به گفته صوفی، معاون وقت حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان، به لحاظ توپوگرافی امکان ایجاد مترو در شهر نيست، براي مونوريل هم 3 هزار ميليارد اعتبار نياز است كه 2 ساله انجام مي‌شود اما در توان كسي نيست پس بهترین راه‌حل برای شهر همدان اجرای طرح BRT است.
کد خبر: ۳۵۷۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴ 09 January 2017
کلانشهر همدان نه صاحب مترو می‌شود، نه مونوریل! بنابراین شورای شهر به منظور طراحی سیستم حمل و نقل شهری و در راستای ایجاد نظم و انضباط مهندسی ترافیک در شهر، طرحی نو درانداخت!

به گزارش ایسنا، برای نخستین‌بار اجرای سیستم اتوبوسرانی سریع یاBRT درسال 93 توسط شورای شهر و زمانیکه مسئولان ذیربط به این نتیجه رسیدند که قطار شهری در همدان قابل اجرا نیست، مطرح شد.

به گفته صوفی، معاون وقت حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان، به لحاظ توپوگرافی امکان ایجاد مترو در شهر نيست، براي مونوريل هم 3 هزار ميليارد اعتبار نياز است كه 2 ساله انجام مي‌شود اما در توان كسي نيست پس بهترین راه‌حل برای شهر همدان اجرای طرح BRT است.

در اردیبهشت‌ماه سال 94 طرح مطالعات میدانی طرح BRT در همدان‌پایان یافت و در همان زمان صوفی تصریح کرد در ابتدای این طرح دو خیابان بوعلی و اکباتان پیاده‌راه می‌شوند چرا که اجرای آن مستلزم اجرای طرح BRT است به طوریکه این دو طرح همزمان اجرا خواهند شد.

امسال پروژه پیاده‌راه‌سازی خیابان بوعلی آغاز شده و بنا به گفته مسئولان مقرر بود در انتهای آذرماه‌جاری به اتمام برسد اما هنوز خبری از اجرای طرح BRT در شهر همدان نیست و این جای بسی تأمل است!

صوفی همچنین مقدمات انجام طرح BRT را ورود کارت بلیط الکترونیکی به ناوگان اتوبوسرانی عنوان کرده بود که این امر هم از سال گذشته در حال تحقق است اما گویا مقدمات اصلی هنوز فراهم نیست تا وارد فاز اجرایی طرح BRT شویم.

در آذرماه سال 94 صوفی خبر از تصویب مطالعات مشاور درباره طرح BRT همدان داده و گفته بود منتظر تصویب این طرح در شورای ترافیک استان همدان هستیم به طوریکه اواخر سال 93 از شورای ترافیک خواسته شده بود تا طرح را برای اجرا مصوب کرده و به شهرداری همدان ابلاغ کنند.

صوفی با بیان اینکه هنوز مطالعات طرح BRT همدان مصوب نشده است، گفته بود نظر کمیته فنی شورای ترافیک همدان مبنی بر عدم اجرای کامل خط BRT را قبول نداریم و طرح باید به طور کامل اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح برخی نارضایتی‌ها را نیز به دنبال دارد، عنوان کرده به طور قطع با اجرای خط BRT پارک حاشیه خیابان‌ها از بین رفته و نارضایتی‌هایی برای واحدهای صنفی محل ایجاد می‌کند اما از سوی دیگر اجرای این طرح سود بسیاری برای بخش قابل توجهی از شهر همدان در پی دارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار همدان با اعلام اینکه زیرساخت اجرای خطوط BRT در همدان وجود ندارد، اظهار کرده یکی از الزامات این طرح، اجرای پیاده‌راه‌سازی خیابان‌های بوعلی و اکباتان است که چندین سال باقیمانده و اجرایی نشده است.

متأسفانه با تمام این تفاسیر و وعده‌های مسئولان شهر همدان، به نظر می‌رسد امسال هم به علت ماندن طرح BRT روی میز شورای ترافیک، اجرای طرح به تأخیر بیفتد به طوریکه اجرای خط یک به علت برخی مسائل فرهنگی، به تصویب شورای ترافیک نرسیده است.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت ترافیکی و حمل و نقل شهر همدان اظهار کرد: عملیات پیاده‌راه‌سازی خیابان بوعلی انجام شده و در ادامه آن خیابان اکباتان هم به همان شکل به پیاده‌راه تبدیل می‌شود.

رضا میرزایی با اشاره به وضعیت مالی شورای شهر و شهرداری گفت: تا پیش از این، دست دولت برای تخصیص اعتبارات در زمینه حمل و نقل باز بود اما در حال حاضر خرید اتوبوس‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی با اعطای وام خریداری شده به طوریکه با خرید 4.2 میلیاردی با احتساب سود وام، ارزش هر اتوبوس به یک میلیارد تومان رسیده است.

وی با اشاره به خرید 6 اتوبوس و افزودن این تعداد به سیستم حمل و نقل عمومی افزود: برای اجرای طرح اتوبوس تندرو یاBRT تا کنون 6 میلیارد تومان هزینه شده است.

وی در ادامه اجرایی شدن طرح ویژه حمل و نقل عمومی BRT توسط شهرداری همدان را منوط به تصویب شورای ترافیک دانست و خاطرنشان کرد: گویا در شورای ترافیک اختلافاتی مبنی بر برخی مسائل فرهنگی وجود دارد که تا کنون این طرح به تصویب نرسیده است.

سخنگوی شورای شهر همدان و نماینده شورا در شورای ترافیک استان نیز با اشاره به انجام شدن فاز اولیه طرح BRT اعلام کرد: طرح اتوبوس‌های تندرو در شورای ترافیک شهرستان و شهرداری بررسی شده و جانمایی‌ها صورت گرفته است.

کامران گردان با اشاره به مشخص شدن وظایف شهرداری در این طرح به خبرنگار ایسنا گفت: 31 دستگاه اتوبوس برای اجرای این طرح موجود است و مسیر خط یک این طرح نیز از میدان بیمه تا میدان معلم شهرک فرهنگیان تعیین شده و طرح برای بررسی‌های بیشتر و حل برخی مسائل جانبی به شورای ترافیک ابلاغ شده است.

وی اجرایی شدن طرح اتوبوس‌های تندرو BRT را برای امسال متنفی اعلام و اظهار کرد: اجرایی شدن این طرح به امسال نمی‌رسد و در سال آینده پیگیری خواهد شد.

گردان همچنین اجرای طرح BRT را منوط به پیاده‌راه‌سازی خیابان بوعلی و اکباتان ندانست.

فرماندار شهرستان همدان نیز درباره اجرای طرح BRT به خبرنگار ایسنا گفت: اجرای این طرح منوط به مناسب‌سازی و تعریض برخی معابر برای جداسازی مسیر اتوبوس تندرو است.

علی تعالی عنوان کرد: برای اجرای مسیر خط یک این طرح از شهرک فرهنگیان تا میدان امامزاده عبدالله(ع) مشکلی وجود ندارد و معابر عرض مناسب را دارند اما از میدان امامزاده عبدالله(ع) تا میدان بیمه در برخی نقاط نیاز به تعریض وجانمایی ایستگاه‌های ویژه اتوبوس‌های تندرو است.

وی درباره مشکلات موجود برسر راه تصویب و اجرای این طرح افزود: مسأله و مباحث موجود برای اجرای طرح اتوبوس‌های تندرو موضوعات فنی و مطالعات درباره نحوه تعریض و محل قرارگیری ایتگاههای مربوط به آن است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری همدان نیز در راستای پیگیری مشکلات فنی اجرای طرح BRT در شهر همدان به خبرنگار ایسنا گفت: طرح اتوبوس‌های تندرو کلانشهر همدان در سال گذشته مطرح شد و قرار بود در جلسات شورای شهر و شهرداری پیگیری شود.

کیوان کاظمی با اظهار بی‌اطلاعی از روند تصویب و اجرای این طرح بیان کرد: تا کنون در جریان روند پیشرفت طرح BRT نبوده‌ام و طی جلسه‌ای که قرار است در هفته‌های آینده برگزار شود، درباره آن سوال خواهم کرد.

با توجه به پیگیری مسائل فنی و عمرانی طرح BRT از دفتر معاون عمرانی استاندار همدان، خبرنگار ایسنا به دفتر فنی ارجاع داده شده بود اما متأسفانه مدیرکل دفتر فنی در جریان مباحث کلی و مصوبات این طرح نبود.

همچنین پیرامون این موضوع سعی در برقراری تماس با نمایندگان حوزه انتخابیه همدان- فامنین داشتیم که موفق نشدیم اما برآن شدیم تا با مسئولان دفاترشان ارتباط برقرار کنیم که با این پاسخ از سوی یکی از مسئولان مواجه شدیم که "مسائل این چنینی مربوط به نمایندگان نمی‌شود".


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار