بصیری‌محمدپور با اشاره به میزان مایه‌کوبی و پیشگیری از بیماری‌های واگیر دامی و قابل انتقال به انسان بیان کرد: در این راستا از ابتدای سال تا کنون بیش از ۵۴۶ هزار رأس دام سبک و ١۴ هزار رأس دام سنگین علیه انواع بیماری‌های واگیر دامی و قابل انتقال بین حیوان و انسان در شهرستان مایه‌کوبی شده است.
کد خبر: ۳۵۸۶۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲ 11 January 2017
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اسدآباد از ضبط و معدوم‌سازی یک تن و ٧٠٠ کیلوگرم مواد خام دامی غیرقابل مصرف و تاریخ مصرف گذشته در این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایسنا؛ دکتر عادل بصیری‌محمدپورافزود: این میزان مواد غیرقابل مصرف از ابتدای سال تا کنون توسط اداره دامپزشکی ضبط و معدوم و از چرخه مصرف حذف شده است.

وی با اشاره به حفظ و ارتقای بهداشت عمومی و نظارت و بازرسی بر تولید، توزیع و عرضه مواد خام دامی اظهار کرد: طی ٩ ماهه امسال بیش از ٢٠۴۶ مورد بازدید از مراکز تولید، توزیع، بسته‌بندی، عرضه و رستوران‌های این شهرستان انجام گرفته که حاصل این بازرسی‌ها ضبط و معدوم‌سازی یک تن و ٧٠٠ کیلوگرم مواد خام دامی غیرقابل مصرف و تاریخ مصرف گذشته بوده است.

بصیری‌محمدپور در ادامه با اشاره به اهداف و وظایف دامپزشکی خاطرنشان کرد: مجموعه دامپزشکی با هدف استقرار امنیت‌غذایی و تأمین سلامت دام، سلامت غذا، سلامت انسان و تأمین استانداردهای بهداشتی و تولیدات دامی در تجارت حول دو محور حفظ و حراست از سرمایه دامی کشور و حفظ و ارتقای سطح بهداشت عمومی به وظایف خود عمل می‌کند.

وی ادامه داد: دامپزشکی در راستای حراست از سرمایه دامی کشور با پیشگیری از ظهور، بروز و شیوع بیماری‌های واگیر دامی با شرایط خاص خود اقدام کرده و در زمینه حفظ و ارتقای بهداشت عمومی با پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال به انسان و نظارت و بازرسی از مراکز تولید، توزیع و عرضه مواد خام دامی موضوع را پیگیری و اجرا می‌کند.

بصیری‌محمدپور با اشاره به میزان مایه‌کوبی و پیشگیری از بیماری‌های واگیر دامی و قابل انتقال به انسان بیان کرد: در این راستا از ابتدای سال تا کنون بیش از ۵۴۶ هزار رأس دام سبک و ١۴ هزار رأس دام سنگین علیه انواع بیماری‌های واگیر دامی و قابل انتقال بین حیوان و انسان در شهرستان مایه‌کوبی شده است.

وی عنوان کرد:این بیماری‌ها شامل آبله،شاربن،تب‌برفکی، آنتروتوکسمی، بروسلوز(تب‌برفکی)، قانقاریا آگالاکسی، هاری لمپی اسکین، ppr و ... است.

وی در ادامه با تشریح میزان تست سل و برسلوز در سطح شهرستان گفت: از ابتدای امسال تا کنون حدود ٢١٠۴ رأس گاو و گوساله در زمینه تشخیص بیماری سل مورد تست توبرکولین قرار گرفته و ٧ رأس مبتلا شناسایی و در زمینه تشخیص دام‌های آلوده به بیماری بروسلوز ٨٠۶ رأس گاو خونگیری شده است و هیچ مورد دام آلوده نداشته‌ایم.

بصیری‌محمدپور در بخش دیگری از سخنانش از ایجاد پست قرنطینه سیار دامپزشکی این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: در راستای پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان اداره دامپزشکی طبق توافق مابین دامپزشکی، نیروی انتظامی و فرمانداری شهرستان اقدام به برگزاری ایست و بازرسی توسط نیروی انتظامی و گشت سیار توسط نیروهای دامپزشکی و نیروی انتظامی و مشترک به شکل دوره‌ای به ویژه در راه‌های خروجی شهرستان کرده است.

وی افزود: با توجه به حمل و نقل غیرمجاز در انتقال واشاعه بیماری‌های دامی و با هدف کنترل حمل و نقل دام و طیور و فرآورده‌های خام دامی و با آغاز فصل سرما وشیوع بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان و درگیری چندین استان از جمله کرمانشاه با این بیماری و از طرفی با توجه به راه‌های مواصلاتی شهرستان با چند استان و احتمال حمل محموله آلوده و بدون مجوز به شهرستان پست قرنطینه سیار دامپزشکی ایجاد شده است.

وی درباره بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان عنوان کرد: خوشبختانه تا کنون هیچ مورد مشکوکی در بحث مبتلا شدن پرندگان شهرستان به ویروس آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان مشاهده نشده است.

بصیری‌محمدپور ازصاحبان و رانندگان خودروهای حمل دام، طیور و فرآورده‌های خام دامی خواست درصورت انتقال دام وطیور یافرآورده‌ها برای اخذمجوز طبق دستورالعمل‌های دامپزشکی اقدام کنند.

وی یادآور شد: از دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها نیز می‌خواهیم تا اطلاع‌رسانی لازم را به روستائیان در زمینه گزارش هرگونه تلفات غیرعادی پرندگان در سطح روستا به سرعت به دامپزشکی برای انجام اقدامات در اسرع وقت داشته باشند.

رئیس اداره دامپزشکی اسدآباد یادآور شد: در صورت مشاهده تخلف بهداشتی در ارتباط با تولید، توزیع، بسته‌بندی و عرضه فرآوردهای خام دامی شهروندان اسدآبادی  مراتب را از طریق سامانه ارتباطی ١۵١٢ یا شماره تماس ٣٣١٣۴٩٢۶_٣٣١٣٢٠۶۶ به بازرسان بهداشتی شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع‌رسانی کنند.




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار