کرد: ۵۹۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی آب در استان انجام‌شده است که این میزان در برابر تبخیر آب، کاهش بارندگی و ... عدد چشمگیری نیست.

وی تصریح کرد: کاهش سطح کشت آبی در برنامه قرار دارد، تا بتوان با افزایش راندمان تولیدات را افزایش داد که در این راستا ۳۶ هزار هکتار کاهش اراضی سطحی آبی در استان انجام‌شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در پایان با تأکید بر اینکه درصد پوشش بیمه کشاورزی استان ضعیف است، تصریح کرد: پوشش بیمه کشاورزی استان همدان از ۲۱ درصد به ۳۴درصدافزایش‌یافته وکشاورزان به‌ویژه در بخش  زراعت تمایل بیشتری به بیمه پیداکرده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار