رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر نیز برپایی نخستین نمایشگاه اسناد و عکس های تاریخی ملایر را در راستای فرهنگ سازی و حساس کردن مردم با اسناد و عکس های تاریخی گذشته برشمرد و افزود: عده ای از شهروندان با نگاه ویژه تر خود اسناد و عکس های تاریخی را در مدت یک هفته برپایی نمایشگاه به مرکز اسناد غرب کشور تحویل دادند.
کد خبر: ۳۶۳۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴ 20 January 2017
مدیر کل مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور گفت: در حال حاضر بیش از 2 و نیم میلیون برگ سند در این مرکز نگهداری می شود که از این تعداد تاکنون بیش از یک میلیون برگ سند در سیستم رسا وارد شده است.

به گزارش ایرنا؛ علیرضا تکلو در جمع خبرنگاران اظهار کرد:2هزار و 660 برگ سند موجود تاکنون مرمت و 928 هزار و 905 برگ سند فهرست نویسی شده که امیدواریم این روند بهبود یابد.

وی با بیان اینکه مرکز غرب کشور پنج استان ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان و همدان را زیر پوشش دارد، افزود: سال 1371 مرکز اسناد غرب کشور با مرکزیت همدان تاسیس شد و در قالب 9 واحد تخصصی انجام وظیفه می کند.

وی ایران شناسی، اسلام شناسی، رقومی کردن اسناد، ثبت اسناد در سیستم رسا، حفاظت و نگهداری و سازماندهی آثار مکتوب و غیرمکتوب را از جمله وظایف این مرکز برشمرد و بیان کرد: همه افراد حقیقی می توانند در صورت در دست داشتن اسناد ارزشمند به این مرکز مراجعه و یا با ما تماس بگیرند تا با تحویل اسناد، آن را به نام خود ثبت کنند.

تکلو با تاکید بر اینکه هیچ فردی اجازه معدوم کردن اسناد، اوراق و برگه های دولتی و اداری را ندارد، افزود: تخریب و معدوم کردن این اسناد و اوراق جرم محسوب می شود و نیاز است عزم جدی برای تحویل دادن اسناد موجود در دست اشخاص و اسناد بایگانی در دستگاه های اداری به مرکز اسناد و کتابخانه ملی غرب کشور صورت گیرد.

وی همچنین با اشاره به ثبت میراث مکتوب استان همدان در فهرست حافظه جهانی یونسکو گفت: مدت سه سال است که طرح مجمع کتابخانه های تخصصی بزرگ(مکتب) در شهرهای غرب کشور آغاز شده و با اجرای آن اطلاعات همه کتابخانه ها در یک جا جمع می شود.

مدیر کل مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور اظهار کرد: در دهه فجر امسال سه عنوان کتاب شامل زندگینامه دکتر اعتماد پدر انرژی اتمی ایران و موسس دانشگاه بوعلی سینای همدان، کتاب حماسه دانش آموزان همدان در 30 مهر و زندگینامه و خاطرات مسعود جعفری جوزانی توسط بخش تاریخ نگاری این مرکز چاپ و منتشر خواهد شد.

تکلو خواستار معرفی مفاخر و شخصیت های بزرگ این شهرستان در حوزه های مختلف به مرکز اسناد شد و افزود: این مرکز آمادگی لازم را برای مصاحبه و چاپ کتب شخصیت های علمی، سیاسی، فرهنگی، هنری و ادبی دارد.

وی اضافه کرد: تاکنون 37 هزارو 969 برگ سند و پنج هزارو 449 قطعه عکس به مرکز اسناد غرب کشور اهدا و با 377 تن از مفاخر و شخصیت های بزرگ غرب کشور مصاحبه شده است.
به گزارش ایرنا تکلو با اشاره به وجود پنج هزار جلد کتاب در کتابخانه تخصصی این مرکز بیان کرد: امکان دسترسی افراد به 20 صفحه نخست تمامی پایان نامه ها و اسکن کردن اسناد موجود در این مرکز برای محققان و پژوهشگران وجود دارد.

وی به وجود 150 هزار برگ سند و عکس تاریخی مربوط به ملایر در مرکز اسناد غرب کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به غنای فرهنگی ملایر و اینکه شهر برتر فرهنگی استان همدان است، از این ظرفیت کمتر استفاده شده است.

تکلو خواستار اطلاع رسانی های لازم و آشنایی مردم به منظور تحویل اسناد و عکس های تاریخی این شهرستان برای جلوگیری از نابودی اسناد تاریخی شد و بیان کرد: هر سندی که به این مرکز تحویل داده می شود، به نام شخص ثبت شده و ما می توانیم برای ثبت اسناد ملایر در حافظه جهانی نیز اقدام کنیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر نیز برپایی نخستین نمایشگاه اسناد و عکس های تاریخی ملایر را در راستای فرهنگ سازی و حساس کردن مردم با اسناد و عکس های تاریخی گذشته برشمرد و افزود: عده ای از شهروندان با نگاه ویژه تر خود اسناد و عکس های تاریخی را در مدت یک هفته برپایی نمایشگاه به مرکز اسناد غرب کشور تحویل دادند.

غلامرضا جمالی زاده ابراز امیدواری کرد: با تداوم این نمایشگاه ها و حرکت ارزشمند مرکز اسناد غرب کشور، بتوانیم برای جذب بیشتر آثار و اسناد تاریخی شهرستان که در دست مردم است، اقدام کرده و فرهنگ سازی خوبی در این راستا صورت گیرد.

نخستین نمایشگاه اسناد و عکس های تاریخی ملایر از 25 دی ماه به مدت یک هفته در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد این شهر دایر شد.

مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور(همدان) سال 1371 تاسیس شد و پنج استان ایلام، کرمانشاه، لرستان، کردستان و همدان زیر پوشش این مرکز است.

شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار