بنا بر فهرست دیدارهای رسمی ثبت شده در کاخ سفید که نشان دهنده ملاقات های مقامات و شخصیت‌ها با باراک اوباماست، دیپلمات سابق ایرانی و یکی از شخصیت‌هایی که گفته می‌شود در دوره اوباما تلاش بسیاری برای تغییر سیاست به نفع ایران داشته است، بیش از سی دیدار با مقامات ارشد کاخ سفید در دو دوره باراک اوباما داشته‌اند
کد خبر: ۳۶۶۴۸۲
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۵ 24 January 2017
بنا بر فهرست دیدارهای رسمی ثبت شده در کاخ سفید که نشان دهنده ملاقات های مقامات و شخصیت‌ها با باراک اوباماست، دیپلمات سابق ایرانی و یکی از شخصیت‌هایی که گفته می‌شود در دوره اوباما تلاش بسیاری برای تغییر سیاست به نفع ایران داشته است، بیش از سی دیدار با مقامات ارشد کاخ سفید در دو دوره باراک اوباما داشته‌اند.

به گزارش «تابناک یزد»؛ بنا بر گزارش های رسمی دیدارهای روزانه ثبت شده در کاخ سفید در دوره باراک اوباما، مشخص شده است که دیپلمات سابق ایران، سید حسین موسویان، سه بار در کاخ سفید میهمان مقامات ارشد دولت اوباما بوده و در همین حال مشخص شده که تریتا پارسی، عضو ارشد شورای ایرانیان آمریکایی ـ که بسیاری او را چهره ای مهم در فعالیت به نفع ایران در دولت اوباما می دانند ـ بیش از سی بار با مقامات دولت اوباما دیدار داشته است.

مقامات آگاه از محتوای این دیدارها بیان کرده‌اند که هم حسین موسویان و هم تریتا پارسی به کاخ سفید در راستای ایجاد ارتباطات میان ایران و کاخ سفید ـ که منجر به رقم خوردن مذاکرات هسته ای شده است ـ کمک فراوانی کرده اند.

همچنین بیان شده است که سید حسین موسویان، دیدارهایی با مدیر ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید «رابرت مالی» ـ که به اوباما در مورد سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه و مبارزه با گروه داعش مشاوره می داده ـ داشته است.

افشای بیش از 30 دیدار میان دیپلمات سابق و فعال سیاسی ایرانی با مقامات آمریکا در کاخ سفید

همچنین تریتا پارسی، دبیر شورای ملی ایرانیان آمریکایی، که ارتباطات نزدیکی با کاخ سفید داشته و یکی از چهره‌های مؤثر در تدوین روایتی متفاوت از ایران در سیاست خارجی ایالات متحده بوده، طی چندین بار دیدار خود از کاخ سفید، دیدارهای مهمی با سران دولت قبلی آمریکا داشته است.

از جمله این دیدارها، دیدار کاملاً خصوصی و تنها با «بن رودز» مشاور ارشد اوباما در حوزه سیاست خارجی و دیدار با رابرت مالی و کالین کال مشاور ارشد امنیت ملی جو بایدن معاون اوباما بوده است. همچنین بیان شده که تریتا پارسی، چندین دیدار نیز با مقامات ارشد و میز ایران در شورای امنیت ملی کاخ سفید داشته است.

وی در این مورد به روزنامه واشنگتن فری بیکون گفته بود، به داشتن روابط نزدیک با دولت اوباما افتخار می کند و حمله های جمهوری خواهان و منتقدان به دیپلماسی آمریکا در خصوص ایران نتوانسته آسیبی به روابط وی با تیم اوباما بزند.

پارسی گفته بود: من خوشحام که شما موضوع روابط نزدیک من با دولت اوباما را مورد توجه قرار داده و پررنگ می کنید، زیرا این نشان از آن دارد که همه حملات و اتهامات دروغین در مورد نهاد و سازمان ما نتوانسته است اعتبار ما در واشنگتن را زیر سؤال ببرد. در عوض ما از یک رابطه نزدیک و قوی با کاخ سفید برخوردار شدیم که به اطمینان از برنامه هسته ای ایران و اینکه این برنامه به جنگ ختم نشود کمک فراوانی کرد.

افشای بیش از 30 دیدار میان دیپلمات سابق و فعال سیاسی ایرانی با مقامات آمریکا در کاخ سفید

این در حالی است که منتقدان دولت اوباما و ناراضیان از توافق هسته ای از این دیدارها انتقادات زیادی کرده اند. از جمله مایکل رابین، یکی از مشاوران قبلی پنتاگون بیان کرده است: راه دادن اشخاصی مانند پارسی، که دیدگاه‌های آن‌ها تفاوتی با دیدگاه‌های مقامات نظام ایران ندارد، مانند راه دادن روباه به درون آشیانه پرندگان است؛ مانند آنکه در دوره جنگ سرد به لابیگران شوروی اجازه داده می شد تا سیاست‌های آمریکا را هدایت کنند.

در همین حال، سعید قاسم نژاد، که یکی از چهره‌های اپوزیسیون خارج از کشور ایرانی است و در بنیاد  حمایت از دموکراسی ـ که از سوی رژیم اسرائیل حمایت می شود ـ عضویت دارد، بیان کرده است: این واقعیت که چهره‌هایی نظیر سید حسین موسویان و افرادی از شورای ملی ایرانیان آمریکایی ارتباطات نزدیک با کاخ سفید در دوره اوباما داشته‌اند و در تدوین سیاست‌های خارجی اوباما در مورد ایران مشارکت می کرده اند، نشان می دهد که دولت دونالد ترامپ باید نه تنها سیاست‌ها در مورد ایران را به شدت تغییر دهد، بلکه باید تیم های ایرانی در نهادهای مربوطه را نیز تغییر دهد.
 
تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار