معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان همدان نیز با بیان اینکه 69 درصد دانش آموزان در کشور آلمان ، 59 درصد دانش آموزان کشور چین و 63 درصد دانش آموزان استرالیا در بخش فنی و حرفه ای و کاردانش تحصیل می کنند گفت: نجات ایران از معضل بیکاری با تقویت بخش فنی و حرفه ای و ایجاد آموزش های مهارتی و ایجاد کسب و کار خانگی در هنرستان ها محقق می شود.
کد خبر: ۳۵۶۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷ 07 January 2017
به گفته کارشناسان، رواج فرهنگ مدرک ‌گرایی و از سوی دیگر بی مهارتی دانش آموختگان دانشگاهی همواره به معضل بیکاری جوانان جویای کار دامن زده و آن را به یک چالش اساسی در کشور و دغدغه جدی مسئولان نظام جمهوری اسلامی تبدیل کرده است.

به گزارش ایرنا؛ از آنجا که بسیاری از آموزش های کنونی ما به سمت و سوی آموزش های نظری و تئوری محور است همه ساله شمار زیادی از دانش آموختگان با مدارک تحصیلی بالا از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند اما به دلیل نداشتن مهارت لازم در زمینه کسب و کار به جرگه عظیم بیکاران می پیوندند.

اما شرایط برای جوانانی که از طریق مهارت آموزی روی پای خود ایستاده اند و کسب و کار را تنها در اشتغال دولتی و پشت میزنشینی معنا نمی کنند به گونه ای دیگر رقم می خورد و هیچ شکی نیست که این قشر از جوانان با بیکاری بیگانه خواهند بود.

دیگر وقت آن رسیده است که برای پیشگیری از بیکاری جوانان و ناهنجاری های اجتماعی ناشی از آن همچون اعتیاد، بالا رفتن سن ازدواج ، فقر و طلاق به مهارت آموزی افراد در سنین پایین رو بیاوریم و در این راستا از آموزش های فنی و حرفه ای هنرستان ها به عنوان نوعی آموزش فرا راهبردی برای توسعه توان بالقوه نیروها و تربیت نیروی کار انعطاف پذیر و تقویت بعد مهارتی هنرجویان کمک بگیریم تا پس از اتمام دوران درس بتوانند با مهارت کافی در زمینه رشته تحصیلی خود مشغول به کار شوند و افراد دیگری را نیز به کار گیرند.

در این راستا مدتی است که سمت و سوی آموزش های هنرستان های استان همدان به سمت تولید یک محصول هدایت می شوند و این هدف برای بستر سازی و افزایش مهارت های کارآفرینی و کسب و کار دانش آموزان در تعدادی از هنرستان های استان همدان به صورت نمادین در حوزه های چوب، صنایع دستی، متالوژی و پوشاک بازتاب داده می شود تا دانش آموزان بتوانند در کنار انجام آموزش های عملی به تولید محصول هم بپردازند.

رئیس اداره فنی و حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش استان همدان در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا گفت: در اسناد بالادستی از جمله سند تحول راهبردی آموزش و پرورش، اسناد پنجم و ششم توسعه و سند چشم انداز و سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری تاکید شده است که آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش باید تقویت شوند تا بحث بیکاری در جامعه ریشه کن شود.

احمد آقامحمدی با بیان اینکه افزایش کیفیت آموزشی و ارتقای آموزش های عملی هنرجویان مهمترین هدف هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش است اظهار کرد: ما به دنبال ارتقای کیفیت آموزش های عملی هنرستان ها و به تبع آن افزایش کارایی هنرجویان بعد از فارغ التحصیلی هستیم و برای شروع کار در گروه های پوشاک، صنایع چوب و صنایع دستی وارد شده ایم.

وی ادامه داد: رشته متالوژی نیز در یکی از هنرستان های همدان دایر شده است تا از این طریق دانش آموزان در بحث تولید چدن و فولاد با نحوه ذوب و ترکیبات آشنا شوند و در کنار این آشنایی، مهارت کامل تولید یک محصول را کسب کنند و خود تولید کننده یک محصول باشند و طبق قانون در درآمد فروش آن نیز سهیم شوند.

به گزارش ایرنا رئیس اداره فنی و حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش استان همدان تاکید کرد:حدود 41 درصد دانش آموزان مقطع متوسطه استان در 166 هنرستان استان همدان تحصیل می کنند که در این هنرستان ها، 840 کارگاه آموزشی فعال است و از 2 سال گذشته سمت و سوی اعتبارات آموزش و پرورش در جهت تجهیز هنرستان ها بوده است و در این مدت حدود 15 میلیارد ریال تجهیزات سرمایه ای برای این کارگاه ها خریداری شده است.

آقا محمدی ادامه داد: هم اکنون در استان همدان 54 هنرستان شاخه فنی و حرفه ای با 26 رشته و 112 هنرستان شاخه کارودانش با 62 رشته در استان همدان فعال است.

وی اظهار کرد: همه مناطق آموزشی استان همدان دارای هنرستان های کارودانش هستند اما آموزش های فنی و حرفه ای در 13 منطقه آموزشی استان ارائه می شود و توسعه رشته های متناسب با بازار کار با هماهنگی دستگاه های مرتبط مهمترین هدف آموزش و پرورش در سال تحصیلی آینده است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان همدان نیز با بیان اینکه 69 درصد دانش آموزان در کشور آلمان ، 59 درصد دانش آموزان کشور چین و 63 درصد دانش آموزان استرالیا در بخش فنی و حرفه ای و کاردانش تحصیل می کنند گفت: نجات ایران از معضل بیکاری با تقویت بخش فنی و حرفه ای و ایجاد آموزش های مهارتی و ایجاد کسب و کار خانگی در هنرستان ها محقق می شود. 

عباس احمدی مقیم افزود: توسعه کمی آموزش های کاردانش و فنی و حرفه ای موجب کاهش تعداد دانش آموزان در بخش نظری و پیشگیری از مدرک گرایی می شود و اشتغال به کار، کارآفرینی و ایجاد کسب و کار کوچک را توسعه می بخشد.

وی با تاکید بر تولیدی کردن هنرستان های فنی و حرفه ای، اظهار کرد: طرح تولیدی کردن هنرستان ها در پنج هنرستان استان همدان برای اولین بار در کشور به صورت پایلوت اجرا می شود و این اقدام در بخش نقشه کشی، کشاورزی، امورباغی، گیاهان گلخانه ای، ماشین آلات کشاورزی، تولید گل های آپارتمانی، صنایع چوب و کاغذ، مکانیک خودرو، الکترونیک، متالوژی، طراحی صفحات وب، تولید پوشاک و دیگر بخش ها انجام می شود.

احمدی مقیم ادامه داد: این اقدام در راستای درآمدزایی و اداره کردن هنرستان ها با این درآمد انجام می شود و اگر این طرح به خوبی عملیاتی شود دیگر برای جذب دانش آموزان به هنرستانها نیازی به تبلیغات نیست.

وی تصریح کرد: هدف از این طرح این است که هنرجو علاقمند شده و به هنرستان ها ورود کند و با دستانش کار انجام دهد و بعد از فارغ التحصیلی قادر به ایجاد کسب و کار باشد.

معاون اقتصادی و منابع انسانی استانداری همدان نیز با بیان اینکه 70 درصد خروجی دانشگاه های ما تئوری محور است تاکید کرد: باید در دانشگاه ها ظرفیت رشته هایی که نمی تواند پولساز باشند کاهش یابد و آموزش ها بیشتر به سمت بخش های هنری، فنی و حرفه ای پیش برده شوند تا فارغ التحصیلان آن بتوانند جذب بازار کار شوند.

رضا قیاسی با بیان اینکه استان همدان از غنی ترین منابع انسانی در عرصه های فرهنگ و هنر، صنعت و فناوری، ورزش و تولید علم برای کشور برخوردار است گفت: جوانان ما باید توانمندی های خود را بشناسند و آن را باور کنند تا با اعتماد به نفس بیشتری در راستای رسیدن استان به توسعه پایدار گام بردارند.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش باید در هدایت تحصیلی دانش آموزان را نسبت به داشته ها و ظرفیت های استان همدان آگاه کنند تا با آگاهی کامل از مدرسه به سمت دانشگاه و از آنجا به سمت تولید ثروت و خدمات پیش روند.

استاندار همدان نیز درباره تولیدی کردن بخشی از فعالیت های هنرستان ها و مراکز فنی و حرفه ای گفت: این اقدام کار بسیار تاثیر گذاری است و اگر این اقدام با دقت نظر و به گونه ای عمقی اجرا شود نتایج مطلوبی در بر خواهد داشت.

محمدناصر نیکبخت افزود: اگر یک هنرجوی هنرستان در محل تحصیل خود به تولید نیز بپردازد به کار و حرفه خود علاقمند می شود و مهارت لازم را کسب می کند.

وی با بیان اینکه استانداری همدان آماده هرگونه همکاری برای اجرای طرح تولیدی کردن بخشی از فعالیت های هنرستان ها و مراکز فنی و حرفه ای است بر هم افزایی و حمایت همه دستگاه ها در این زمینه تاکید کرد و گفت: باید آموزش های مهارتی هنرستان ها توسعه یابد تا دانش آموزان بیشتری به سمت رشته های مهارتی گرایش پیدا کنند و در این راستا باید کمبود تجهیزات هنرستان ها پس از بررسی در شورای آموزش و پرورش استان برطرف شوند.

حدود 285 هزار دانش آموز در 2 هزار و 800 آموزشگاه استان همدان با بیش از 12 هزار کلاس درس تحصیل می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار